Laboratoria Przyszłości to Program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.
Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów.
W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoły otrzymają wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym. Pełen zakres wyposażenia możliwego do zakupienia z pozyskanych środków został ujęty w Katalogu wyposażenia. Katalog zawiera zarówno wyposażenie podstawowe (które chcemy, aby od 30 czerwca 2023 roku miały wszystkie szkoły podstawowe) jak i dodatkowe (dobierane swobodnie przez szkoły).
Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwolą uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności.
Rozpoczęliśmy zajęcia, na których wykorzystywane są zakupione w ramach projektu sprzęty. Na początek uruchomiliśmy drukarki 3D. Uczniowie z zaciekawieniem obserwowali pierwsze wydruki z drukarek Flashforge. Duże możliwości druku 3D sprawiają, że zainteresowanie tego rodzaju zajęciami prędko nie minie. Z pomocą przychodzą gotowe projekty z portalu https://www.thingiverse.com/ a także oryginalne pomysły realizowane: https://3dp.rocks/lithophane oraz https://www.tinkercad.com.
Klocki LEGO na lekcjach języka polskiego? Tak, to możliwe!
Klasa Vb wraz z nauczycielkami panią K. Kozerą (nauczyciel języka polskiego) i panią E. Merklinger (nauczyciel wspierający) realizuje w bieżącym roku szkolnym innowację zatytułowaną „Lekturowa LEGO przygoda”.
Pierwszą pozycją, która została przeniesiona w „klockowe realia” byli „Chłopcy z Placu Broni”. Uczniowie z zaangażowaniem i niezwykłą dokładnością budowali elementy z klocków oparte o fabułę powieści Ferenca Molnára. Bardzo dobrą znajomość treści i zagadnień związanych z lekturą połączyli z niezwykłą dbałością o każdy szczegół swoich konstrukcji. Wśród nich można wyróżnić: Plac Broni i bitwę o niego (w wersjach oryginalnej, i nowoczesnej) czy Ogród Botaniczny wraz ze szklarnią.
Uczniowie przynieśli własne klocki, a także wykorzystali te zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” (zestawy „LEGO Education Bricǫ Motion Prime”, Neopuzzle Figury Zabudowane i klocki z gry „Budowanie Cieni”). Zajęcia wszystkim bardzo się podobały, rozwijały kreatywność i wyobraźnię.
#LaboratoriaPrzyszłości
Do czego można wykorzystać klocki Lego i klocki magnetyczne na matematyce? Do budowania figur płaskich i przestrzennych w skali. Świetna zabawa rozwijająca umiejętności matematyczne! Uczniowie mogli obserwować jak zmieniają się wymiary figur, jak zmienia się pole oraz objętość figur zbudowanych w skali, np. 2:1 lub 3:1.
#LaboratoriaPrzyszlosci #LaboratoriaPrzyszłości
Laboratoria Przyszłości na lekcjach techniki.
Na zajęciach matematyki rozwijamy swoją wyobraźnię przestrzenną i twórcze myślenie! Uczymy się współpracy w zespole oraz logicznego myślenia budując figury trójwymiarowe według zasad określonych przez nauczyciela. Dzięki pomocom z programu „Laboratoria Przyszłości” rozwijamy swoje umiejętności techniczne! Może ktoś zostanie inżynierem budowy?
#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci
W szkole cały czas panuje świąteczny nastrój, nie tylko przez wystrój korytarzy i sal ale również dzięki ciekawym projektom 3D wykonanym za pomocą drukarek Flashforge zakupionych w ramach projektu Laboratoria Przyszłosci.
#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci
no images were found
Okulary VR
Podczas zajęć uczniowie korzystali z okularów VR zakupionych w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Zakładając okulary, można nurkować w oceanie, spacerować po plaży i podziwiać alpejskie krajobrazy. Miejsca te pomogły im lepiej zrozumieć, co wpływa na wartość ciśnienia hydrostatycznego i ciśnienia atmosferycznego.
Zanurzając się w wirtualny świat uczniowie wykorzystywali zasoby eduverse room. Zasoby te pozwalają uczniom, przy użyciu kontrolerów, przemieszczać się po udostępnionej przez nauczyciela wirtualnej scenie. Uczniowie zobaczyli między innymi wnętrze silnika elektrycznego a także obejrzeli wizualizację pola elektrycznego wokół i wewnątrz zwojnicy.
Niewątpliwą zaletą pracowni wirtualnej jest mnogość tematyczna, np: biologia, chemia, fizyka, geografia, historia, matematyka, sztuka, muzyka, religia, WF, technika, umiejętność czytania i pisania, nauka języków, edukacja społeczna i obywatelska, dramat, teatr i sztuki sceniczne a do tego rozrywka w postaci gier ruchowych, przygodowych lub edukacyjnych.
