Jedno z poznanych w czasie szkolenia w Lizbonie ćwiczeń – „Szkielet” wykorzystałam w trakcie zajęć logopedycznych z uczniem oddziału zerowego. Zamiast szkieletu pocięłam koszulę. Chłopiec miał ułożyć według własnego pomysłu z pociętych elementów inne ubrania. Powstał w ten sposób zbiór ubrań, który posłużył do ćwiczenia słownictwa w sposób ciekawy dla ucznia. Zadanie to wzbudziło w nim wiele entuzjazmu i posłużyło do rozwijania kreatywności językowej.
Zapraszam do zabawy i dzielenia się swoimi pomysłami, w jaki jeszcze inny sposób można wykorzystać to ćwiczenie.
Konspekt zajęć rewalidacji indywidualnej
prowadzący: Barbara Galas
uczeń: 6 lat /dwujęzyczność/
Tematyka zajęć:
Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i kompetencji społecznych. Ćwiczenia motoryki.
Cele:
Cel ogólny:
- Rozpoznawanie i nazywanie poszczególnych ubrań.
- Różnicowanie ubrań pod względem płci.
- Usprawnianie motoryki artykulacyjnej oraz motoryki małej.
Cele operacyjne:
- Uczeń prawidłowo rozpoznaje i wskazuje ubrania dla chłopców i dla dziewczynek.
- Potrafi samodzielnie nazwać niektóre ubrania.
- Wykonuje podstawowe ruchy języka i warg.
- Koloruje wskazany element utrzymując się w polu kolorowania.
Metody:
- wzrokowa
- słuchowa
- wyjaśniająca położenie narządów artykulacyjnych
- symultaniczno-sekwencyjna
- ćwiczeniowa
- zabawowa
- metody aktywne
Forma:
- praca indywidualna
Pomoce:
- lustro
- karty z bałwankami do ćwiczeń motoryki artykulacyjnej
- postacie chłopca i dziewczynki
- ubrania dla chłopca /koszula, spodnie, marynarka, skarpety, buty/
- ubrania dla dziewczynki /bluzka, spódnica, rajtuzy, buty, sukienka/
- obrazki do kolorowania do wklejenia do zeszytu
- kredki
- koszula duży format do pocięcia
- naklejka – nagroda
Przebieg zajęć:
- Powitanie.
- Ćwiczenia wstępne:
- Nazywanie obrazków z zeszytu /rytuał/.
- Ćwiczenia motoryki artykulacyjnej:
– dotknij czubkiem języka dolnych zębów od wewnątrz,
– dotknij czubkiem języka górnych zębów od wewnątrz,
– dotknij czubkiem języka podniebienia,
– przesuwaj językiem od jednego kącika ust do drugiego,
– nadmuchaj policzki jak balonik,
– uśmiechnij się z zamkniętymi ustami,
– wyślij buziaka.
- Ćwiczenia właściwe:
- Wybierz ubrania dla chłopca i dziewczynki
– nazywanie poszczególnych ubrań przez logopedę,
– powtarzanie nazw po logopedzie,
– rozpoznawanie i wskazywanie usłyszanej nazwy.
- Ćwiczenia motoryki małej:
– wklejenie do zeszytu ubrań dla dziewczynki,
– kolorowanie wybranego ubrania.
- Gra planszowa: Jakie to ubranie?
- Jakie inne ubranie możemy zrobić z koszuli?
– układanie według własnego pomysłu innych ubrań z pociętych elementów
koszuli,
– nazywanie nowopowstałych ubrań.
- Ćwiczenia kończące:
Podsumowanie zajęć:
– Co najbardziej podobało ci się dzisiaj na zajęciach?
– Rozpoznawanie i w miarę możliwości nazwanie poszczególnych ubrań.
– Czytanie sylab otwartych:
- MA MO MU ME MY MI PO PU PE PI PY
- PA PA PA
Praca domowa: Pokoloruj ubrania i naucz się je nazywać.
Ćwiczenie kreatywne:
Jakie ubranie można zrobić z koszuli?
↑ szalik
↑ czapka
↑ skarpety
↑ kapelusz
↑ spodnie
↑ sukienka
Barbara Galas