MUTYZM W PRAKTYCE SZKOLNEJ
http://sp4wieliczka.pl/wp-content/uploads/2023/02/MUTYZM-W-PRAKTYCE-SZKOLNEJ-prezentacja.pptx (link do prezentacji)
Zapraszamy do zapoznania się z harmonogramem zajęć dla rodziców oraz specjalistów szkolnych organizowanych przez PPPP w Wieliczce. Szczegóły w załączonym linku:
https://poradnia-wieliczka.pl/
https://poradnia-wieliczka.pl/
Jak budować w dziecku pewność siebie?
Czym jest higiena cyfrowa i w jaki sposób właściwie o nią zadbać?
We współczesnym świecie, pamiętajmy o to by dbać o zachowanie wysokiego poziomu higieny cyfrowej. Ale czym ona de facto tak właściwie jest? Czym różni się osoba cyfrowo niehigieniczna od osoby uzależnionej od nowych technologii? Po czym poznać, że nasze codzienne korzystanie z zasobów sieci i cyfrowych urządzeń ekranowych jest niehigieniczne? A przede wszystkim co możemy z tym tak właściwie zrobić? Na te i na inne pytania można szukać praktycznych odpowiedzi na poniższych ilustracjach oraz na szkoleniu.
W ramach udziału naszej Szkoły w projekcie Fundacji Dbam o Mój Zasięg – Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo zapraszamy Państwa do udziału w szkoleniu / webinarze, który odbędzie się 9 listopada 2022, godz. 19.00.
Link do spotkania:
https://fundacjadbamomojzasieg.clickmeeting.com/czym-jest-higiena-cyfrowa-i-w-jaki-sposob-wlasciwie-o-nia-zadbac-maciej-debski
Szanowni Państwo,
Nasza Szkoła w tym roku szkolnym bierze udział w Projekcie Fundacji Dbam o Mój Zasięg- Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo.
Zachęcamy do zapoznania się z materiałami dotyczącymi Higieny Cyfrowej:
W świecie zdominowanym przez nowe technologie w sposób szczególny powinniśmy dbać o zachowanie wysokiego poziomu higieny cyfrowej. Ale jak to zrobić? Na to pytanie udzielimy jasnych i bardzo praktycznych odpowiedzi, które zamieszczamy dla Państwa na ilustracjach.
Izabela Glac
Psycholog szkolny
Oto plakaty wykonane przez naszych uczniów promujące zdrowie psychiczne! Dziękujemy za pomoc w przygotowaniu niezawodnym nauczycielom plastyki. Dziękujemy również wszystkim nauczycielom i uczniom, którzy włączyli się w akcje Tygodnia dla Zdrowia Psychicznego. Zespół pedagogów i psycholog.
Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego.
„Uczyń zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie dla wszystkich globalnym priorytetem” – to hasło przewodnie tegorocznego Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego.
Dlaczego to takie ważne? Codzienny stres, dynamiczne tempo życia, brak czasu dla siebie
i innych, brak czasu na odpoczynek i wyciszenie od nadmiernych bodźców sprzyjają pojawieniu się zaburzeń w strefie emocjonalnej i psychicznej.
W naszej szkole również obchodziliśmy Dzień Zdrowia Psychicznego. Celem było zwiększanie świadomości na temat problemów zdrowia psychicznego. W ramach rozwijania świadomości uczniów ukierunkowanej na dobrostan psychiczny odbyły się liczne lekcje
i warsztaty, zaś uczniowie przygotowali plakaty informacyjne i profilaktyczne.
O KOMIUNIKACJI kilka SŁÓW
Jak ważne są słowa, przekonał się na pewno każdy z nas. To one sprawiają, że czujemy się wspaniale, kiedy usłyszymy pochwałę czy komplementy, ale również, że odczuwamy smutek czy złość, kiedy ktoś powie nam coś przykrego, skrytykuje.
Jak w takim razie rozmawiać, aby budować dobre relacje?
Przestawiamy kilka wskazówek:
- Bądź uważnym słuchaczem. Uważne słuchanie dziecka to pozwolenie na to, by mogło swobodnie mówić.
- Wyrażaj emocje, nie skrywaj swoich reakcji, bądź naturalny.
- Traktuj dziecko z szacunkiem, nie bagatelizuj tego co mówi dziecko.
- Opowiadaj również o swoim dniu, dziel się z dzieckiem swoimi opowieściami, przyjemnymi wydarzeniami.
- Bądź aktywnym rozmówcą, zadawaj pytania, dopytuj, reaguj na opowieści dziecka
(ważne by reakcje i pytania były skierowane w stronę dziecka i na jego potrzeby).
Zespół pedagogów i psycholog szkolny.
Tuż obok Nas, za naszą granicą, 24 lutego 2022r. rano rozpoczęła się wojna. Tuż obok nas są ludzie z Ukrainy – przyjaciele i przyjaciółki, koledzy i koleżanki dzieci ze szkoły/przedszkola, współpracownicy i współpracownice. Tuż obok nas, czasami w towarzystwie nas obserwujemy rozpacz ludzi, których kraj rozpada się na kawałki, lęk o najbliższych, W nas jest mnóstwo lęku, smutku, złości, rozpaczy…
Tuż obok nas, w obliczu tych wszystkich wydarzeń są nasze dzieci. Jak je wspierać? Jak się o nie troszczyć? I (czy) rozmawiać z dziećmi o wojnie w Ukrainie?
