:::: MENU ::::

Projekt „Laboratoria przyszłości”.

  • Sie 03 / 2022
  • Możliwość komentowania Projekt „Laboratoria przyszłości”. została wyłączona

Projekt „Laboratoria przyszłości”.

Laboratoria Przyszłości to Program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.

Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów. 

W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoły otrzymają wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym. Pełen zakres wyposażenia możliwego do zakupienia z pozyskanych środków został ujęty w Katalogu wyposażenia. Katalog zawiera zarówno wyposażenie podstawowe (które chcemy, aby od 30 czerwca 2023 roku miały wszystkie szkoły podstawowe) jak i dodatkowe (dobierane swobodnie przez szkoły).

Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwolą uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności. 


      Rozpoczęliśmy zajęcia, na których wykorzystywane są zakupione w ramach projektu sprzęty. Na początek uruchomiliśmy drukarki 3D. Uczniowie z zaciekawieniem obserwowali pierwsze wydruki z drukarek Flashforge. Duże możliwości druku 3D sprawiają, że zainteresowanie tego rodzaju zajęciami prędko nie minie. Z pomocą przychodzą gotowe projekty z portalu https://www.thingiverse.com/ a także oryginalne pomysły realizowane: https://3dp.rocks/lithophane oraz https://www.tinkercad.com.


Klocki LEGO na lekcjach języka polskiego? Tak, to możliwe!

Klasa Vb wraz z nauczycielkami panią K. Kozerą (nauczyciel języka polskiego) i panią E. Merklinger (nauczyciel wspierający) realizuje w bieżącym roku szkolnym innowację zatytułowaną „Lekturowa LEGO przygoda”.

Pierwszą pozycją, która została przeniesiona w „klockowe realia” byli „Chłopcy z Placu Broni”. Uczniowie z zaangażowaniem i niezwykłą dokładnością budowali elementy z klocków oparte o fabułę powieści Ferenca Molnára. Bardzo dobrą znajomość treści i zagadnień związanych z lekturą połączyli z niezwykłą dbałością o każdy szczegół swoich konstrukcji. Wśród nich można wyróżnić: Plac Broni i bitwę o niego (w wersjach oryginalnej, i nowoczesnej) czy Ogród Botaniczny wraz ze szklarnią.

Uczniowie przynieśli własne klocki, a także wykorzystali te zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” (zestawy „LEGO Education Bricǫ Motion Prime”, Neopuzzle Figury Zabudowane i klocki z gry „Budowanie Cieni”). Zajęcia wszystkim bardzo się podobały, rozwijały kreatywność i wyobraźnię.

#LaboratoriaPrzyszłości


Co można wydrukować na drukarce 3d? Wszystko to, co zechcemy! Doniczki, wazony, lampiony, sowy, podkładki itp. Dzięki sprzętowi zakupionemu z projektu Laboratoria przyszłości, w szkole drukujemy takie cuda.
#Laboratoria przyszłości

Do czego można wykorzystać klocki Lego i klocki magnetyczne na matematyce? Do budowania figur płaskich i przestrzennych w skali. Świetna zabawa rozwijająca umiejętności matematyczne! Uczniowie mogli obserwować jak zmieniają się wymiary figur, jak zmienia się pole oraz objętość figur zbudowanych w skali, np. 2:1 lub 3:1.

#LaboratoriaPrzyszlosci #LaboratoriaPrzyszłości


Korzystając z zasobów w ramach projektu Laboratoria Przyszłości 14 listopada odbyła się lekcja otwarta z wykorzystaniem klocków Lego Spike Prime. Uczniowie klasy 7a wraz z obecnymi nauczycielami poznawali podstawowe możliwości pracy z klockami. Fantastycznym doświadczeniem było zatarcie granicy między uczniami a nauczycielami-wszyscy uczyli się od siebie nawzajem.
 
#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci

Laboratoria Przyszłości na lekcjach techniki.

