Laboratoria Przyszłości to Program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.
Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów.
W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoły otrzymają wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym. Pełen zakres wyposażenia możliwego do zakupienia z pozyskanych środków został ujęty w Katalogu wyposażenia. Katalog zawiera zarówno wyposażenie podstawowe (które chcemy, aby od 30 czerwca 2023 roku miały wszystkie szkoły podstawowe) jak i dodatkowe (dobierane swobodnie przez szkoły).
Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwolą uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności.
Rozpoczęliśmy zajęcia, na których wykorzystywane są zakupione w ramach projektu sprzęty. Na początek uruchomiliśmy drukarki 3D. Uczniowie z zaciekawieniem obserwowali pierwsze wydruki z drukarek Flashforge. Duże możliwości druku 3D sprawiają, że zainteresowanie tego rodzaju zajęciami prędko nie minie. Z pomocą przychodzą gotowe projekty z portalu https://www.thingiverse.com/ a także oryginalne pomysły realizowane: https://3dp.rocks/lithophane oraz https://www.tinkercad.com.
Klocki LEGO na lekcjach języka polskiego? Tak, to możliwe!
Klasa Vb wraz z nauczycielkami panią K. Kozerą (nauczyciel języka polskiego) i panią E. Merklinger (nauczyciel wspierający) realizuje w bieżącym roku szkolnym innowację zatytułowaną „Lekturowa LEGO przygoda”.
Pierwszą pozycją, która została przeniesiona w „klockowe realia” byli „Chłopcy z Placu Broni”. Uczniowie z zaangażowaniem i niezwykłą dokładnością budowali elementy z klocków oparte o fabułę powieści Ferenca Molnára. Bardzo dobrą znajomość treści i zagadnień związanych z lekturą połączyli z niezwykłą dbałością o każdy szczegół swoich konstrukcji. Wśród nich można wyróżnić: Plac Broni i bitwę o niego (w wersjach oryginalnej, i nowoczesnej) czy Ogród Botaniczny wraz ze szklarnią.
Uczniowie przynieśli własne klocki, a także wykorzystali te zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” (zestawy „LEGO Education Bricǫ Motion Prime”, Neopuzzle Figury Zabudowane i klocki z gry „Budowanie Cieni”). Zajęcia wszystkim bardzo się podobały, rozwijały kreatywność i wyobraźnię.
#LaboratoriaPrzyszłości
Do czego można wykorzystać klocki Lego i klocki magnetyczne na matematyce? Do budowania figur płaskich i przestrzennych w skali. Świetna zabawa rozwijająca umiejętności matematyczne! Uczniowie mogli obserwować jak zmieniają się wymiary figur, jak zmienia się pole oraz objętość figur zbudowanych w skali, np. 2:1 lub 3:1.
#LaboratoriaPrzyszlosci #LaboratoriaPrzyszłości
Laboratoria Przyszłości na lekcjach techniki.
Na zajęciach matematyki rozwijamy swoją wyobraźnię przestrzenną i twórcze myślenie! Uczymy się współpracy w zespole oraz logicznego myślenia budując figury trójwymiarowe według zasad określonych przez nauczyciela. Dzięki pomocom z programu „Laboratoria Przyszłości” rozwijamy swoje umiejętności techniczne! Może ktoś zostanie inżynierem budowy?
#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci
W szkole cały czas panuje świąteczny nastrój, nie tylko przez wystrój korytarzy i sal ale również dzięki ciekawym projektom 3D wykonanym za pomocą drukarek Flashforge zakupionych w ramach projektu Laboratoria Przyszłosci.
#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci
no images were found
Okulary VR
Podczas zajęć uczniowie korzystali z okularów VR zakupionych w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Zakładając okulary, można nurkować w oceanie, spacerować po plaży i podziwiać alpejskie krajobrazy. Miejsca te pomogły im lepiej zrozumieć, co wpływa na wartość ciśnienia hydrostatycznego i ciśnienia atmosferycznego.
Zanurzając się w wirtualny świat uczniowie wykorzystywali zasoby eduverse room. Zasoby te pozwalają uczniom, przy użyciu kontrolerów, przemieszczać się po udostępnionej przez nauczyciela wirtualnej scenie. Uczniowie zobaczyli między innymi wnętrze silnika elektrycznego a także obejrzeli wizualizację pola elektrycznego wokół i wewnątrz zwojnicy.
Niewątpliwą zaletą pracowni wirtualnej jest mnogość tematyczna, np: biologia, chemia, fizyka, geografia, historia, matematyka, sztuka, muzyka, religia, WF, technika, umiejętność czytania i pisania, nauka języków, edukacja społeczna i obywatelska, dramat, teatr i sztuki sceniczne a do tego rozrywka w postaci gier ruchowych, przygodowych lub edukacyjnych.
#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci
Na lekcji matematyki rozwijamy logiczne myślenie oraz wyobraźnię przestrzenną, nie zapominamy przy tym o kształtowaniu umiejętności pracy w zespole oraz rozwijaniu kreatywności. Tym razem uczniowie budowali figury przestrzenne na podstawie cieni znajdujących się na dwóch ścianach karty wzorcowej, a także rysowali cienie figur ułożonych według własnego pomysłu. Rozwijanie matematycznych zdolności było możliwe dzięki klockom zakupionym w ramach projektu Laboratoria Przyszłości.
