:::: MENU ::::

Projekt „Laboratoria przyszłości”.

  • Sie 03 / 2022
  • Możliwość komentowania Projekt „Laboratoria przyszłości”. została wyłączona

Projekt „Laboratoria przyszłości”.

Laboratoria Przyszłości to Program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.

Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów. 

W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoły otrzymają wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym. Pełen zakres wyposażenia możliwego do zakupienia z pozyskanych środków został ujęty w Katalogu wyposażenia. Katalog zawiera zarówno wyposażenie podstawowe (które chcemy, aby od 30 czerwca 2023 roku miały wszystkie szkoły podstawowe) jak i dodatkowe (dobierane swobodnie przez szkoły).

Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwolą uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności. 


      Rozpoczęliśmy zajęcia, na których wykorzystywane są zakupione w ramach projektu sprzęty. Na początek uruchomiliśmy drukarki 3D. Uczniowie z zaciekawieniem obserwowali pierwsze wydruki z drukarek Flashforge. Duże możliwości druku 3D sprawiają, że zainteresowanie tego rodzaju zajęciami prędko nie minie. Z pomocą przychodzą gotowe projekty z portalu https://www.thingiverse.com/ a także oryginalne pomysły realizowane: https://3dp.rocks/lithophane oraz https://www.tinkercad.com.


Klocki LEGO na lekcjach języka polskiego? Tak, to możliwe!

Klasa Vb wraz z nauczycielkami panią K. Kozerą (nauczyciel języka polskiego) i panią E. Merklinger (nauczyciel wspierający) realizuje w bieżącym roku szkolnym innowację zatytułowaną „Lekturowa LEGO przygoda”.

Pierwszą pozycją, która została przeniesiona w „klockowe realia” byli „Chłopcy z Placu Broni”. Uczniowie z zaangażowaniem i niezwykłą dokładnością budowali elementy z klocków oparte o fabułę powieści Ferenca Molnára. Bardzo dobrą znajomość treści i zagadnień związanych z lekturą połączyli z niezwykłą dbałością o każdy szczegół swoich konstrukcji. Wśród nich można wyróżnić: Plac Broni i bitwę o niego (w wersjach oryginalnej, i nowoczesnej) czy Ogród Botaniczny wraz ze szklarnią.

Uczniowie przynieśli własne klocki, a także wykorzystali te zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” (zestawy „LEGO Education Bricǫ Motion Prime”, Neopuzzle Figury Zabudowane i klocki z gry „Budowanie Cieni”). Zajęcia wszystkim bardzo się podobały, rozwijały kreatywność i wyobraźnię.

#LaboratoriaPrzyszłości


Co można wydrukować na drukarce 3d? Wszystko to, co zechcemy! Doniczki, wazony, lampiony, sowy, podkładki itp. Dzięki sprzętowi zakupionemu z projektu Laboratoria przyszłości, w szkole drukujemy takie cuda.
#Laboratoria przyszłości

Do czego można wykorzystać klocki Lego i klocki magnetyczne na matematyce? Do budowania figur płaskich i przestrzennych w skali. Świetna zabawa rozwijająca umiejętności matematyczne! Uczniowie mogli obserwować jak zmieniają się wymiary figur, jak zmienia się pole oraz objętość figur zbudowanych w skali, np. 2:1 lub 3:1.

#LaboratoriaPrzyszlosci #LaboratoriaPrzyszłości


Korzystając z zasobów w ramach projektu Laboratoria Przyszłości 14 listopada odbyła się lekcja otwarta z wykorzystaniem klocków Lego Spike Prime. Uczniowie klasy 7a wraz z obecnymi nauczycielami poznawali podstawowe możliwości pracy z klockami. Fantastycznym doświadczeniem było zatarcie granicy między uczniami a nauczycielami-wszyscy uczyli się od siebie nawzajem.
 
#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci

Laboratoria Przyszłości na lekcjach techniki.

