Współcześnie coraz większym problemem zarówno dla diagnostów, terapeutów jak i dla profilaktyków są „uzależnienia behawioralne”. O patologicznym używaniu komputera i Internetu można mówić w przypadku, gdy mamy do czynienia z intensywnym korzystaniem z tego medium (70-80% czasu wolnego), upośledzeniem kontroli zwłaszcza czasu spędzanego przed komputerem, szukaniem społecznego uznania poprzez korzystanie z komputera, co może prowadzić do izolacji społecznej w normalnych kontaktach (upośledzenie zdolności interpersonalnych w świecie realnym), czy nawet immersji, czyli zatraceniu się w świecie wirtualnym i braku umiejętności rozgraniczenia go ze światem realnym. Konsekwencje wynikające z takich zachowania mogą być zarówno somatyczne (nadwaga, problemy z kręgosłupem, problemy z oczami), psychiczne (depresja, fobie społeczne) oraz społeczne. Problem ten dotyka coraz młodszych, dlatego postanowiliśmy pochylić się nad tym problemem i dlatego dnia 17/12/2014r w naszej szkole odbył się Dzień Profilaktyki w ramach, którego uczniowie, nauczyciele, rodzice zostali zaproszeni do udziału w Programie profilaktyki uzależnień behawioralnych „Gra profilaktyczna CUDER”. Program ten uzyskał dofinansowanie ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych pozostających w dyspozycji Ministra Zdrowia.
W ramach Projektu został przeprowadzony w szkole duży miting z uczniami klas V i VI, podczas którego wprowadzona została gra planszowa jako sposób na spędzanie wolnego czasu poza światem wirtualnym oraz pokazane zostały sposoby na racjonalne i bezpieczne korzystanie z komputera i Internetu. Każda klasa obecna na spotkaniu otrzymała grę planszową i wraz z trenerem oraz wychowawcą udała się na warsztaty praktycznego wykorzystania tego narzędzia. Integralną częścią projektu były spotkania z wychowawcami i nauczycielami oraz rodzicami uczniów, w czasie, których zwrócona została uwaga na zagrożenia związane z komputerami i Internetem oraz jak rozpoznawać sygnały ostrzegawcze o podnoszącym się ryzyku uzależnienia. Uczestnicy spotkania otrzymali ulotki. Pokazane zostały również sposoby na aktywizację młodych ludzi, którzy przedkładają świat wirtualny i relacje tam nawiązywane nad związki zawierane w świecie realnym. Dodatkowo wychowawcy zostali poinstruowani przez trenerów jak w najefektywniejszy sposób wykorzystywać grę profilaktyczną w przyszłości.
Podczas spotkań z każdą z grup (uczniowie, rodzice, wychowawcy i nauczyciele) przeprowadzone zostały ankiety ewaluacyjne połączone z badaniem poziomu zagrożeń w szkole i społeczności. Nasza Szkoła otrzyma raport opisujący sytuację w placówce, co pozwoli na lepsze dopasowanie dalszych działań. Wyniki badania zostaną również przekazane do Krajowego Biura Przeciwdziałania Narkomanii.
Realizatorem projektu było Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Zielonki, jeszcze raz dziękujemy
Pedagog szkolny Dorota Michałowicz