#LaboratoriaPrzyszlosci, #LaboratoriaPrzyszłości
Podczas lekcji matematyki uczniowie klasy 5 poznawali rodzaje trójkątów. Dzięki kolorowym patyczkom zakupionym w ramach projektu Laboratoria Przyszłości uczniowie mieli możliwość manipulowania długościami boków, odkrywali rodzaje i własności trójkątów. Pomoce dydaktyczne pozwoliły dzieciom zaobserwować zasadę budowy trójkąta, czyli nierówność trójkąta. Zajęcia wzbudziły u uczniów kreatywność i rozwinęły logiczne myślenie.
#LaboratoriaPrzyszlosci, #LaboratoriaPrzyszłości
Na lekcjach matematyki w klasie piątej uczniowie rozwijali umiejętność rozpoznawania figur symetrycznych. Wskazywali osie symetrii zbudowanej figury, uzupełniali figurę do figury osiowosymetrycznej. Dzięki klockom magnetycznym zakupionym w ramach projektu Laboratoria Przyszłości uczniowie mieli możliwość rozwijania swojej kreatywności poprzez tworzenie figur posiadających określoną liczbę osi symetrii.
#LaboratoriaPrzyszlosci, #LaboratoriaPrzyszłości
„Lekturowa LEGO przygoda” dobiega końca
Uczniowie klasy Vb po raz ostatni w tym roku szkolnym pracowali z klockami LEGO w ramach innowacji z języka polskiego. Tak, jak poprzednio uczniowie przynieśli własne klocki, a także wykorzystali te zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” (zestawy „LEGO Education Bricǫ Motion Prime”).
Tym razem uczniowie przenieśli się w świat lektur uzupełniających pt. „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi” i „Skrzynia Władcy Piorunów”. Uczniowie z zaangażowaniem budowali konstrukcje związane ze światem przedstawionym powieści. Zadbali o szczegóły, wykazali się kreatywnością. W ramach podsumowania zajęć, uczniowie wykazywali związek konstrukcji z treścią lektur. Można było wyobrazić sobie jak wyglądał Manfred i samochód Gangu Niewidzialnych Ludzi czy walkę z Mortenem. Uczniowie zbudowali również psa Spajka i w niezwykle pomysłowy sposób ukazali życie Nikoli Tesli.
Zajęcia po raz kolejny wzbudziły entuzjazm uczniów, doskonaliły umiejętność przekładu intersemiotycznego oraz pracy zespołowej.
Nasi uczniowie mieli możliwość korzystać z programu Mentor Pc2. Pracownia Mentor to niezastąpione rozwiązanie wspomagające naukę języków obcych. Koncentruje uwagę uczniów, zmusza do skupienia i ćwiczeń. Umożliwia swobodny, głośny trening wymowy przez dialogi, udoskonalające mowę i przełamujące naturalny opór do rozmów w obcym języku.
Uczniowie rozmawiali o planach wakacyjnych a także tworzyli krótkie dialogi dotyczące aktywności fizycznej.
#Laboratoria przyszłości
Na lekcji języka angielskiego, klasa 5b korzystając z programu „Mentor” zakupionemu ramach Laboratoriów Przyszłości, tworzyła dialogi dotyczące sposobów spędzania wolnego czasu. Program daje możliwość rozmów i odsłuchiwania nagrań w bardzo wysokiej jakości.
„laboratoriaprzyszłości”
Zajęcia z wykorzystaniem pomocy naukowych z programu Laboratorium Przyszłości.
Uczniowie klas 7 przy pomocy gogli VR zaglądali do wnętrza atomu. #LaboratoriumPrzyszłości, #LaboratoriumPrzyszlosci
Zajęcia z wykorzystaniem pomocy naukowych z programu Laboratorium Przyszłości.
Uczniowie klasy 4f podczas lekcji powtórzeniowej z przyrody z działu „Odkrywamy tajemnice ciała człowieka” przy pomocy gogli VR zaglądali do wnętrza organizmu człowieka. Zajęcia przeprowadzono z wykorzystaniem pomocy naukowych z programu Laboratorium Przyszłości.
W ramach zajęć szkolnego koła chemicznego, które realizuje projekt edukacyjny „EKOSZKOŁA 2025” odbyły się warsztaty ekologiczne „Wpływ człowieka na środowisko naturalne a przeciwdziałanie zmianom klimatu”. Podczas zajęć uczniowie korzystali z okularów VR zakupionych w ramach programu Laboratoria Przyszłości. W pierwszym etapie zajęć uczniowie zakładając okulary VR nurkowali w oceanie, spacerowali po plaży, podziwiali zorze polarną, wspięli się na najwyższy szczyt Ziemi Mount Everest, podziwiali piękne naturalne krajobrazy. Następnie zostali zaproszeni na wirtualną wycieczkę do miejsc, gdzie człowiek zmienił krajobraz swoją działalnością. W drugim etapie odbyła się dyskusja na temat wpływu człowieka na środowisko przyrodnicze naszej planety, podczas której uczniowie starali się wskazać przyczynę, skutki oraz proponowali sposoby przeciwdziałania zmianom klimatu”.