Na lekcjach techniki wraz z klasami 6-tymi  omawialiśmy tematy dotyczące współczesnego budownictwa i wyglądu naszych mieszkań, domów i najbliższego otoczenia. Mają one swoje wady i zalety. Zastanawialiśmy się jak mogłoby wyglądać osiedle idealne, osiedle marzeń.
Postanowiliśmy zabawić się w architektów. Na lekcji powstały projekty rysunkowe osiedli, makiety przestrzenne osiedli,
również projekty placów zabaw oraz pojedynczych budynków. Wspomagaliśmy się klockami magnetycznymi oraz konstrukcjami geometrycznymi. Zabawa była wspaniała i bardzo inspirująca. Nowe pomoce naukowe dały nam wiele wyjątkowych możliwości.
A oto nasze małe dzieła.
Na zdjęciach uczniowie klasy 6a oraz ich prace, a także prace uczniów klasy 6b i 6e.
#LaboratoriaPrzyszlosci #LaboratoriaPrzyszłości

Na zajęciach matematyki rozwijamy swoją wyobraźnię przestrzenną i twórcze myślenie! Uczymy się współpracy w zespole oraz  logicznego myślenia budując figury trójwymiarowe według zasad określonych przez nauczyciela. Dzięki pomocom z programu „Laboratoria Przyszłości” rozwijamy swoje umiejętności techniczne! Może ktoś zostanie inżynierem budowy?

#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci


W szkole cały czas panuje świąteczny nastrój, nie tylko przez wystrój korytarzy i sal ale również dzięki ciekawym projektom 3D wykonanym za pomocą drukarek Flashforge zakupionych w ramach projektu Laboratoria Przyszłosci.

#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci


EDUKACJA PRZYRODNICZA NA ŚWIETLICY
W ramach zajęć świetlicowych uczniowie wzięli udział w warsztatach przyrodniczych, podczas których wykonali flagę Polski w probówce, rysunki w mleku, pływające na wodzie obrazki, malowali świecą, sprawdzali ile kropelek wody zmieści się na monecie 2 grosze, lepili ze sztucznego śniegu bałwanki i zrobili piękną tęczę w probówce. Uczniowie rozwijali także swoje umiejętności techniczne, twórcze myślenie i kreatywność budując baśniowe zamki dzięki pomocom dydaktycznym z programu „Laboratoria Przyszłości”.
#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci

 


 

„Lekturowa LEGO przygoda” w Narnii.
 
Uczniowie klasy Vb  po raz drugi pracowali z klockami LEGO w ramach innowacji z języka polskiego. Tak, jak poprzednio uczniowie przynieśli własne klocki, a także wykorzystali te zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” (zestawy „LEGO Education Bricǫ Motion Prime”, Neopuzzle Figury Zabudowane i klocki z gry „Budowanie Cieni”).
Tym razem uczniowie przenieśli się w świat lektury pt. „Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa”. Wszyscy z zaangażowaniem i niezwykłą dokładnością budowali elementy z klocków oparte o fabułę powieści. Bardzo dobrą znajomość treści  i zagadnień związanych z lekturą połączyli z niezwykłą dbałością o każdy szczegół swoich konstrukcji. Wśród nich można wyróżnić: Narnię, scenę ze świętym Mikołajem czy tytułową szafę wraz z jej symboliką. Uczniowie wykazali związek niemal każdego elementu swoich konstrukcji  z treścią lektury Zajęcia wszystkim bardzo się podobały, rozwijały kreatywność i wyobraźnię.
 
#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci

no images were found


W ramach zajęć świetlicowych uczniowie wzięli udział w warsztatach, podczas których rozwijali swoje umiejętności techniczne, twórcze myślenie i kreatywność budując zamki dzięki pomocom dydaktycznym z programu „Laboratoria Przyszłości”. Zamki i inne budowle nawiązywały do tematu zajęć „W krainie baśni i bajek” i powstały z okazji Międzynarodowego Dnia Postaci z Bajek.
#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci

 

 


Okulary VR

Podczas zajęć uczniowie korzystali z okularów VR zakupionych w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Zakładając okulary, można nurkować w oceanie, spacerować po plaży i podziwiać alpejskie krajobrazy. Miejsca te pomogły im lepiej zrozumieć, co wpływa na wartość ciśnienia hydrostatycznego i ciśnienia atmosferycznego.

Zanurzając się w wirtualny świat uczniowie wykorzystywali zasoby eduverse room. Zasoby te pozwalają uczniom, przy użyciu kontrolerów, przemieszczać się po udostępnionej przez nauczyciela wirtualnej scenie. Uczniowie zobaczyli między innymi wnętrze silnika elektrycznego a także obejrzeli wizualizację pola elektrycznego wokół i wewnątrz zwojnicy. 

Niewątpliwą zaletą pracowni wirtualnej jest mnogość tematyczna, np: biologia, chemia, fizyka, geografia, historia, matematyka, sztuka, muzyka, religia, WF, technika, umiejętność czytania i pisania, nauka języków, edukacja społeczna i obywatelska, dramat, teatr i sztuki sceniczne a do tego rozrywka w postaci gier ruchowych, przygodowych lub edukacyjnych.

