:::: MENU ::::

Jak w ciekawy sposób utrwalać mitologię?

  • Maj 26 / 2023
  • Możliwość komentowania Jak w ciekawy sposób utrwalać mitologię? została wyłączona
Centrum Proaktywności

Jak w ciekawy sposób utrwalać mitologię?

LEKCJA JĘZYKA POLSKIEGO

Temat: Sprzątamy „stajnię Augiasza” – powtórzenie i utrwalenie wiadomości o mitologii.

Pragniemy przedstawić pomysł na przeprowadzenie lekcji podsumowującej 
i utrwalającej wiadomości na temat wybranych mitów omawianych na zajęciach języka polskiego w klasie piątej. Podczas zajęć uczniowie nie tylko systematyzują zdobytą wcześniej wiedzę, ale także uczą się współpracować w grupie, wyszukiwać informacje, doskonalą analizę i syntezę wzrokową, różnicowanie, orientację przestrzenną czy też koordynację oko-ręka.

Temat lekcji brzmi Sprzątamy „stajnię Augiasza” – powtórzenie i utrwalenie wiadomości o mitologii. Zajęcia wymagają wcześniejszego przygotowania licznych materiałów ćwiczeniowych oraz sali lekcyjnej, ale zaręczamy, że ten wysiłek się opłaca😊

Podczas lekcji uczniowie będą pracować w zespołach. W zależności od liczby uczniów klasa powinna być podzielona na 4 – 5 grup ( po 5 uczniów max). Przed lekcją należy przygotować stanowiska pracy – małe „stajnie Augiasza” – w naszym przypadku było to 5 ławek, pod którymi znajdowały się: przewrócone krzesła, rozrzucone książki, kartki, wazony, sztuczne kwiaty, włóczka oplatająca nogi stołu itp. 

        Zadaniem każdej z grup jest posprzątać znajdujący się pod ławką bałagan, ale żeby móc to zrobić należy wykonać wylosowane zadania dotyczące mitów. Po każdym prawidłowo rozwiązanym zadaniu, uczniowie otrzymują litery, które finalnie mają utworzyć hasło. Ponadto nauczyciele wskazują przedmiot, który zespół może podnieść spod stolika i tym samym uprzątnąć „stajnię Augiasza”. Pula zadań do wylosowania obejmuje 28 zagadek dotyczących mitów, wśród których są rebusy, praca z mapą, układanie planu wydarzeń, historyjki obrazkowej, rozwiązywanie krzyżówki, quizu, wyjaśnianie związków frazeologicznych. Podczas pracy na lekcji uczniowie mogą korzystać z podręcznika do języka polskiego, słowników: mitologii, frazeologicznego, języka polskiego a także z „Mitologii” Parandowskiego lub Markowskiej.


Różnorodność zadań daje możliwość wykazania się wszystkim uczniom, uczy ich jak ważny jest wkład każdej jednostki w efektywną pracę całej grupy, a także tego, że ponad rywalizację zawsze powinno się przekładać współpracę, czego zwieńczeniem jest hasło będące efektem pracy wszystkich grup:

 Grupa I: Wszyscy uczniowie piątej „b”…

Grupa II: wiedzą bardzo dobrze, że…

Grupa III: mitem jest jakoby nikt…

Grupa IV: nie rozumiał co to mit.

 

 

 

 

 

Poniżej umieszczamy konspekt opisanej  lekcji oraz przykładowe zadania. Zachęcamy do skorzystania z zgromadzonych materiałów i przeprowadzenia podobnej lekcji w Waszych zespołach klasowych.

 

Klaudia Kozera i Ewa Merklinger

 

Konspekt lekcji : (link: http://sp4wieliczka.pl/wp-content/uploads/2023/05/lekcja-otwarta-MITY.-3.04.2023.pdf)

Przykładowe zadania: (link: http://sp4wieliczka.pl/wp-content/uploads/2023/05/Przykładowe-zadania.mity_.pdf)

 

Top
Facebook
Facebook
YouTube
Wielkość czcionki
Kontrast