BibliotekaRegulamin bibliotekiPodręczniki w biblioteceKatalog BibliotecznyCzytelnictwo
„Biblioteka nie jest po to, by była w paki pozamykana albo do ozdoby służąca, jest po to by była powszechnie użytkowana”
/Joachim Lelewel/
Księgozbiór nasz zawiera ok. 9 tys. książek. W zbiorach dominują lektury. Jednak zmiana kanonu lektur oraz szybki wzrost liczby uczniów sprawia, że z wypożyczeniem lektury uczniowie czasem mają problem. Na bieżąco staramy się te braki uzupełniać.
Zapraszamy do korzystania ze strony internetowej: wolnelektury.pl. Znajdują się tam darmowe, pełne teksty wybranych lektur.
Zbiory biblioteki w całości są skomputeryzowane w programie MOL.
Czytelnicy obsługiwani są wyłącznie komputerowo.
KATALOGI BIBLIOTECZNE:
- Katalog książek dostępny w formie elektronicznej.
- Katalog kartkowy- to dawna dostępna pozostałość.
- Katalog ilustrowany-bardzo wdzięczny sojusznik młodego czytelnika .
W całości stworzony przez zdolnych plastycznie uczniów. Ale nie tylko. Najstarsze ilustrowane karty liczą sobie ok. 30 lat.
Biblioteka kontynuuje akcje:
1) „POZOSTAW PO SOBIE PAMIĄTKĘ W BIBLIOTECE – STWÓRZ KARTĘ KATALOGU ILUSTROWANEGO”:
Zachęcamy do tworzenia kart katalogu ilustrowanego, bo jest wspaniałą pamiątką, którą po latach można obejrzeć i powspominać. Tworzyć można w bibliotece, kiedy jest czynna, ale można też kartki z ilustracjami rysować w domu, nawet z pomocą starszego rodzeństwa, rodziców, dziadków… Jak dokładnie taka karta ma wyglądać? – dowiesz się w bibliotece. Zachęcamy do oglądania i tworzenia!
2) „MOJA PRZERWA – RELAKS Z KSIĄŻKĄ”:
W szkolnej czytelni w ciszy i wśród zieleni możesz odpocząć z ulubioną książką lub czasopismem. Zapraszamy wszystkich czytelników do wzięcia udziału w akcji: „Moja przerwa – relaks z książką”.
Uczniowie, którym przeszkadza hałas szkolnej przerwy mogą w bibliotece liczyć na odpoczynek z książką. Młodszym uczniom proponujemy „Przerwę z GIGANTEM” – czytanie bardzo popularnych komiksów o Kaczorze Donaldzie.
„Tylko dzieci potrafią, czytając, zobaczyć przed oczami cud…” Astrid Lindgren
- Z księgozbioru bibliotecznego mogą korzystać wszyscy uczniowie i pracownicy szkoły.
- Biblioteka i jej filia czynne są w ustalonych i podanych do wiadomości godzinach.
- W bibliotece obowiązuje cisza i zakaz spożywania posiłków.
- Korzystanie z biblioteki jest bezpłatne.
- Wypożyczone książki należy szanować.
- Czytelnik może wypożyczać książki tylko na swoje nazwisko.
- Nie można wypożyczonych książek przekazywać innym osobom.
- Przed wypożyczeniem należy książkę obejrzeć i zgłosić bibliotekarzowi zauważone uszkodzenia.
- Jednorazowo można wypożyczyć dwie książki na dwa tygodnie.
- Uczniowie przygotowujący się do olimpiad i konkursów mają prawo do wypożyczenia większej liczby książek jednorazowo.
- Jeżeli czytelnik nie przeczytał książki, a biblioteka nie ma na nią zamówień, może przed upływem wyznaczonego dnia zwrotu poprosić o przedłużenie terminu.
- Nieprzestrzeganie terminów zwrotu wypożyczonych książek będzie skutkowało negatywnymi uwagami z zachowania.
- Czytelnik odpowiada materialnie za wypożyczone książki i jest zobowiązany odkupić zniszczony lub zgubiony egzemplarz.
- Na dwa tygodnie przed zakończeniem roku szkolnego każdy czytelnik ma obowiązek oddać wszystkie wypożyczone książki.
