W ramach Turnieju, który odbył się w naszej szkole, przygotowałam kilka zabaw. Celem turnieju było zintegrowanie uczniów oraz zwrócenie uwagi na rolę aktywności fizycznej w naszym życiu, współdziałanie w grupie, działanie zgodnie z zasadą fair –play.
Mam nadzieję, że zabawy posłużą jako inspiracja dla innych nauczycieli, które można wykorzystać na zajęciach w szkole.
Oczywiście należy pamiętać, o dokładnym objaśnieniu zasad bezpieczeństwa podczas rozgrywania konkurencji. Pamiętajmy również o rozgrzewce.
- Wyścigi rzędów
Zawodnicy w siadzie skrzyżnym podają sobie piłkę nad głową, ostatnie dziecko z rzędu biegnie na początek z piłką, siada i podaje koledze nad głową. Zadanie kończy się, gdy zawodnik, który zaczynał znów będzie na początku rzędu.
- Przesyłanie paczki
Drużyny ustawiają się w rzędach. Zawodnicy stoją na linii startu jeden za drugim w niedużym rozkroku. Pierwszy zawodnik – w każdej drużynie trzyma piłkę na sygnał przekazuje między nogami do tyłu piłkę kolejnemu uczestnikowi. Gdy piłka dojdzie do zawodnika stojącego na końcu rzędu, wówczas przebiega on z piłką na początek. Kolejni zawodnicy wykonują to samo zadanie. Zakończenie konkurencji następuje w chwili, gdy zawodnik rozpoczynający zabawę przybiegnie z piłką na początek i uniesie ją do góry.
- Wyścig z hula hop.
Drużyny ustawiają się w rzędach. Na sygnał prowadzącego, pierwsze dziecko w rzędzie biegnie (do półmetka oznaczonego pachołkiem) z Hula Hop, używając rąk popycha toczące się po ziemi kółko do mety i z powrotem. Po okrążeniu półmetka zawodnik wraca cały czas toczy Hula Hop w pionie i przekazuje go kolejnemu zawodnikowi. Wygrywa ta drużyna, która szybciej i bez upadku koła ( lub z mniejszą liczbą upadków koła) pokona trasę.
- Bieg z przekładaniem szarfy
Na torze każdej z drużyn leży rozłożona szarfa. Szarfa leży na środku toru. Szarfa przekładana od dołu do góry. Uczestnicy obiegają pachołek i wracają na miejsce. Kolejny zawodnik biegnie, gdy kolega dotknie jego ręki. Wygrywa drużyna, która szybciej pokona tor.
- Bieg z podskokami (Kangur)
Do rozegrania konkurencji potrzebne są szarfy.
Drużyny ustawiamy w rzędach. Pierwsi zawodnicy zakładają szarfy na nogi powyżej kostek. I tak spętani posuwają się do półmetka. Po dotarciu do niego zdejmują szarfę i biegną w kierunku startu przekazując rekwizyt następnemu zawodnikowi. Który rząd jest szybszy wygrywa.
- Woreczki do koszyczka
Zawodnicy ustawieni w rzędzie za linią startu. Na sygnał gwizdka, pierwsi zawodnicy z drużyn biegną z woreczkiem, wkładają je do koszyczka, biegnąc dalej, omijają półmetek, wracając zabierają woreczek z kosza i przekazuje na linii startu następnemu zawodnikowi i zajmują miejsca na końcu rzędów w siadzie skrzyżnym. Zwycięża drużyna, która pierwsza przekroczy linię startu-mety i usiądzie w siadzie skrzyżnym.
- Rzut piłeczką do celu
Każda drużyna ustawiona w rzędzie. Poszczególni zawodnicy mają po dwa rzuty do koszyczka piłeczką ( 2 szt). Wygrywa drużyna, która będzie miała najwięcej trafień.
- Bieg ze skakanką.
Zawodnicy ustawieni w rzędzie za linią startu. Na sygnał gwizdka , pierwsi zawodnicy drużyn skacząc przez skakankę omijają półmetek i wracają na linię startu. Skakankę przekazują następnemu zawodnikowi. Zwycięża drużyna, gdy zawodnik, który zaczynał znów będzie na początku rzędu.
Agnieszka Kapała