:::: MENU ::::

Okiem psychologa, okiem pedagoga

  • Wrz 07 / 2021
  • Możliwość komentowania Okiem psychologa, okiem pedagoga została wyłączona

Okiem psychologa, okiem pedagoga


MUTYZM W PRAKTYCE SZKOLNEJ

 

http://sp4wieliczka.pl/wp-content/uploads/2023/02/MUTYZM-W-PRAKTYCE-SZKOLNEJ-prezentacja.pptx (link do prezentacji)

 

 


Zapraszamy do zapoznania się z harmonogramem zajęć dla rodziców oraz specjalistów szkolnych organizowanych przez PPPP w Wieliczce. Szczegóły w załączonym linku:

 

https://poradnia-wieliczka.pl/index.php?ram=s&id=141

https://poradnia-wieliczka.pl/index.php?ram=s&id=186


Jak budować w dziecku pewność siebie?

 


Czym jest higiena cyfrowa i w jaki sposób właściwie o nią zadbać?

We współczesnym świecie, pamiętajmy o to by dbać o zachowanie wysokiego poziomu higieny cyfrowej. Ale czym ona de facto tak właściwie jest? Czym różni się osoba cyfrowo niehigieniczna od osoby uzależnionej od nowych technologii? Po czym poznać, że nasze codzienne korzystanie z zasobów sieci i cyfrowych urządzeń ekranowych jest niehigieniczne? A przede wszystkim co możemy z tym tak właściwie zrobić? Na te i na inne pytania można szukać praktycznych odpowiedzi na poniższych ilustracjach oraz na szkoleniu.

W ramach udziału naszej Szkoły w projekcie Fundacji Dbam o Mój Zasięg – Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo zapraszamy Państwa do udziału w szkoleniu / webinarze, który odbędzie się 9 listopada 2022, godz. 19.00.

Link do spotkania:
https://fundacjadbamomojzasieg.clickmeeting.com/czym-jest-higiena-cyfrowa-i-w-jaki-sposob-wlasciwie-o-nia-zadbac-maciej-debski

Szanowni Państwo,

Nasza Szkoła w tym roku szkolnym bierze udział w Projekcie Fundacji Dbam o Mój Zasięg- Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo.

Zachęcamy do zapoznania się z materiałami dotyczącymi Higieny Cyfrowej:

W świecie zdominowanym przez nowe technologie w sposób szczególny powinniśmy dbać o zachowanie wysokiego poziomu higieny cyfrowej. Ale jak to zrobić? Na to pytanie udzielimy jasnych i bardzo praktycznych odpowiedzi, które zamieszczamy dla Państwa na ilustracjach.

Izabela Glac
Psycholog szkolny

Oto plakaty wykonane przez naszych uczniów promujące zdrowie psychiczne! Dziękujemy za pomoc w przygotowaniu niezawodnym nauczycielom plastyki. Dziękujemy również wszystkim nauczycielom i uczniom, którzy włączyli się w akcje Tygodnia dla Zdrowia Psychicznego. Zespół pedagogów i psycholog.

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego.

„Uczyń zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie dla wszystkich globalnym priorytetem” – to hasło przewodnie tegorocznego Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego.

Dlaczego to takie ważne? Codzienny stres, dynamiczne tempo życia, brak czasu dla siebie
i innych, brak czasu na odpoczynek i wyciszenie od nadmiernych bodźców sprzyjają pojawieniu się zaburzeń w strefie emocjonalnej i psychicznej.

W naszej szkole również obchodziliśmy Dzień Zdrowia Psychicznego. Celem było  zwiększanie świadomości na temat problemów zdrowia psychicznego. W ramach rozwijania świadomości uczniów ukierunkowanej na dobrostan psychiczny odbyły się liczne lekcje
i warsztaty,  zaś uczniowie przygotowali plakaty informacyjne i profilaktyczne.

 

O KOMIUNIKACJI kilka SŁÓW

Jak ważne są słowa, przekonał się na pewno każdy z nas. To one sprawiają, że czujemy się wspaniale, kiedy usłyszymy pochwałę czy komplementy, ale również, że odczuwamy smutek czy złość, kiedy ktoś powie nam coś przykrego, skrytykuje.

Jak w takim razie rozmawiać, aby budować dobre relacje? 

Przestawiamy kilka wskazówek:

  1. Bądź uważnym słuchaczem. Uważne słuchanie dziecka to pozwolenie na to, by mogło swobodnie mówić.
  2. Wyrażaj emocje, nie skrywaj swoich reakcji, bądź naturalny.
  3. Traktuj dziecko z szacunkiem, nie bagatelizuj tego co mówi dziecko.
  4. Opowiadaj również o swoim dniu, dziel się z dzieckiem swoimi opowieściami, przyjemnymi wydarzeniami.
  5. Bądź aktywnym rozmówcą, zadawaj pytania, dopytuj, reaguj na opowieści dziecka
    (ważne by reakcje i pytania były skierowane w stronę dziecka i na jego potrzeby).