- Uczniowie i pracownicy szkoły, którzy z niej odchodzą, zobowiązani są do wcześniejszego rozliczenia się z biblioteką.
- Każdy czytelnik ma obowiązek zapoznać się z regulaminem biblioteki szkolnej.
W szkolnej czytelni w ciszy i wśród zieleni możesz przygotować się do lekcji, bądź odpocząć z ulubioną książką lub czasopismem.
PRAWO KORZYSTANIA Z CZYTELNI
- Z czytelni może korzystać każdy uczeń.
- W czytelni można korzystać z książek i czasopism w celu przygotowania się do lekcji, sprawdzianu, napisania referatu itp. z pomocą nauczyciela bibliotekarza.
- Do czytelni należy wchodzić spokojnie, z czystymi rękami , bez jedzenia.
- W czytelni obowiązuje cisza. Uczeń źle się zachowujący, głośny i hałaśliwy zostanie wyproszony.
CZYTELNIA TO CICHE MIEJSCE DO PRACY Z TEKSTEM !!!
KORZYSTANIE ZE ZBIORÓW
- W czytelni można korzystać ze wszystkich zbiorów, to jest z księgozbioru podręcznego, czasopism i zbiorów wypożyczalni.
- Z księgozbioru podręcznego (m.in. encyklopedie, słowniki, albumy…) i czasopism czytelnik może korzystać tylko na miejscu, nie można wynosić ich poza czytelnię.
- Czytelnik ma dostęp do książek i czasopism znajdujących się na regałach otwartych. Do innych zbiorów – za pośrednictwem nauczyciela bibliotekarza.
- Czasopisma odnosi się na ustalone miejsce i zostawia się je w należytym porządku.
- Przed opuszczeniem czytelni należy zwrócić czytane książki nauczycielowi bibliotekarzowi.
POSZANOWANIE KSIĄŻEK
- Czytelnik odpowiada osobiście za książki i czasopisma, z których korzysta. Z książkami i czasopismami powinien obchodzić się starannie, a dostrzeżone uszkodzenia natychmiast zgłaszać.
- Nie wolno : kreślić książek i czasopism, robić notatek na marginesach książek, zaginać i wyrywać kartek itp.
- Zbiory czytelni stanowią własność społeczną, którą powierza się czytelnikom.
- Każdy czytelnik zobowiązany jest dbać o ład i porządek w czytelni.
REGULAMIN KORZYSTANIA Z INTERNETU W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
1. O chęci skorzystania z Internetu należy powiadomić bibliotekarza i podać tematykę poszukiwanych zagadnień oraz wpisać do zeszytu temat i czas korzystania.
2. Internet może być wykorzystywany wyłącznie do celów edukacyjnych.
3. Użytkownik może korzystać z sieci nie dłużej niż 1 godzinę lekcyjną.
4. Rozpoczęcie i zakończenie pracy oraz wszelkiego rodzaju zakłócenia należy zgłosić bibliotekarzowi.
5. W przypadku „zawieszenia” pracy komputera lub innych problemów technicznych nie należy podejmować samodzielnych prób naprawy
6. Użytkownikowi nie wolno korzystać z własnych nośników elektronicznych.
7. Zabrania się kopiowania na dysk twardy komputera danych oraz instalacji oprogramowania przeniesionego z serwerów dostępnych w Internecie oraz instalowania innych programów.
8.W czasie użytkowania użytkownik odpowiada za sprzęt i w przypadku uszkodzenia lub zniszczenia sprzętu ponosi konsekwencje materialne.
9.Komputera nie można używać do prowadzenia prywatnej korespondencji, korzystania z serwerów chat, bramek sms i innych komunikatorów internetowych, oraz gier i zabaw.
10. Bibliotekarz monitoruje pracę użytkownika sieci i w przypadku naruszenia zasad przerywa jego pracę .
11. Biblioteka stosuje oprogramowanie blokujące dostęp do stron zawierających treści niezgodne z niniejszym regulaminem.
Zarządzenie Nr 6/2017/2018
Dyrektora Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi Nr 4
im. Erazma Józefa Jerzmanowskiego w Wieliczce
z dnia 31 października 2017 r.
w sprawie określenia szczegółowych zasad korzystania przez uczniów z darmowych podręczników lub materiałów edukacyjnych.
