System pracy z uczniem z zagranicy lub powracającym do Polski
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi Nr 4
E. J. Jerzmanowskiego w Wieliczce
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Autor: Elżbieta Ryznar
Cele ogólne systemu:
Stwarzanie możliwości harmonijnego rozwoju ucznia poprzez udzielaną pomoc w zakresie języka polskiego oraz kultury polskiej
Cele szczegółowe- działania szkoły:
– diagnozowanie i monitorowanie osiągnięć edukacyjnych;
– wzmacnianie rodzimej tożsamości kulturowej oraz stwarzanie możliwości poznania kultury polskiej – wdrażanie działań innowacyjnych „Zanurzeni w kulturze”;
– rozwijanie kompetencji językowych z języka polskiego;
– podejmowanie działań integrujących z Polakami- praca z klasą w procesie włączania nowego ucznia;
– współpraca z rodzicami ucznia obcojęzycznego.
Adresaci:
– uczniowie nowoprzyjęci do szkoły, którzy uczęszczali do szkół funkcjonujących w systemach oświaty innych państw;
– uczniowie, którzy przebywają w Polsce już kilka lat, lecz bariera kulturowa i językowa stanowi dla nich problem w asymilacji.
Wdrażający:
– wychowawcy klas;
– nauczyciele uczący Języka polskiego jako obcego;
– członkowie Klasowych Zespołów Nauczycielskich;
– Dyrekcja Szkoły,
– pedagog, psycholog, logopeda.
Sposób realizacji
Sposób ewaluacji systemu:
– analiza osiągnięć edukacyjnych ucznia z zagranicy lub powracającego;
– ankiety dla uczniów i ich rodziców;
– rozmowa z rodzicami.