 Na dobry początek…. Nowy Rok Szkolny ruszył pełną parą, a z nim nowe nadzieje, plany i marzenia! Życzymy wszystkim; uczniom, rodzicom i nauczycielom wspaniałego czasu, pełnego satysfakcji i radości z codziennych spotkań. Wierzymy, że ten rok będzie lepszy od poprzedniego, a wspólnie spędzony czas będzie pełen radości, pozytywnej energii i zrozumienia. Zachęcamy do odwiedzania naszej zakładki Okiem Psychologa, Okiem Pedagoga.
Zespół pedagogów i psycholog szkolny.
Czas na podsumowania… 
 
Zbliżający się koniec roku szkolnego to czas na przemyślenia, analizę tego co się udało osiągnąć, co było wyzwaniem. 
Był to trudny rok, pierwszy w stacjonarnej formie po okresie pandemii, w części nadal z maseczkami, przerywany nauką zdalna, a dla niektórych kwarantanną. To rok szkolny, w którym wszyscy wracaliśmy do życia społecznego w tradycyjnym jego rozumieniu i trzeba przyznać, że daliśmy radę! 
Należą się pochwały dla uczniów, rodziców oraz nauczycieli, którzy dzielnie  wykonywali swoje obowiązki i dotrwali do końca roku szkolnego. 
Pochwalmy naszych bliskich, powiedzmy im miłe słowo. 
Bądźmy z siebie dumni! 🙂
 

 

 

Stres w życiu ucznia
Stres w zmiennym natężeniu towarzyszy nam na co dzień i jest konieczny do normalnego funkcjonowania. To stan mobilizacji organizmu potrzebny nam do tego, byśmy stawili czoło zadaniom, wyzwaniom i po prostu życiu. Jednak bywa, że owego stresu jest w życiu człowieka dużo. Dzieci zazwyczaj dają wyraz przeżywanym trudnościom poprzez swoje zachowanie. Stają się rozdrażnione, niespokojne, czasem nawet agresywne względem siebie i ludzi w otoczeniu. Istnieją jednak strategie, które pozwalają nam, radzić sobie w sytuacjach stresowych.
 Proponujemy kilka sposobów jak pomagać zwalczać dzieciom stres:
Słuchanie – rodzina najczęściej jest głównym źródłem wsparcia, a zaangażowane słuchanie jest zazwyczaj najlepszym narzędziem rozpoznania problemów. Ważne, by pomóc dziecku zidentyfikować jego niekontrolowane objawy stresu. Dziecko potrzebuje również komunikatów, że jest dla nas ważne, że nie jest samo, że jego objawy nie są niczym złym, lecz służą temu, aby pomóc mu wyrazić niepokój i poradzić sobie z nim.
Czas na zabawę – harmonogram życia rodzinnego jest zazwyczaj przeciążony, a dzieci mają bardzo mało czasu na swobodną zabawę, spacery, nudę. Tymczasem to w tych momentach mogą naładować swoje akumulatory!.
Czas na relaks – każdy sam musi znaleźć własny sposób na relaks. Dla jednych jest to rysowanie (np. mandali), dla innych śpiew, aktywność fizyczna, oglądanie filmu, czytanie książki, leżenie i myślenie o niczym.
Proszenie o pomoc – warto pokazać dziecku, że rodzice, osoby dorosłe są dla niego wsparciem, że są obecni, dostępni. 
Każdy powinien indywidualnie poszukać tego, co będzie pomagało mu rozładować napięcie i poradzić sobie w trudnych chwilach. 
 

 

 
 

Tuż obok Nas, za naszą granicą, 24 lutego 2022r. rano rozpoczęła się wojna. Tuż obok nas są ludzie z Ukrainy – przyjaciele i przyjaciółki, koledzy i koleżanki dzieci ze szkoły/przedszkola, współpracownicy i współpracownice. Tuż obok nas, czasami w towarzystwie nas obserwujemy rozpacz ludzi, których kraj rozpada się na kawałki, lęk o najbliższych, W nas jest mnóstwo lęku, smutku, złości, rozpaczy…

Tuż obok nas, w obliczu tych wszystkich wydarzeń są nasze dzieci. Jak je wspierać? Jak się o nie troszczyć? I (czy) rozmawiać z dziećmi o wojnie w Ukrainie?