Na podstawie:
art. 22ak ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.)
zarządzam, co następuje:
§ 1.
1. Niniejsze zarządzenie, zwane dalej „zarządzeniem”, reguluje:
a) tryb przyjęcia podręczników na stan szkoły,
b) zasady związane z wypożyczaniem i zapewnieniem uczniom dostępu do podręczników lub materiałów edukacyjnych,
c) postępowanie w przypadku zagubienia lub zniszczenia podręcznika lub materiałów edukacyjnych.
2. Każdy uczeń powinien zaznajomić się z niniejszym zarządzeniem dotyczącym korzystania z darmowych podręczników lub materiałów edukacyjnych i z godzinami otwarcia biblioteki szkolnej.
3. Udostępnianie materiałów bibliotecznych podlega rejestracji.
4. Podręczniki wypożyczane do domu bibliotekarz zapisuje w komputerowej bazie użytkowników.
5. Zwrot wypożyczonych podręczników bibliotekarze dokonują w komputerowej bazie użytkowników.
§ 2.
1. Ilekroć w zarządzeniu mowa o:
a) szkole – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową z Oddziałami Integracyjnymi Nr 4 w Wieliczce,
b) uczniu – należy przez to rozumieć ucznia realizującego obowiązek szkolny ujętego w księdze uczniów Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi Nr 4 w Wieliczce,
c) rodzicu ucznia – należy przez to rozumieć także opiekuna prawnego,
d) podręcznikach – należy przez to rozumieć podręczniki, materiały edukacyjne w tym podręcznik do języka angielskiego, materiały edukacyjne do zajęć z języka angielskiego,
e) organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Gminę Wieliczka.
§ 3.
1. Bezpłatne podręczniki zapewniane przez MEN oraz podręczniki, materiały edukacyjne do nauczania zintegrowanego i języka angielskiego przekazane szkole w ramach dotacji winny być użytkowane przez minimum trzy lata. Są one własnością organu prowadzącego i znajdują się w zasobach biblioteki szkolnej. Wszystkie podręczniki i materiały są opieczętowane pieczątką biblioteki Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi Nr 4 w Wieliczce.
2. Do wypożyczania podręczników lub materiałów edukacyjnych uprawnieni są wszyscy uczniowie szkoły, którzy rozpoczęli naukę w klasach I – VII w roku szkolnym 2017/2018 lub później.
3. Użytkownicy biblioteki przed rozpoczęciem korzystania ze zbiorów podlegają rejestracji.
4. Uczniowie są rejestrowani na podstawie dostarczonych przez wychowawców klas do biblioteki list zgodnych z listą klasy zamieszczoną w dzienniku lekcyjnym.
5. Wypożyczanie odbywa się na początku każdego roku szkolnego z zasobów biblioteki – najpóźniej do dnia 15 września danego roku szkolnego, oraz na bieżąco z zamówionych brakujących dla uczniów podręczników.
6. Podręczniki wypożyczane są na okres roku szkolnego, termin ich zwrotu mija w ostatni dzień roboczy przed zakończeniem roku szkolnego. Uczniowie przystępujący do egzaminu klasyfikacyjnego, sprawdzającego lub poprawkowego zwracają podręcznik nie później niż do końca sierpnia danego roku.
7. Biblioteka w uzasadnionych okolicznościach ma prawo zażądać zwrotu wypożyczonych materiałów przed upływem ustalonego terminu.
8. Wypożyczenie podręcznika może nastąpić również w innym terminie, w trakcie roku szkolnego.
9. Podręczniki są wypożyczane (użyczane) uczniom, a rodzice zapoznają się z zarządzeniem dyrektora szkoły w sprawie określenia szczegółowych zasad korzystania przez uczniów z darmowych podręczników lub materiałów edukacyjnych i potwierdzają ten fakt własnoręcznym podpisem.
10. Za zebranie od rodziców podpisów pod zarządzeniem odpowiada wychowawca klasy, a następnie przekazuje do biblioteki szkolnej.
§ 4.
