:::: MENU ::::

Scenariusz zajęć „Koło kultury żywego słowa”

  • Cze 29 / 2017
  • 2
Centrum Proaktywności

Scenariusz zajęć „Koło kultury żywego słowa”

Temat zajęć: Głoskę R ćwiczymy i razem się bawimy

Grupa:  Uczniowie klasy pierwszej uczestniczący w zajęciach koła

Opracowała: Agnieszka Baś

 

Cele terapeutyczne:

  • doskonalenie współpracy w grupie;
  • usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej;
  • doskonalenie myślenia wyobrażeniowego, rozwijanie kreatywności i ekspresji poprzez wykorzystanie rozmaitych metod aktywizujących;
  • uświadomienie sobie i werbalizacja własnych emocji;

 

Cele kształcące:

  • kształtowanie słuchu fonemowego,
  • usprawnianie narządów mowy;
  • ćwiczenia pamięci wzrokowej;
  • ćwiczenia głośnego czytania;
  • ćwiczenia w wypowiadaniu głoski „r”;
  • ćwiczenie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem.

 

Metody pracy: rysunek twórczy, metody warsztatowe, werbalizacja emocji
z wykorzystaniem pocztówek, ćwiczenia językowe

 

Formy pracy: grupowa zróżnicowana

 

Ewaluacja: obserwacja werbalnych/niewerbalnych zachowań uczniów; wyrażenie własnych emocji poprzez obrazek (pocztówkę), rozmowę oraz wyrażenie uczuć emotikonem (serduszko
z papieru).

 

Środki dydaktyczne: szary papier, klej, kredki, nożyczki, pisaki, memo z wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi, białe kartki z bloku, paski z wyrazami z „r”, pocztówki, kontur „tortu”

 

Przebieg pracy:

 

  1. Jak się dzisiaj czuje?- wprowadzenie do zajęć

Uczniowie wybierają spośród pocztówek rozłożonych na dywanie tą, która najbardziej im się podoba. Określają pełnym zdaniem swój wybór. Mówią o swoim nastroju i samopoczuciu w danym dniu.

  1. Kolorowy przyjaciel- współpracujemy ze sobą

Nauczyciel proponuje uczniom wykonanie na szarym papierze Ludzika,który będzie im pomagał na zajęciach. Dzieci wybierają samodzielnie, którą część ciała chcą narysować/odrysować. Następnie wycinają ją z papieru, ozdabiają i przyklejają na kontur (szary papier). Wspólnie wymyślają imię dla Ludzika. Warunek jest jeden. Imię to musi zawierać literę „r”.

  1. Ćwiczenia wstępne- pseudowyrazy

 Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Każda z nich dostaje chmurkę, na której ma napisać dla przeciwnej drużyny słowa, które mógłby wypowiedzieć Ludzik. Nauczyciel dodaje, że Ludzik mówi w innym języku, dlatego zadaniem dzieci jest stworzenie nowych wyrazów ze liter alfabetu. Po wykonaniu zadania wybrane osoby z każdej drużyny czytają na głos utworzone kwestie. Następnie uczniowie przyklejają chmurki na plakat.

  1. Ćwiczenia wstępne- naśladowanie odgłosów połączone z ćwiczeniem pamięci wzrokowej

Nauczyciel rozkłada na dywanie ręcznie wykonane memo z wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi  z  „r”. Uczniowie losują pary, jednocześnie głośno wypowiadając znalezione onomatopeje.

  1. Tort dla Ludzika

Nauczyciel mówi dzieciom, że Ludzik obchodzi dziś urodziny i trzeba przygotować dla niego tort. Tort składa się z kilku warstw. Uczniowie dostają paski z wyrazami z „r”, które odczytują głośno

i wyraźnie. Następnie robią z nich kulki („wyrabiają ciasto”) i rzucają do siebie. Każdy uczeń  czyta wyraz, który do niego dotarł i sprawdza, czy to ten sam, który otrzymał na początku. Następnie uczniowie układają wyrazy w kolejności alfabetycznej i uzupełniają kontur tortu.

  1. Podsumowanie

Nauczyciel siedzi z uczniami w kręgu. Rozmowa dotyczy odbytych zajęć. Dzieci pytane są o to: Czy podobały im się zajęcia? Która zabawa była najciekawsza? Czego się nauczyły? Oprócz tego  wyrażają swoje emocje poprzez narysowanie odpowiedniej miny na papierowym serduszku. Nauczyciel żegna się z uczniami.

 

 

 

 

 

 

 

Top
Facebook
Facebook
Wielkość czcionki
Kontrast