Na lekcjach techniki wraz z klasami 6-tymi  omawialiśmy tematy dotyczące współczesnego budownictwa i wyglądu naszych mieszkań, domów i najbliższego otoczenia. Mają one swoje wady i zalety. Zastanawialiśmy się jak mogłoby wyglądać osiedle idealne, osiedle marzeń.
Postanowiliśmy zabawić się w architektów. Na lekcji powstały projekty rysunkowe osiedli, makiety przestrzenne osiedli,
również projekty placów zabaw oraz pojedynczych budynków. Wspomagaliśmy się klockami magnetycznymi oraz konstrukcjami geometrycznymi. Zabawa była wspaniała i bardzo inspirująca. Nowe pomoce naukowe dały nam wiele wyjątkowych możliwości.
A oto nasze małe dzieła.
Na zdjęciach uczniowie klasy 6a oraz ich prace, a także prace uczniów klasy 6b i 6e.
#LaboratoriaPrzyszlosci #LaboratoriaPrzyszłości

Na zajęciach matematyki rozwijamy swoją wyobraźnię przestrzenną i twórcze myślenie! Uczymy się współpracy w zespole oraz  logicznego myślenia budując figury trójwymiarowe według zasad określonych przez nauczyciela. Dzięki pomocom z programu „Laboratoria Przyszłości” rozwijamy swoje umiejętności techniczne! Może ktoś zostanie inżynierem budowy?

#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci


W szkole cały czas panuje świąteczny nastrój, nie tylko przez wystrój korytarzy i sal ale również dzięki ciekawym projektom 3D wykonanym za pomocą drukarek Flashforge zakupionych w ramach projektu Laboratoria Przyszłosci.

#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci


EDUKACJA PRZYRODNICZA NA ŚWIETLICY
W ramach zajęć świetlicowych uczniowie wzięli udział w warsztatach przyrodniczych, podczas których wykonali flagę Polski w probówce, rysunki w mleku, pływające na wodzie obrazki, malowali świecą, sprawdzali ile kropelek wody zmieści się na monecie 2 grosze, lepili ze sztucznego śniegu bałwanki i zrobili piękną tęczę w probówce. Uczniowie rozwijali także swoje umiejętności techniczne, twórcze myślenie i kreatywność budując baśniowe zamki dzięki pomocom dydaktycznym z programu „Laboratoria Przyszłości”.
#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci

 


 

„Lekturowa LEGO przygoda” w Narnii.
 
Uczniowie klasy Vb  po raz drugi pracowali z klockami LEGO w ramach innowacji z języka polskiego. Tak, jak poprzednio uczniowie przynieśli własne klocki, a także wykorzystali te zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” (zestawy „LEGO Education Bricǫ Motion Prime”, Neopuzzle Figury Zabudowane i klocki z gry „Budowanie Cieni”).
Tym razem uczniowie przenieśli się w świat lektury pt. „Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa”. Wszyscy z zaangażowaniem i niezwykłą dokładnością budowali elementy z klocków oparte o fabułę powieści. Bardzo dobrą znajomość treści  i zagadnień związanych z lekturą połączyli z niezwykłą dbałością o każdy szczegół swoich konstrukcji. Wśród nich można wyróżnić: Narnię, scenę ze świętym Mikołajem czy tytułową szafę wraz z jej symboliką. Uczniowie wykazali związek niemal każdego elementu swoich konstrukcji  z treścią lektury Zajęcia wszystkim bardzo się podobały, rozwijały kreatywność i wyobraźnię.
 