Podręczniki podlegają zwrotowi do biblioteki szkolnej w przypadku skreślenia ucznia z księgi uczniów, przeniesienia ucznia do innej szkoły lub w przypadku innych zdarzeń losowych.
§ 5.
1. Podczas zwrotu podręcznika do biblioteki bibliotekarz dokonuje oględzin podręcznika, określając stopień jego zużycia.
2. W przypadku zgubienia podręcznika, znacznego zużycia – wykraczającego poza jego zwykle używanie – bądź jego zniszczenia, rodzice są zobowiązani do zakupu nowego podręcznika.
3. Ustępu 1 nie stosuje się w przypadku zwrotu podręcznika po jego trzyletnim użytkowaniu.
§ 6.
1. Przez cały okres użytkowania podręczników uczeń dba o właściwe i czyste obłożenie książki.
2. Uczeń ma obowiązek na bieżąco dokonywać drobnych napraw czy ewentualnej wymiany okładki.
3. Zabrania się dokonywania jakichkolwiek wpisów i notatek w podręcznikach.
4. Wraz z upływem terminu zwrotu (koniec roku szkolnego) uczeń powinien uporządkować podręczniki, podkleić, obłożyć w nową foliową okładkę, jeśli wcześniejsza ulegnie zniszczeniu, a następnie oddać do biblioteki szkolnej wszystkie wypożyczone podręczniki.
§ 7.
1. Przez uszkodzenie podręcznika lub materiałów edukacyjnych rozumie się zabrudzenie, poplamienie, zgniecenie lub rozerwanie umożliwiające jednak dalsze ich wykorzystywanie.
2. W przypadku zniszczenia lub zagubienia podręcznika uczeń lub rodzic jest zobowiązany poinformować wychowawcę i bibliotekarza szkoły.
§ 8.
1. Uczniowie i rodzice zobowiązani są do zapoznania się z treścią niniejszego zarządzenia i stosowania się do zawartych w nim postanowień.
2. Sprawy sporne pomiędzy nauczycielem, bibliotekarzami, a użytkownikiem biblioteki rozstrzyga dyrektor szkoły.
§ 9.
Zarządzenie umieszcza się na szkolnej tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej szkoły.
§ 10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Dyrektor szkoły
Agnieszka Myślak
Lista lektur dla klas I-III:
- „Baśnie” (do wyboru) Hansa Christiana Andersena,
- „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)” Justyny Bednarek,
- wiersze ze zbioru „Brzechwa dzieciom” Jana Brzechwy,
- „Zaczarowana zagroda” Czesława Centkiewicza,
- „Cukierku, ty łobuzie!” Waldemara Cichonia,
- „Rany Julek. O tym jak Julian Tuwim został poetą” Agnieszki Frączek,
- „Oto jest Kasia” Miry Jaworczakowej,
- „Detektyw Pozytywka” Grzegorza Kasdepke,
- G. Kasdepke – „Co to znaczy…”
- „Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?” Leszka Kołakowskiego,
- „Dziewczynka z parku” Barbary Kosmowskiej,
- „Karolcia” Marii Kruger,
- „Dzieci z Bullerbyn” Astrid Lindgren,
- „Doktor Dolittle i jego zwierzęta” Hugh Loftinga,
- „Sposób na Elfa” Marcina Pałasza,
- „Asiunia” Joanny Papuzińskiej,
- „Kapelusz Pani Wrony” Danuty Parlak,
- „O psie, który jeździł koleją” Romana Pisarskiego,
- „Pamiętnik Czarnego Noska” Janiny Porazińskiej,
- „Drzewo do samego nieba” Marii Terlikowskiej,
- „Wiersze dla dzieci” Tuwima,
- „O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśniach i legendach” Barbary Tylickiej,
- „Malutka czarownica” O. Preussler
- „Najpiękniejsze wiersze” Danuty Wawiłow,
- „Afryka Kazika” Łukasza wierzbickiego,
- „Dziadek i niedźwiadek” Łukasza Wierzbickiego.