#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci

 


Zajęcia rozwijające umiejętności techniczne, twórcze myślenie i kreatywność z wykorzystaniem pomocy naukowych z programu Laboratorium przyszłości – klocków LEGO education BricQ zgodnie z instrukcją. Na świetlicy i zastępstwie w klasie 5f.
 
#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci


Podczas lekcji matematyki w klasie 6 uczniowie poznawali bryły przestrzenne. Uczniowie budowali figury przestrzenne z klocków konstrukcyjnych, poznawali ich własności, ćwiczyli stosowanie odpowiednich nazw: graniastosłup trójkątny, graniastosłup czworokątny, sześciokątny, sześcian itd. Liczyli wierzchołki, krawędzie i ściany rozwijając, analizowali własności figur w zależności od liczby krawędzi w podstawie. Świetną zabawę i naukę zapewniły uczniom zestawy konstrukcyjne pozyskane dzięki funduszom z projektu „Laboratoria Przyszłości”.
#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci

Lekcja fizyki. 
 
Na lekcji fizyki badaliśmy zależności pomiędzy masą obiektu a jego przyspieszeniem. Sprawdzaliśmy, czy kąt nachylenia skoczni wpływa na prędkość narciarza. Obserwowaliśmy jak działa I zasada dynamiki. Wykonanie wszystkich doświadczeń było możliwe dzięki klockom Lego zakupionym z projektu Laboratoria Przyszłości.
 
#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci
 

 

 


Na lekcji matematyki rozwijamy logiczne myślenie oraz wyobraźnię przestrzenną, nie zapominamy przy tym o kształtowaniu umiejętności pracy w zespole oraz rozwijaniu kreatywności. Tym razem uczniowie budowali figury przestrzenne na podstawie cieni znajdujących się na dwóch ścianach karty wzorcowej, a także rysowali cienie figur ułożonych według własnego pomysłu. Rozwijanie matematycznych zdolności było możliwe dzięki klockom zakupionym w ramach projektu Laboratoria Przyszłości.

#LaboratoriaPrzyszlosci, #LaboratoriaPrzyszłości


W klasach 8a i 8b odbyły się lekcje chemii, na których wykorzystano pomoce dydaktyczne z programu Laboratorium Przyszłości. Podczas zajęć uczniowie korzystając z okularów VR oglądali obieg węgla w przyrodzie oraz wirtualne modele węglowodorów, a nastepnie z dostępnych zestawów budowali modele cząsteczek alkanów, alkenów i alkinów. Na końcu lekcji uczniowie wybrali się na wirtualny spacer, podczas którego „okiem chemika” podziwiali zorze polarne w Norwegii. 
#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci
 

 

 

Podczas lekcji matematyki uczniowie klasy 5 poznawali rodzaje trójkątów. Dzięki kolorowym patyczkom zakupionym w ramach projektu Laboratoria Przyszłości uczniowie mieli możliwość manipulowania długościami boków, odkrywali rodzaje i własności trójkątów. Pomoce dydaktyczne pozwoliły dzieciom zaobserwować zasadę budowy trójkąta, czyli nierówność trójkąta. Zajęcia wzbudziły u uczniów kreatywność i rozwinęły logiczne myślenie.

#LaboratoriaPrzyszlosci, #LaboratoriaPrzyszłości


    Na lekcjach matematyki w klasie piątej uczniowie rozwijali umiejętność rozpoznawania figur symetrycznych. Wskazywali osie symetrii zbudowanej figury, uzupełniali figurę do figury osiowosymetrycznej. Dzięki klockom magnetycznym zakupionym w ramach projektu Laboratoria Przyszłości uczniowie mieli możliwość rozwijania swojej kreatywności poprzez tworzenie figur posiadających określoną liczbę osi symetrii.

#LaboratoriaPrzyszlosci, #LaboratoriaPrzyszłości


Na zajęciach koła chemicznego klas 8 (8a, 8b, 8d) odbyły się warsztaty ekologiczne, na których wykorzystano pomoce dydaktyczne z programu Laboratorium Przyszłości. Podczas zajęć uczniowie korzystając z okularów VR oglądali symulację, która pokazywała wpływ działalności człowieka na środowisko naturalne Ziemi, negatywne zmiany na lądzie, w głębi mórz i oceanów. Wirtualnie zwiedzili także miejsca, w których wykorzystuje się odnawialne źródła energii, stosuje recykling oraz zaglądnęli do wnętrza elektrowni jądrowej. Następnie przeprowadzony został panel dyskusyjny, podczas którego uczniowie zaproponowali sposoby ochrony środowiska zgodnie z zasadą „myśl globalnie, działaj lokalnie”.
Na zajęciach rozwijających zainteresowania przyrodnicze oraz kreatywność uczniów z wykorzystaniem pomocy naukowych z programu Laboratorium przyszłości uczniowie tworzyli projekty przedstawiające elementy krajobrazu naturalne (ożywione i nieożywione) oraz antropogeniczne.
 
