Temat: Śladami Smoga wawelskiego- analiza i interpretacja tekstu poetyckiego; powtórzenie wiadomości o poznanych środkach stylistycznych.
Cel główny: kształcenie umiejętności analizy i interpretacji wiersza oraz wskazywania środków poetyckiego wyrazu wraz z funkcją, jaką pełnią w tekście
Cele operacyjne:
Uczeń:
- czyta ze zrozumieniem tekst poetycki;
- dokonuje przekładu intersemiotycznego tekstu;
- pracuje w grupie;
- prezentuje wyniki pracy;
- wyszukuje środki stylistyczne; nazywa je i określa ich funkcje.
Metody i formy pracy:
przekład intersemiotyczny, praca w grupach
Przebieg lekcji:
WPROWADZENIE
- Czynności organizacyjne- usadzenie uczniów w trzech grupach- lista członków grupy znajduje się na każdej ławce. Nauczyciel wcześniej przygotowuje układ ławek.
- Wyświetlenie uczniom krótkiego filmiku – odgadywanie, co będzie celem lekcji – https://www.tvn24.pl/krakow,50/krakow-filmik-edukacyjny-krakowskiego-alarmu-smogowego,715959.html
- Podanie uczniom celu lekcji w języku ucznia oraz NaCoBeZu. (załącznik1)
Cel lekcji:
Dokonam analizy i interpretacji tekstu poetyckiego.
Stwórz przekład intersemiotyczny do wiersza.
Będę doskonalić umiejętność pracy w grupie.
NaCoBeZu
1. Wiem, jakimi środkami stylistycznymi posłużył się autor wiersza.
2. Potrafię dokonać analizy tekstu oraz jego przekładu intersemiotycznego.
3. Umiem pracować w grupie.
4. Zapisanie tematu lekcji.
5. Przypomnienie zasad pracy w grupach- wyświetlenie ich na tablicy interaktywnej (lub w formie plakatu).
|
|
|
|
|
|
|
OPRACOWANIE
- Rozdanie tekstów i poleceń. Każda grupa otrzymuje inny tekstu:Gr 1- „O skrzydłach smoGa wawelskiego”.Gr 2- „Ogon smoGa wawelskiego”.Gr 3- „Oczy smoGa wawelskiego”.
- Głośne odczytanie ich przez wybranych członków grupy na forum klasy.
Polecenia:
- Odczytajcie cicho otrzymany tekst.
- Podkreślcie w nim te fragmenty, które pomogły Wam sobie wyobrazić smoGa.
- Wyznaczcie w swojej grupy osoby odpowiedziane za: rysowanie, kolorowanie,wycinanie, głośne odczytanie oraz prezentację.
- Przedyskutujcie w grupie, jak może wyglądać opisana w wierszu część ciała smoGa.
- Narysujcie, pokolorujcie i wytnijcie część smoGa.
- Podczas prezentacji odczytajcie głośno tekst oraz zaprezentujcie swoją wizję części ciała smoGa (przywieście ją na tablicy w odpowiednim miejscu).
- Na wykonanie zadania macie 15 minut.
- Praca w grupach- kontrola nauczycielska.
- Prezentacja pracy grup- omówienie na forum klasy wizji grupy, odczytanie tekstu, przywieszenie części ciała na tablicy.
- Analiza utworów. Uczniowie podczas pracy w grupie zaznaczyli już środki stylistyczne, które pomogły im w narysowaniu części smoga. Ich zadaniem jest je wypisać na otrzymają kartę pracy.
Skrzydła
Wypisz z tekstu: Epitety- Przenośnie- Wyjaśnij, co oznacza sformułowanie „lot w jedną stronę” w kontekście całego wiersza- ………………………………………………………………………………………………………………………………………… Oczy Wypisz z tekstu: Epitety- Przenośnie- Wyjaśnij, co oznacza sformułowanie „powiedzieć prawdę w oczy” w kontekście całego wiersza- ………………………………………………………………………………………………………………………………………….. Ogon Wypisz z tekstu: Epitety- Przenośnie- Do czego został porównany ogon smoGa? (zwróć uwagę na ilustrację obok wiersza)- |
- Wypełnienie karty pracy przez uczniów- prezentacja,wklejenie jej pod tematem.ZAKOŃCZENIE
- Ewaluacja lekcji- symboliczne wyrzucanie smoGa z naszego życia- wrzucanie do kosza kartek z wydrukowaną smoczą łapą przez osoby, którym lekcja się podobała i uważają takie tematy za ważne i potrzebne.
- Zakończenie lekcji. Zachęcenie do lektury wszystkich wierszy Rafała Piechockiego z tomiku „Śladami smoGa wawelskiego”. Jest on dostępny w bibliotece szkolnej.