Lista lektur obowiązkowych dla klas IV-VI:
- „Akademia pana Kleksa” Jana Brzechwy,
- komiks „Kajko i Kokosz. Szkoła latania” Janusza Christy,
- „Mikołajek”, „Mikołajek i inne chłopaki”(wybór opowiadań) Rene Gościnnego i Jean-Jacquesa Sempe,
- „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi” Rafała Kosika,
- wybrane bajki Ignacego Krasickiego,
- „Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa” Clive’a Staplesa Lewisa,
- „Powrót taty”, „Pani Twardowska”, „Pan Tadeusz” (fragmenty, w tym: opisy, zwyczaje i obyczaje, polowanie i koncert Wojskiego) Adama Mickiewicza,
- „Chłopcy z Placu Broni” Ferenca Molnara,
- „Katarynka” Bolesława Prusa,
- „W pamiętniku Zofii Bobrówny” Juliusza Słowackiego,
- „Hobbit, czyli tam i z powrotem” Johna Ronalda Reuela Tolkiena,
- „W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza
- „Mazurek Dąbrowskiego” Józefa Wybickiego
- wybrane mity greckie (w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, Syzyfie, Demeter i Korze, Dedalu i Ikarze, Heraklesie, Tezeuszu i Ariadnie, Orfeuszu i Eurydyce),
- Biblia (stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, miłosiernym Samarytaninie),
- wybrane podania i legendy polskie (w tym o Lechu, Piaście, Kraku i Wandzie),
- wybrane baśnie polskie i europejskie (w tym „Kopciuszek” Charlesa Perraulta i „Bajka o rybaku i rybce” Aleksandra Puszkina),
- wybrane wiersze Władysława Bełzy, Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Mickiewicza, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Słowackiego, Leopolda Staffa, Tuwima, ks. Jana Twardowskiego oraz pieśni i piosenki patriotyczne.
Lista lektur uzupełniających dla klas IV-VI:
- „Kapelusz za 100 tysięcy” Adama Bahdaja,
- „Tajemniczy ogród” lub inna powieść Frances Hodgson Burnett,
- „Alicja w Krainie Czarów” Lewisa Carrolla,
- „Trzej muszkieterowie” Aleksandra Dumasa,
- „Skarb Troi” Olafa Fritsche,
- „Księga dżungli” Josepha Rudyarda Kiplinga,
- „Król Maciuś Pierwszy” Janusza Korczaka,
- „Skrzynia Władcy Piorunów” Marcina Kozioła,
- „Cudowna podróż” Selmy Lagerlof,
- „Cyberiada”, „Bajki robotów” Stanisława Lema,
- wybrana powieść Kornela Makuszyńskiego,
- „Magiczne drzewo” Andrzeja Maleszki, cz. 1: Czerwone krzesło”
- „Winnetou” Karola Maya,
- „Ania z Zielonego Wzgórza” Lucy Maud Montgomery,
- „Opium w rosole”; „Szósta klepka” Małgorzaty Musierowicz,
- „Pajączek na rowerze” Ewy Nowak,
- „Sposób na Alcybiadesa” Edmunda Niziurskiego,
- „Biały Mustang” Sat-Okha, „Janko Muzykant” Sienkiewicza,
- wybrana powieść Alfreda Szklarskiego,
- Joanna Olech, Dynastia Miziołków,
- „Przygody Tomka Sawyera” Marka Twaina,
- „Ten obcy” Ireny Jurgielewiczowej,
- wybrane pozycje z serii „Nazywam się…” (np. Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Maria Curie-Skłodowska, Jan Paweł II i in.) oraz inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela.
Lista lektur obowiązkowych dla klas VI-VIII:
- „Opowieść wigilijna” Charlesa Dickensa,
- „Zemsta” Aleksandra Fredry,
- wybór fraszek, pieśni i trenów (w tym tren I, V, VII, VIII) Jana Kochanowskiego,
- „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego,
- „Żona modna” Ignacego Krasickiego,
- „Reduta Ordona”, „Śmierć Pułkownika”, „Świtezianka”, II część „Dziadów”, wybrany utwór z cyklu „Sonety krymskie”, „Pan Tadeusz” (całość) Mickiewicza,
- „Mały Książę” Antoine’a de Saint-Exupery,
- „Quo vadis” i „Latarnik” Sienkiewicza,
- „Balladyna” Słowackiego,
- „Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego, „
- „Artysta” Sławomira Mrożka,
- „Ziele na kraterze” (fragmenty), „Tędy i owędy” (wybrany reportaż) Melchiora Wańkowicza,
- wybrane wiersze Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Stanisława Barańczaka, Cypriana Norwida, Leśmiana, Mariana Hemara, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wisławy Szymborskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta oraz fraszki Jana Sztaudyngera i aforyzmy Stanisława Jerzego Leca.