- Rozmawiaj i stwórz do tego przestrzeń.
To ważne, byśmy rozmawiali z dziećmi, pytali, czy mają pytania, zapewnili, że chcemy z nimi rozmawiać i odpowiadać na pytania.
- Nazywaj i akceptuj emocje. Wszystkie.
Dzieci też będą doświadczać mnóstwo emocji. To niezwykle ważne (zawsze, a teraz szczególnie), by się nimi zaopiekować i zaakceptować każdą emocję. Zaprzeczanie, przykrywanie i udawanie, że „nic się nie dzieje”, może przepełniać niepokojem, kiedy świat wokół mówi o zagrożeniu i dorośli i dzieci mają w sobie niepokój.
- Bądź uważny na katastrofizację.
U siebie i u dziecka. Skup się na tu i teraz. Wokół nas jest wystarczająco dużo trudnych informacji. Gdy czujemy lęk mamy tendencję do zniekształcania myśli i przewidywania dodatkowej katastrofy. Ważne, by być uważnym na komunikaty, które kierujemy do dziecka i do innych wokół.
- Bądź uważny na zmiany w zachowaniu dziecka.
Dzieci w różny sposób mogą przetwarzać trudne informacje. Mogą być bardziej zamyślone, rozkojarzone, spięte, częściej się złościć. Pamiętajmy, że najważniejsze jest to, czego nie widać. Pod tzw. „trudnym” zachowaniem, przeważnie kryje się cierpienie- myśli, emocje, doświadczenia, z którymi dziecko nie może sobie poradzić. Jeżeli obserwujemy nowe, niepokojące zachowanie u dziecka warto nazwać to, co widzimy oraz okazać empatię i troskę.
- Wyłącz wiadomości w TV i mediach społecznościowych.
Zwracajmy na to uwagę! Nie włączajmy kanałów informacyjnych w TV i nie czytajmy mediów społecznościowych przy dziecku. W aucie ustawmy radio, gdzie leci wyłącznie muzyka. Rozmawianie, o tym co się dzieje nie oznacza, że mamy pokazywać dzieciom obrazy wojny. To, co widzimy w telewizji jest często bardzo trudne. Obrazy strzelania, bombardowania, cierpienie ludzi są dla dzieci za trudne, nie są w stanie tego przetworzyć. Postarajmy się zadbać o filtrowanie treści na YouTube i zabezpieczenie w telefonie stron informacyjnych.
- Poczucie bezpieczeństwa – najważniejsze jest BYCIE razem.
Zapytaj siebie: co mogę zrobić, by dać sobie i mojemu dziecku/ uczniowi maksimum bezpieczeństwa? Jak być blisko? Bezpieczeństwo jest przede wszystkim w domu. Poczucie bezpieczeństwa tworzymy my. To co się dzieje jest trudne, dzieci mogą spotkać się z trudnymi informacjami, ale to na ile będą się czuły bezpiecznie, zależy przede wszystkim od nas. Każdy z nas potrzebuje bezpieczeństwa. To podstawowa potrzeba każdego człowieka. Informacje o wojnie mogą je naruszyć, stąd istotne, by troszczyć się o tę potrzebę i dać sobie bliskość.
DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU
Inicjatywa ta ma na celu propagowanie działań na rzecz bezpiecznego oraz świadomego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych. Jego zadaniem jest również zapoznanie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocja pozytywnego korzystania z sieci.
Jak ważne są słowa?Dzieci są bardzo wrażliwe i delikatne. To, co do nich mówimy: nasze opinie, uczucia, sądy, zostawiają w nich trwały ślad. Na tej podstawie budują obraz siebie i otaczającego świata.
Uczą się także wyrażać swoje uczucia i emocje. Dlatego tak ważne są nasze słowa, to co wypowiadamy do naszych dzieci. Co zatem należy mówić?Oto kilka przykładów:
- 1. Mówiąc: Zawsze możesz na mnie liczyć”,
mówisz: Mogę nie zgadzać się z wyborami i decyzjami, które podejmujesz, ale nie ma to wpływu na moje uczucia do Ciebie.
- Mówiąc: „Lubię spędzać z tobą czas”,
mówisz: Jesteś ciekawy, wyjątkowy, ważny i dobrze się czuję w twoim towarzystwie.
- Mówiąc: „Słucham cię”,
mówisz: Jestem tu dla Ciebie. To, co mówisz, jest dla mnie ważne. Chcę poznać twoje przemyślenia i zrozumieć twoje uczucia.
- Mówiąc: „Co o tym myślisz?”,
mówisz: Chcę poznać twoje zdanie, bo twoja opinia jest dla mnie ważna.
- Mówiąc: “Cieszę się, że jesteś”,
mówisz: Jesteś wyjątkowy. Jesteś dla mnie ważny. Przebywanie w twoim towarzystwie sprawia mi radość.
Pamiętajmy o tym każdego dnia!
Zespół pedagogów i psycholog
Szanowni Państwo,