#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci

no images were found


W ramach zajęć świetlicowych uczniowie wzięli udział w warsztatach, podczas których rozwijali swoje umiejętności techniczne, twórcze myślenie i kreatywność budując zamki dzięki pomocom dydaktycznym z programu „Laboratoria Przyszłości”. Zamki i inne budowle nawiązywały do tematu zajęć „W krainie baśni i bajek” i powstały z okazji Międzynarodowego Dnia Postaci z Bajek.
#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci

 

 


Okulary VR

Podczas zajęć uczniowie korzystali z okularów VR zakupionych w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Zakładając okulary, można nurkować w oceanie, spacerować po plaży i podziwiać alpejskie krajobrazy. Miejsca te pomogły im lepiej zrozumieć, co wpływa na wartość ciśnienia hydrostatycznego i ciśnienia atmosferycznego.

Zanurzając się w wirtualny świat uczniowie wykorzystywali zasoby eduverse room. Zasoby te pozwalają uczniom, przy użyciu kontrolerów, przemieszczać się po udostępnionej przez nauczyciela wirtualnej scenie. Uczniowie zobaczyli między innymi wnętrze silnika elektrycznego a także obejrzeli wizualizację pola elektrycznego wokół i wewnątrz zwojnicy. 

Niewątpliwą zaletą pracowni wirtualnej jest mnogość tematyczna, np: biologia, chemia, fizyka, geografia, historia, matematyka, sztuka, muzyka, religia, WF, technika, umiejętność czytania i pisania, nauka języków, edukacja społeczna i obywatelska, dramat, teatr i sztuki sceniczne a do tego rozrywka w postaci gier ruchowych, przygodowych lub edukacyjnych.

#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci

 


Zajęcia rozwijające umiejętności techniczne, twórcze myślenie i kreatywność z wykorzystaniem pomocy naukowych z programu Laboratorium przyszłości – klocków LEGO education BricQ zgodnie z instrukcją. Na świetlicy i zastępstwie w klasie 5f.
 
#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci


Podczas lekcji matematyki w klasie 6 uczniowie poznawali bryły przestrzenne. Uczniowie budowali figury przestrzenne z klocków konstrukcyjnych, poznawali ich własności, ćwiczyli stosowanie odpowiednich nazw: graniastosłup trójkątny, graniastosłup czworokątny, sześciokątny, sześcian itd. Liczyli wierzchołki, krawędzie i ściany rozwijając, analizowali własności figur w zależności od liczby krawędzi w podstawie. Świetną zabawę i naukę zapewniły uczniom zestawy konstrukcyjne pozyskane dzięki funduszom z projektu „Laboratoria Przyszłości”.
#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci
Lekcja fizyki. 
 
Na lekcji fizyki badaliśmy zależności pomiędzy masą obiektu a jego przyspieszeniem. Sprawdzaliśmy, czy kąt nachylenia skoczni wpływa na prędkość narciarza. Obserwowaliśmy jak działa I zasada dynamiki. Wykonanie wszystkich doświadczeń było możliwe dzięki klockom Lego zakupionym z projektu Laboratoria Przyszłości.
 
#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci
 

 

 


Na lekcji matematyki rozwijamy logiczne myślenie oraz wyobraźnię przestrzenną, nie zapominamy przy tym o kształtowaniu umiejętności pracy w zespole oraz rozwijaniu kreatywności. Tym razem uczniowie budowali figury przestrzenne na podstawie cieni znajdujących się na dwóch ścianach karty wzorcowej, a także rysowali cienie figur ułożonych według własnego pomysłu. Rozwijanie matematycznych zdolności było możliwe dzięki klockom zakupionym w ramach projektu Laboratoria Przyszłości.