Lista lektur uzupełniających dla klas VI-VIII:
- „Pamiętnik z powstania warszawskiego” (fragmenty) Mirona Białoszewskiego,
- wybrana powieść kryminalna Agathy Christie: „Morderstwo w Orient Expressie”,
- „Dywizjon 303” Arkadego Fiedlera,
- „Stary człowiek i morze” Ernesta Hemingwaya,
- „Pozłacana rybka” Barbary Kosmowskiej,
- „Przekroczyć próg nadziei” (fragmenty) Jana Pawła II,
- „Stowarzyszenie Umarłych Poetów” Nancy H. Kleinbaum,
- „Krzyżacy” Sienkiewicza,
- „Oskar i pani Róża” Erica-Emmanuela Schmitta,
- „Monte Cassino” (fragmenty) Wańkowicza,
- „Wspomnienia wojenne 22 IX 1939 – 5 IV 1945” (fragmenty) Karoliny Lanckorońskiej lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże.
Wykaz lektur dla klas 1-3, 4-6, 7-8 (dostępne bezpłatne linki)
LEKTURY SZKOLNE
Lektury 1-3
Dziadek i niedźwiadek – Łukasz Wierzbicki
https://www.sydneynorthshorepolishsaturdayschool.org/uploads/1/1/9/5/11954357/wojtek.pdf
Asiunia – Joanna Papuzińska
http://www.zkpig7.pl/2015_2016/Asiunia_Joanna_Papuzinska.pdf
Sposób na Elfa – Marcin Pałasz
https://www.wydawnictwoliteratura.pl/pub/uploads/fragmenty/Sposob%20na%20elfa%20str%203-19.pdf
Baśnie (do wyboru) – Hans Christian Andersen
http://biblioteka.kijowski.pl/andersen%20christian%20hans/basnie.pdf
Dzieci z Bullerbyn – Astrid Lindgren
http://www.orsza.pl/images-media/wszystko-o-szkole/I-03-lektury/lindgren-dzieci-z-bullerbyn.pdf
Doktor Dolittle i jego zwierzęta – Hugh Lofting
https://docplayer.pl/72115588-Doktor-dolittle-i-jego-zwierzeta.html
Karolcia – Maria Krüger Kruger
O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśniach i legendach – Barbara Tylicka
https://www.wydawnictwoliteratura.pl/pub/uploads/fragmenty/O%20krakowskich%20psach%20str%203-15.pdf
Wiersze dla dzieci – Julian Tuwim
http://orsza.pl/images-media/wszystko-o-szkole/I-03-lektury/tuwim-wiersze-dla-dzieci.pdf
Oto jest Kasia – Mira Jaworczakowa
http://www.orsza.pl/images-media/wszystko-o-szkole/I-03-lektury/jaworczakowa-oto-jest-kasia.pdf
O psie, który jeździł koleją – Roman Pisarski
https://pl-static.z-dn.net/files/d9b/6d097397cee57b8e8825fb5bd9668dc0.pdf
Brzechwa dzieciom – Jan Brzechwa
http://wierszykidladzieci.pl/wierszykibrzechwy.php
Rany Julek. O tym jak Julian Tuwim został poetą – Agnieszka Frączek
https://www.wydawnictwoliteratura.pl/pub/uploads/fragmenty/Rany%20Julek%20str%201-13.pdf
Zaczarowana zagroda – Czesław Centkiewicz
http://polish-culture.com/wp-content/uploads/2013/08/Zaczarowana-Zagroda.pdf
Najpiękniejsze wiersze – Danuta Wawiłow
Lektury 4-6
Katarynka, Bolesław Prus
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/katarynka.pdf
Mazurek Dąbrowskiego – Józef Wybicki
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/mazurek-dabrowskiego.pdf
Powrót taty- Adam Mickiewicz
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/ballady-i-romanse-powrot-taty.pdf
Pani Twardowska- Adam Mickiewicz
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/ballady-i-romanse-pani-twardowska.pdf
Pan Tadeusz – Adam Mickiewicz
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/pan-tadeusz.pdf
W pamiętniku Zofii Bobrówny- Juliusz Słowacki
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/w-pamietniku-zofii-bobrowny.pdf
W pustyni i w puszczy – Henryk Sienkiewicz
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/w-pustyni-i-w-puszczy.pdf
Wybrane bajki – Ignacy Krasicki
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/bajki-nowe.pdf
Janko Muzykant – Henryk Sienkiewicz
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/janko-muzykant.pdf