  1. Rozmawiaj i stwórz do tego przestrzeń.

To ważne, byśmy rozmawiali z dziećmi, pytali, czy mają pytania, zapewnili, że chcemy z nimi rozmawiać i odpowiadać na pytania.

  1. Nazywaj i akceptuj emocje. Wszystkie.

Dzieci też będą doświadczać mnóstwo emocji. To niezwykle ważne (zawsze, a teraz szczególnie), by się nimi zaopiekować i zaakceptować każdą emocję. Zaprzeczanie, przykrywanie i udawanie, że „nic się nie dzieje”, może przepełniać niepokojem, kiedy świat wokół mówi o zagrożeniu i dorośli i dzieci mają w sobie niepokój. 

  1. Bądź uważny na katastrofizację.

U siebie i u dziecka. Skup się na tu i teraz. Wokół nas jest wystarczająco dużo trudnych informacji.  Gdy czujemy lęk mamy tendencję do zniekształcania myśli i przewidywania dodatkowej katastrofy.  Ważne, by być uważnym na komunikaty, które kierujemy do dziecka i do innych wokół.

  1. Bądź uważny na zmiany w zachowaniu dziecka. 

Dzieci w różny sposób mogą przetwarzać trudne informacje. Mogą być bardziej zamyślone, rozkojarzone, spięte, częściej się złościć. Pamiętajmy, że najważniejsze jest to, czego nie widać.  Pod tzw. „trudnym” zachowaniem, przeważnie kryje się cierpienie- myśli, emocje, doświadczenia, z którymi dziecko nie może sobie poradzić. Jeżeli obserwujemy nowe, niepokojące zachowanie u dziecka warto nazwać to, co widzimy oraz okazać empatię i troskę. 

  1. Wyłącz wiadomości w TV i mediach społecznościowych.

Zwracajmy na to uwagę! Nie włączajmy kanałów informacyjnych w TV i  nie czytajmy mediów społecznościowych przy dziecku. W aucie ustawmy radio, gdzie leci wyłącznie muzyka. Rozmawianie, o tym co się dzieje nie oznacza, że mamy pokazywać dzieciom obrazy wojny. To, co widzimy w telewizji jest często bardzo trudne. Obrazy strzelania, bombardowania, cierpienie ludzi są dla dzieci za trudne, nie są w stanie tego przetworzyć. Postarajmy się zadbać o filtrowanie treści na YouTube i zabezpieczenie w telefonie stron informacyjnych.

  1. Poczucie bezpieczeństwa – najważniejsze jest BYCIE razem.

Zapytaj siebie: co mogę zrobić, by dać sobie i mojemu dziecku/ uczniowi maksimum bezpieczeństwa? Jak być blisko? Bezpieczeństwo jest przede wszystkim w domu. Poczucie bezpieczeństwa tworzymy my. To co się dzieje jest trudne, dzieci mogą spotkać się z trudnymi informacjami, ale to na ile będą się czuły bezpiecznie, zależy przede wszystkim od nas.  Każdy z nas potrzebuje bezpieczeństwa. To podstawowa potrzeba każdego człowieka. Informacje o wojnie mogą je naruszyć, stąd istotne, by troszczyć się o tę potrzebę i dać sobie bliskość.

Żródło: https://dzieciecapsychologia.pl/jak-wspierac-i-czy-rozmawiac-z-dziecmi-o-wojnie-w-ukrainie/?fbclid=IwAR2BXJjIiKAlx92-831bV6LLv3nDfTHwVOe-aPLcNGvKzgl6o_4PM6zQ264


23 lutego obchodzimy Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją.
 
 
Celem Dnia Walki z Depresją jest upowszechnienie wiedzy na temat zaburzeń depresyjnych. Lepsze zrozumienie tego, czym jest depresja i w jaki sposób można jej zapobiegać i leczyć, pomoże zmniejszyć stygmatyzację związaną z tą chorobą i może zachęcić więcej osób do szukania pomocy. Depresja to choroba jak każda inna np. cukrzyca, nadciśnienie tętnicze. 
Depresja nie jest oznaką słabości. Choroba ta dotyka ludzi w różnym wieku, niezależnie od płci czy statusu społecznego. 
Depresja nie jest tylko chwilowym obniżeniem nastroju, ale chorobą, która utrudnia bądź nawet uniemożliwia codzienne funkcjonowanie. Obniżony/obojętny nastrój, smutek, brak energii, utrata sprawności intelektualnej, pesymistyczne widzenie przyszłości, niska samoocena, brak zainteresowania czynnościami, które dotychczas sprawiały przyjemność, zaburzenia rytmów okołodobowych (m.in. zaburzenia rytmu snu i czuwania), zmniejszony/zwiększony apetyt to typowe objawy depresji. 
Depresja odbiera radość życia i jest przyczyną cierpienia psychicznego. Skutki nieleczonej depresji bywają bardzo poważne. 
Depresję można i należy leczyć.
 

DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU

8 lutego 2022 r. obchodzimy Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI). 
Inicjatywa ta ma na celu propagowanie działań na rzecz bezpiecznego oraz świadomego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych. Jego zadaniem jest również zapoznanie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocja pozytywnego korzystania z sieci.
Z tej okazji, również w naszej Szkole organizowane są lekcje oraz warsztaty edukacyjne zwiększające świadomość dzieci dotyczącą zagrożeń oraz możliwości jakie daje nam korzystanie z Internetu. 
 

 


 
 
 


Jak ważne są słowa?Dzieci są bardzo wrażliwe i delikatne. To, co do nich mówimy: nasze opinie, uczucia, sądy, zostawiają w nich trwały ślad. Na tej podstawie budują obraz siebie i otaczającego świata.
Uczą się także wyrażać swoje uczucia i emocje. Dlatego tak ważne są nasze słowa, to co wypowiadamy do naszych dzieci. Co zatem należy mówić?Oto kilka przykładów:

  1. 1. Mówiąc: Zawsze możesz na mnie liczyć”,

mówisz: Mogę nie zgadzać się z wyborami i decyzjami, które podejmujesz, ale nie ma to wpływu na moje uczucia do Ciebie.

  1. Mówiąc: „Lubię spędzać z tobą czas”,

mówisz: Jesteś ciekawy, wyjątkowy, ważny i dobrze się czuję w twoim towarzystwie.

  1. Mówiąc: „Słucham cię”,

mówisz: Jestem tu dla Ciebie. To, co mówisz, jest dla mnie ważne. Chcę poznać twoje przemyślenia i zrozumieć twoje uczucia.

  1. Mówiąc: „Co o tym myślisz?”,

mówisz: Chcę poznać twoje zdanie, bo twoja opinia jest dla mnie ważna.

  1. Mówiąc: “Cieszę się, że jesteś”,

mówisz: Jesteś wyjątkowy. Jesteś dla mnie ważny. Przebywanie w twoim towarzystwie sprawia mi radość.

Pamiętajmy o tym każdego dnia!

Zespół pedagogów i psycholog

 


 


 
 

 
Szanowni Państwo.
 
10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego.
Dzień ten ustanowiony został aby większą uwagę skupić na higienie zdrowia psychicznego. Celem święta jest zwrócenie uwagi na problemy z jakimi każdego dnia boryka się coraz większa liczba ludzi, jak również na tempo życia, rozwój cywilizacji, życie w stresie (szczególnie w czasie trwania pandemii COVID-19 i związanej z tym izolacji społecznej) oraz brak właściwego odpoczynku, co zaś sprzyja rozwojowi zaburzeń psychicznych. 
Pamiętajmy, w zdrowie psychiczne warto inwestować, warto o nim mówić, ponieważ tylko tak można podkreślić jego wagę, popularyzować temat i pomagać uniknąć wielu chorób lub pogłębiania się już występujących.
 
Zespół pedagogów i psycholog.
 

 
Czas pandemii choroby Covid-19 jest niezwykle trudnym okresem dla wszystkich. Pamiętajmy, że dzieci różnie radzą sobie z dodatkowymi obciążeniami, ryzykiem i lękiem oraz rozmaicie na nie reagują, niekiedy skrywając smutek, niepewność i inne zmartwienia. Wspierajmy więc naszych podopiecznych w radzeniu sobie z emocjami jakich doświadczają. 
Bądźmy blisko naszych dzieci! 

Szanowni Państwo, 
W odpowiedzi na zapotrzebowanie środowiska szkolnego i pozaszkolnego, Zespół pedagogów i psycholog proponują Państwu nową stronę poświęconą różnorodnym zagadnieniom dotyczącym szeroko pojętej profilaktyki, wychowania, zdrowia oraz emocji, a także wszystkim tematom, jakie tylko będą wymagały wsparcia. 
Zachęcamy do odwiedzania strony. 🙂 
Zespół pedagogów i psycholog.
 

Szanowni Państwo, 

Czas powrotu do szkoły może nie być dla wszystkich uczniów przyjemnym i łatwym doświadczeniem. Mogą oni przeżywać wiele trudnych emocji, również stres związany z nowym początkiem. Dzieci potrzebują naszej pomocy. Polecamy zatem zapoznać się z materiałami dotyczącymi wsparcia dziecka po powrocie do szkoły,
link: 
Zespół pedagogów i psycholog. 

Top
Facebook
Facebook
YouTube
Wielkość czcionki
Kontrast