#LaboratoriaPrzyszlosci, #LaboratoriaPrzyszłości


W klasach 8a i 8b odbyły się lekcje chemii, na których wykorzystano pomoce dydaktyczne z programu Laboratorium Przyszłości. Podczas zajęć uczniowie korzystając z okularów VR oglądali obieg węgla w przyrodzie oraz wirtualne modele węglowodorów, a nastepnie z dostępnych zestawów budowali modele cząsteczek alkanów, alkenów i alkinów. Na końcu lekcji uczniowie wybrali się na wirtualny spacer, podczas którego „okiem chemika” podziwiali zorze polarne w Norwegii. 
#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci
 

 

 

Podczas lekcji matematyki uczniowie klasy 5 poznawali rodzaje trójkątów. Dzięki kolorowym patyczkom zakupionym w ramach projektu Laboratoria Przyszłości uczniowie mieli możliwość manipulowania długościami boków, odkrywali rodzaje i własności trójkątów. Pomoce dydaktyczne pozwoliły dzieciom zaobserwować zasadę budowy trójkąta, czyli nierówność trójkąta. Zajęcia wzbudziły u uczniów kreatywność i rozwinęły logiczne myślenie.

#LaboratoriaPrzyszlosci, #LaboratoriaPrzyszłości


    Na lekcjach matematyki w klasie piątej uczniowie rozwijali umiejętność rozpoznawania figur symetrycznych. Wskazywali osie symetrii zbudowanej figury, uzupełniali figurę do figury osiowosymetrycznej. Dzięki klockom magnetycznym zakupionym w ramach projektu Laboratoria Przyszłości uczniowie mieli możliwość rozwijania swojej kreatywności poprzez tworzenie figur posiadających określoną liczbę osi symetrii.

#LaboratoriaPrzyszlosci, #LaboratoriaPrzyszłości


Na zajęciach koła chemicznego klas 8 (8a, 8b, 8d) odbyły się warsztaty ekologiczne, na których wykorzystano pomoce dydaktyczne z programu Laboratorium Przyszłości. Podczas zajęć uczniowie korzystając z okularów VR oglądali symulację, która pokazywała wpływ działalności człowieka na środowisko naturalne Ziemi, negatywne zmiany na lądzie, w głębi mórz i oceanów. Wirtualnie zwiedzili także miejsca, w których wykorzystuje się odnawialne źródła energii, stosuje recykling oraz zaglądnęli do wnętrza elektrowni jądrowej. Następnie przeprowadzony został panel dyskusyjny, podczas którego uczniowie zaproponowali sposoby ochrony środowiska zgodnie z zasadą „myśl globalnie, działaj lokalnie”.
Na zajęciach rozwijających zainteresowania przyrodnicze oraz kreatywność uczniów z wykorzystaniem pomocy naukowych z programu Laboratorium przyszłości uczniowie tworzyli projekty przedstawiające elementy krajobrazu naturalne (ożywione i nieożywione) oraz antropogeniczne.
 
#LaboratoriaPrzyszlości, #LaboratoriaPrzyszłości

„Lekturowa LEGO przygoda” dobiega końca

            Uczniowie klasy Vb  po raz ostatni w tym roku szkolnym pracowali z klockami LEGO w ramach innowacji z języka polskiego. Tak, jak poprzednio uczniowie przynieśli własne klocki, a także wykorzystali te zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” (zestawy „LEGO Education Bricǫ Motion Prime”).

            Tym razem uczniowie przenieśli się w świat lektur uzupełniających pt. „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi” i „Skrzynia Władcy Piorunów”. Uczniowie z zaangażowaniem budowali konstrukcje związane ze światem przedstawionym powieści. Zadbali o szczegóły, wykazali się kreatywnością. W ramach podsumowania zajęć, uczniowie wykazywali związek konstrukcji z treścią lektur. Można było wyobrazić sobie jak wyglądał Manfred i samochód Gangu Niewidzialnych Ludzi czy walkę z Mortenem. Uczniowie zbudowali również psa Spajka i w niezwykle pomysłowy sposób ukazali życie Nikoli Tesli.

                Zajęcia po raz kolejny wzbudziły entuzjazm uczniów, doskonaliły umiejętność przekładu intersemiotycznego oraz pracy zespołowej.