#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci
Na lekcji matematyki rozwijamy logiczne myślenie oraz wyobraźnię przestrzenną, nie zapominamy przy tym o kształtowaniu umiejętności pracy w zespole oraz rozwijaniu kreatywności. Tym razem uczniowie budowali figury przestrzenne na podstawie cieni znajdujących się na dwóch ścianach karty wzorcowej, a także rysowali cienie figur ułożonych według własnego pomysłu. Rozwijanie matematycznych zdolności było możliwe dzięki klockom zakupionym w ramach projektu Laboratoria Przyszłości.
#LaboratoriaPrzyszlosci, #LaboratoriaPrzyszłości
Podczas lekcji matematyki uczniowie klasy 5 poznawali rodzaje trójkątów. Dzięki kolorowym patyczkom zakupionym w ramach projektu Laboratoria Przyszłości uczniowie mieli możliwość manipulowania długościami boków, odkrywali rodzaje i własności trójkątów. Pomoce dydaktyczne pozwoliły dzieciom zaobserwować zasadę budowy trójkąta, czyli nierówność trójkąta. Zajęcia wzbudziły u uczniów kreatywność i rozwinęły logiczne myślenie.
#LaboratoriaPrzyszlosci, #LaboratoriaPrzyszłości
Na lekcjach matematyki w klasie piątej uczniowie rozwijali umiejętność rozpoznawania figur symetrycznych. Wskazywali osie symetrii zbudowanej figury, uzupełniali figurę do figury osiowosymetrycznej. Dzięki klockom magnetycznym zakupionym w ramach projektu Laboratoria Przyszłości uczniowie mieli możliwość rozwijania swojej kreatywności poprzez tworzenie figur posiadających określoną liczbę osi symetrii.
#LaboratoriaPrzyszlosci, #LaboratoriaPrzyszłości
„Lekturowa LEGO przygoda” dobiega końca
Uczniowie klasy Vb po raz ostatni w tym roku szkolnym pracowali z klockami LEGO w ramach innowacji z języka polskiego. Tak, jak poprzednio uczniowie przynieśli własne klocki, a także wykorzystali te zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” (zestawy „LEGO Education Bricǫ Motion Prime”).
Tym razem uczniowie przenieśli się w świat lektur uzupełniających pt. „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi” i „Skrzynia Władcy Piorunów”. Uczniowie z zaangażowaniem budowali konstrukcje związane ze światem przedstawionym powieści. Zadbali o szczegóły, wykazali się kreatywnością. W ramach podsumowania zajęć, uczniowie wykazywali związek konstrukcji z treścią lektur. Można było wyobrazić sobie jak wyglądał Manfred i samochód Gangu Niewidzialnych Ludzi czy walkę z Mortenem. Uczniowie zbudowali również psa Spajka i w niezwykle pomysłowy sposób ukazali życie Nikoli Tesli.
Zajęcia po raz kolejny wzbudziły entuzjazm uczniów, doskonaliły umiejętność przekładu intersemiotycznego oraz pracy zespołowej.
Nasi uczniowie mieli możliwość korzystać z programu Mentor Pc2. Pracownia Mentor to niezastąpione rozwiązanie wspomagające naukę języków obcych. Koncentruje uwagę uczniów, zmusza do skupienia i ćwiczeń. Umożliwia swobodny, głośny trening wymowy przez dialogi, udoskonalające mowę i przełamujące naturalny opór do rozmów w obcym języku.
Uczniowie rozmawiali o planach wakacyjnych a także tworzyli krótkie dialogi dotyczące aktywności fizycznej.
#Laboratoria przyszłości
Na lekcji języka angielskiego, klasa 5b korzystając z programu „Mentor” zakupionemu ramach Laboratoriów Przyszłości, tworzyła dialogi dotyczące sposobów spędzania wolnego czasu. Program daje możliwość rozmów i odsłuchiwania nagrań w bardzo wysokiej jakości.
„laboratoriaprzyszłości”
Zajęcia z wykorzystaniem pomocy naukowych z programu Laboratorium Przyszłości.
Uczniowie klas 7 przy pomocy gogli VR zaglądali do wnętrza atomu. #LaboratoriumPrzyszłości, #LaboratoriumPrzyszlosci
Zajęcia z wykorzystaniem pomocy naukowych z programu Laboratorium Przyszłości.
Uczniowie klasy 4f podczas lekcji powtórzeniowej z przyrody z działu „Odkrywamy tajemnice ciała człowieka” przy pomocy gogli VR zaglądali do wnętrza organizmu człowieka. Zajęcia przeprowadzono z wykorzystaniem pomocy naukowych z programu Laboratorium Przyszłości.