#LaboratoriaPrzyszlości, #LaboratoriaPrzyszłości

„Lekturowa LEGO przygoda” dobiega końca

            Uczniowie klasy Vb  po raz ostatni w tym roku szkolnym pracowali z klockami LEGO w ramach innowacji z języka polskiego. Tak, jak poprzednio uczniowie przynieśli własne klocki, a także wykorzystali te zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” (zestawy „LEGO Education Bricǫ Motion Prime”).

            Tym razem uczniowie przenieśli się w świat lektur uzupełniających pt. „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi” i „Skrzynia Władcy Piorunów”. Uczniowie z zaangażowaniem budowali konstrukcje związane ze światem przedstawionym powieści. Zadbali o szczegóły, wykazali się kreatywnością. W ramach podsumowania zajęć, uczniowie wykazywali związek konstrukcji z treścią lektur. Można było wyobrazić sobie jak wyglądał Manfred i samochód Gangu Niewidzialnych Ludzi czy walkę z Mortenem. Uczniowie zbudowali również psa Spajka i w niezwykle pomysłowy sposób ukazali życie Nikoli Tesli.

                Zajęcia po raz kolejny wzbudziły entuzjazm uczniów, doskonaliły umiejętność przekładu intersemiotycznego oraz pracy zespołowej.

#LaboratoriaPrzyszlosci, #LaboratoriaPrzyszłości
 

    Nasi uczniowie mieli możliwość korzystać z programu Mentor Pc2. Pracownia Mentor to niezastąpione rozwiązanie wspomagające naukę języków obcych. Koncentruje uwagę uczniów, zmusza do skupienia i ćwiczeń. Umożliwia swobodny, głośny trening wymowy przez dialogi, udoskonalające mowę i przełamujące naturalny opór do rozmów w obcym języku.

Uczniowie rozmawiali o planach wakacyjnych a także tworzyli krótkie dialogi dotyczące aktywności fizycznej.

#Laboratoria przyszłości


Na lekcji języka angielskiego, klasa 5b korzystając z programu „Mentor” zakupionemu ramach Laboratoriów Przyszłości, tworzyła dialogi dotyczące sposobów spędzania wolnego czasu. Program daje możliwość rozmów i odsłuchiwania nagrań w bardzo wysokiej jakości.

„laboratoriaprzyszłości”


Zajęcia z wykorzystaniem pomocy naukowych z programu Laboratorium Przyszłości.

Uczniowie klas 7 przy pomocy gogli VR zaglądali do wnętrza atomu. #LaboratoriumPrzyszłości, #LaboratoriumPrzyszlosci

 


Zajęcia z wykorzystaniem pomocy naukowych z programu Laboratorium Przyszłości.

Podczas zajęć koła chemicznego klas 5 i 6 uczniowie wirtualnie wykonywali eksperymenty przyrodnicze korzystając z gogli VR. Na warsztatach wykorzystano pomoce dydaktyczne z programu Laboratorium Przyszłości.
#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci


      Na kole chemicznym klas 7 odbyły się zajęcia, na których wykorzystano pomoce dydaktyczne z programu Laboratorium Przyszłości. Podczas zajęć uczniowie korzystając z okularów VR przeprowadzili wirtualnie doświadczenie. Uczniowie korzystając z dostępnych odczynników otrzymali związki nieorganiczne – sole, których kryształy mogli podziwiać w wirtualnej rzeczywistości. Następnie uczniowie zapisali odpowiednie obserwacje i wnioski z przeprowadzanego eksperymentu.
#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci

     Uczniowie klasy 4f podczas lekcji powtórzeniowej z przyrody z działu „Odkrywamy tajemnice ciała człowieka” przy pomocy gogli VR zaglądali do wnętrza organizmu człowieka. Zajęcia przeprowadzono z wykorzystaniem pomocy naukowych z programu Laboratorium Przyszłości.

#LaboratoriumPrzyszłości

 

 
Top
Facebook
Facebook
YouTube
Wielkość czcionki
Kontrast