#LaboratoriaPrzyszlosci, #LaboratoriaPrzyszłości
 

    Nasi uczniowie mieli możliwość korzystać z programu Mentor Pc2. Pracownia Mentor to niezastąpione rozwiązanie wspomagające naukę języków obcych. Koncentruje uwagę uczniów, zmusza do skupienia i ćwiczeń. Umożliwia swobodny, głośny trening wymowy przez dialogi, udoskonalające mowę i przełamujące naturalny opór do rozmów w obcym języku.

Uczniowie rozmawiali o planach wakacyjnych a także tworzyli krótkie dialogi dotyczące aktywności fizycznej.

#Laboratoria przyszłości


Na lekcji języka angielskiego, klasa 5b korzystając z programu „Mentor” zakupionemu ramach Laboratoriów Przyszłości, tworzyła dialogi dotyczące sposobów spędzania wolnego czasu. Program daje możliwość rozmów i odsłuchiwania nagrań w bardzo wysokiej jakości.

„laboratoriaprzyszłości”


Zajęcia z wykorzystaniem pomocy naukowych z programu Laboratorium Przyszłości.

Uczniowie klas 7 przy pomocy gogli VR zaglądali do wnętrza atomu. #LaboratoriumPrzyszłości, #LaboratoriumPrzyszlosci

 


Zajęcia z wykorzystaniem pomocy naukowych z programu Laboratorium Przyszłości.

Podczas zajęć koła chemicznego klas 5 i 6 uczniowie wirtualnie wykonywali eksperymenty przyrodnicze korzystając z gogli VR. Na warsztatach wykorzystano pomoce dydaktyczne z programu Laboratorium Przyszłości.
#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci


      Na kole chemicznym klas 7 odbyły się zajęcia, na których wykorzystano pomoce dydaktyczne z programu Laboratorium Przyszłości. Podczas zajęć uczniowie korzystając z okularów VR przeprowadzili wirtualnie doświadczenie. Uczniowie korzystając z dostępnych odczynników otrzymali związki nieorganiczne – sole, których kryształy mogli podziwiać w wirtualnej rzeczywistości. Następnie uczniowie zapisali odpowiednie obserwacje i wnioski z przeprowadzanego eksperymentu.
#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci

     Uczniowie klasy 4f podczas lekcji powtórzeniowej z przyrody z działu „Odkrywamy tajemnice ciała człowieka” przy pomocy gogli VR zaglądali do wnętrza organizmu człowieka. Zajęcia przeprowadzono z wykorzystaniem pomocy naukowych z programu Laboratorium Przyszłości.

#LaboratoriumPrzyszłości

Uczniowie klas 7 podczas lekcji chemii przy pomocy klocków lego education BricQ w sposób kreatywny przedstawiali typy reakcji chemicznych (synteza, analiza, wymiana pojedyncza i wymiana podwójna). 
Na warsztatach wykorzystano pomoce dydaktyczne z programu Laboratorium Przyszłości.
#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci

W ramach zajęć szkolnego koła chemicznego, które realizuje projekt edukacyjny „EKOSZKOŁA 2025” odbyły się warsztaty ekologiczne „Wpływ człowieka na środowisko naturalne a przeciwdziałanie zmianom klimatu”. Podczas zajęć uczniowie korzystali z okularów VR zakupionych w ramach programu Laboratoria Przyszłości. W pierwszym etapie zajęć uczniowie zakładając okulary VR nurkowali w oceanie, spacerowali po plaży, podziwiali zorze polarną, wspięli się na najwyższy szczyt Ziemi Mount Everest, podziwiali piękne naturalne krajobrazy. Następnie zostali zaproszeni na wirtualną wycieczkę do miejsc, gdzie człowiek zmienił krajobraz swoją działalnością. W drugim etapie odbyła się dyskusja na temat wpływu człowieka na środowisko przyrodnicze naszej planety, podczas której uczniowie starali się wskazać przyczynę, skutki oraz proponowali sposoby przeciwdziałania zmianom klimatu”. 

 
Top
Facebook
Facebook
Wielkość czcionki
Kontrast