Temat zajęć: Głoskę R ćwiczymy i razem się bawimy
Grupa: Uczniowie klasy pierwszej uczestniczący w zajęciach koła
Opracowała: Agnieszka Baś
Cele terapeutyczne:
- doskonalenie współpracy w grupie;
- usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej;
- doskonalenie myślenia wyobrażeniowego, rozwijanie kreatywności i ekspresji poprzez wykorzystanie rozmaitych metod aktywizujących;
- uświadomienie sobie i werbalizacja własnych emocji;
Cele kształcące:
- kształtowanie słuchu fonemowego,
- usprawnianie narządów mowy;
- ćwiczenia pamięci wzrokowej;
- ćwiczenia głośnego czytania;
- ćwiczenia w wypowiadaniu głoski „r”;
- ćwiczenie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem.
Metody pracy: rysunek twórczy, metody warsztatowe, werbalizacja emocji
z wykorzystaniem pocztówek, ćwiczenia językowe
Formy pracy: grupowa zróżnicowana
Ewaluacja: obserwacja werbalnych/niewerbalnych zachowań uczniów; wyrażenie własnych emocji poprzez obrazek (pocztówkę), rozmowę oraz wyrażenie uczuć emotikonem (serduszko
z papieru).
Środki dydaktyczne: szary papier, klej, kredki, nożyczki, pisaki, memo z wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi, białe kartki z bloku, paski z wyrazami z „r”, pocztówki, kontur „tortu”
Przebieg pracy:
- Jak się dzisiaj czuje?- wprowadzenie do zajęć
Uczniowie wybierają spośród pocztówek rozłożonych na dywanie tą, która najbardziej im się podoba. Określają pełnym zdaniem swój wybór. Mówią o swoim nastroju i samopoczuciu w danym dniu.
- Kolorowy przyjaciel- współpracujemy ze sobą
Nauczyciel proponuje uczniom wykonanie na szarym papierze Ludzika,który będzie im pomagał na zajęciach. Dzieci wybierają samodzielnie, którą część ciała chcą narysować/odrysować. Następnie wycinają ją z papieru, ozdabiają i przyklejają na kontur (szary papier). Wspólnie wymyślają imię dla Ludzika. Warunek jest jeden. Imię to musi zawierać literę „r”.
- Ćwiczenia wstępne- pseudowyrazy
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Każda z nich dostaje chmurkę, na której ma napisać dla przeciwnej drużyny słowa, które mógłby wypowiedzieć Ludzik. Nauczyciel dodaje, że Ludzik mówi w innym języku, dlatego zadaniem dzieci jest stworzenie nowych wyrazów ze liter alfabetu. Po wykonaniu zadania wybrane osoby z każdej drużyny czytają na głos utworzone kwestie. Następnie uczniowie przyklejają chmurki na plakat.
- Ćwiczenia wstępne- naśladowanie odgłosów połączone z ćwiczeniem pamięci wzrokowej
Nauczyciel rozkłada na dywanie ręcznie wykonane memo z wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi z „r”. Uczniowie losują pary, jednocześnie głośno wypowiadając znalezione onomatopeje.
- Tort dla Ludzika
Nauczyciel mówi dzieciom, że Ludzik obchodzi dziś urodziny i trzeba przygotować dla niego tort. Tort składa się z kilku warstw. Uczniowie dostają paski z wyrazami z „r”, które odczytują głośno
i wyraźnie. Następnie robią z nich kulki („wyrabiają ciasto”) i rzucają do siebie. Każdy uczeń czyta wyraz, który do niego dotarł i sprawdza, czy to ten sam, który otrzymał na początku. Następnie uczniowie układają wyrazy w kolejności alfabetycznej i uzupełniają kontur tortu.
- Podsumowanie
Nauczyciel siedzi z uczniami w kręgu. Rozmowa dotyczy odbytych zajęć. Dzieci pytane są o to: Czy podobały im się zajęcia? Która zabawa była najciekawsza? Czego się nauczyły? Oprócz tego wyrażają swoje emocje poprzez narysowanie odpowiedniej miny na papierowym serduszku. Nauczyciel żegna się z uczniami.