Dnia 29/11/19 r. w naszej szkole został nakręcony odcinek cyklu profilaktycznego realizowanego przez red. Izabelę Pieczarę z TVP Kraków.
Uczennice: Amelia Adamowicz i Amelia Wójcik wraz z trzema uczniami ze Szkoły Podstawowej w Węgrzcach Wielkich oraz pedagog szkolny D. Michałowicz i prezes Instytutu Rozwoju Społecznego w Krakowie W. Słonina zabrali głos w dyskusji dotyczących uzależnień behawioralnych. Termin transmisji programu zostanie podany wkrótce …..
Uzależnienie behawioralne – słów kilka…..
Do niedawna uważano, że można się uzależnić tylko od substancji psychoaktywnych, a więc od alkoholu, tytoniu, leków i narkotyków. Okazuje się jednak, że w dobie nowoczesnych technologii informatycznych dorastające dzieci są coraz bardziej narażone na inne zagrożenia, które określa się jako uzależnienie od czynności lub uzależnienie behawioralne.
Większość naszego społeczeństwa uważa, że uzależnienie od czynności nie jest tak zagrażające jak uzależnienia od substancji psychoaktywnych, ponieważ znajdują się tutaj zachowania lub działania, które są społecznie akceptowane, takie jak jedzenie, granie w gry hazardowe, robienie zakupów, korzystanie z Internetu, oglądanie telewizji, dbanie o swój wygląd, używanie komórki.
Zachowania te stają się zagrażające i mogą przejść w uzależnienia wówczas, gdy tracimy kontrolę nad daną czynnością. Odczuwamy wówczas przymus – czyli silne pragnienie wykonywania danej czynności, mimo jej negatywnego wpływu na nasze funkcjonowanie. Kiedy natomiast nie możemy jej wykonywać, doznajemy różnych dolegliwości, np. rozdrażnienia, złości. Do najczęściej spotykanych należą:
Internet – Co dziesiąty nastolatek należy do grupy zagrożonych lub uzależnionych. 60% dzieci i młodzieży między 9. a 16. rokiem życia w sposób aktywny codziennie lub prawie codziennie korzysta z komputera i Internetu. 70% młodych ludzi korzysta ze stron prezentujących gry on-line.
Gry komputerowe – najpopularniejszy sposób korzystania z komputera wśród dzieci w wieku 4–14 lat. Tak spędza czas 60% dzieci. Gry komputerowe są bardziej popularne wśród chłopców niż wśród dziewcząt.
Fonoholizm– Ponad 90% młodych ludzi posiada telefon komórkowy i intensywnie go wykorzystuje: 91% raz lub kilka razy dziennie wysyła SMS-y, a 82% wykonuje połączenia komórkowe, łączy się za pomocą telefonu z Internetem w celu skorzystania z serwisów społecznościowych, portali internetowych lub poczty e-mail. Aż 60% nastolatków przyznało, że korzysta z telefonu komórkowego podczas lekcji, 44% w czasie rodzinnego obiadu, a 28% – w kinie.
Inne:
Zakupoholizm
Uzależnienie od związków wirtualnych
Jedzenioholizm (nawykowe, niekontrolowane objadanie się, mające na celu przede wszystkim „zajadanie” problemów i „zagłuszanie” emocji)
Ortoreksja (obsesyjne spożywanie wyłącznie zdrowego, naturalnego i niskoprzetworzonego jedzenia)
Bigoreksja (obsesja na punkcie posiadania umięśnionego ciała, z towarzyszącą tendencją do wmawiania sobie, iż jest się „chudym” nawet, wówczas sylwetka jest wyraźnie wówczas muskularna ).
Rodzice wiedzą, że dzieci nie powinny pić alkoholu, używać narkotyków oraz palić papierosów, ale jak ograniczyć czynności, które i tak muszą czy powinny wykonywać? Uzależnienie od czynności nie pojawia się nagle. Jest to proces, który ma swoje fazy. Mają one swoją specyfikę z uwagi na czynność, od której dana osoba jest uzależniona. Dlatego trzeba być uważnym – widzieć, słyszeć oraz czuć, co robi i przeżywa nasze dziecko. Być z nim w kontakcie, rozumieć jego potrzeby, także te głębsze – emocjonalne.
Pedagog szkolny
D.Michałowicz
Źródło , które Państwu polecam :
„U Z A L E Ż N I E N I A BEHAWIORALNE RODZAJE ORAZ SKALA ZJAWISKA
SYGNAŁY OSTRZEGAWCZE I SKUTKI”- Kompendium wiedzy dla Rodziców
Opracowanie: Janina Węgrzecka-Giluń
Wydawca: ETOH Fundacja Rozwoju Profilaktyki, Edukacji i Terapii Problemów Alkoholowych