Król Maciuś Pierwszy – Janusz Korczak
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/krol-macius-pierwszy.pdf
Księga dżungli – Joseph Rudyard Kipling
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/ksiega-dzungli.pdf
Przygody Tomka Sawyera – Mark Twain
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/przygody-tomka-sawyera.pdf
Tajemniczy ogród – Frances Hodgson Burnett
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/tajemniczy-ogrod.pdf
Trzej muszkieterowie – Aleksander Dumas
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/aleksander-dumas-trzej-muszkieterowie.pdf
Lektury 7-8
Artysta – Sławomir Mrożek
https://pl-static.z-dn.net/files/d4c/e954adca28b15c1b4e39d61e526ff35d.pdf
Balladyna – Juliusz Słowacki
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/balladyna.html
Kamienie na szaniec – Aleksander Kamiński
https://doci.pl/uzavrano/aleksander-kamiski-kamienie-na-szaniec+f1xsxx
Mały Książę – Antoine de Saint-Exupéry
https://docplayer.pl/5199569-Antoine-de-saint-exupery-maly-ksiaze.html
Opowieść wigilijna – Charles Dickens
http://lektury.kochamjp.pl/teksty_/opowiesc_wigilijna_tekst.pdf
Reduta Ordona
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/reduta-ordona.html
Śmierć Pułkownika
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/smierc-pulkownika.html
Świtezianka
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/ballady-i-romanse-switezianka.html
II część Dziadów
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/dziady-dziady-poema-dziady-czesc-ii.html
Sonety krymskie
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/sonety-krymskie.pdf
Pan Tadeusz – Adam Mickiewicz
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/pan-tadeusz.html
Syzyfowe prace – Stefan Żeromski
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/syzyfowe-prace.html
Quo vadis – Henryk Sienkiewicz
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/quo-vadis.html
Latarnik – Henryk Sienkiewicz
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/latarnik.html
Wybór fraszek – Jan Kochanowski
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/fraszki.pdf
Pieśni – Jan Kochanowski
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/piesni.pdf
Treny – Jan Kochanowski
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/treny.pdf
Wiersze – Krzysztofa Kamila Baczyńskiego
https://wolnelektury.pl/katalog/autor/krzysztof-kamil-baczynski/
Zemsta – Aleksander Fredro
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/zemsta.html
Żona modna – Ignacy Krasicki
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/satyry-czesc-pierwsza-zona-modna.pdf
Ziele na kraterze – Melchior Wańkowicz
https://docplayer.pl/18895414-Ziele-na-kraterze-wankowicz-melchior.html
Tędy i owędy – Melchior Wańkowicz
https://www.scribd.com/doc/236893462/Wa%C5%84kowicz-Melchior-T%C4%99dy-i-ow%C4%99dy-pdf
Dywizjon 303 – Arkady Fiedler
http://www.gmzielonka.edu.pl/szkolna_bibl_cyfr/e-booki/Arkady%20Fiedler%20-%20Dywizjon%20303.pdf
Krzyżacy – Henryk Sienkiewicz
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/krzyzacy.pdf
Oskar i pani Róża – Eric-Emmanuel Schmitt
https://www.academia.edu/10265475/Oskar_i_pani_roza
Pamiętnik z powstania warszawskiego – fragmenty – Miron Białoszewski
http://cyfroteka.pl/ebooki/Pamietnik_z_powstania_warszawskiego-ebook/p02033498i020#Darmowy-fragment
Przekroczyć próg nadziei – Jan Paweł II
https://www.rodaknet.com/rp_sw_papiez_jpII_przekroczyc_prog_nadziei.pdf