Szkolenie dla logopedów Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz szkół polskich w Wilnie
20 i 21 listopada 2017 miałam przyjemność prowadzić szkolenie wspólnie z psychologiem Elwirą Zadęcką z zakresu współpracy z rodzicem w terapii logopedycznej dla logopedów Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Wilnie oraz zaprzyjaźnionych logopedów z polskich szkół. Szkolenie zaplanowano na dwa dni w wymiarze 16 godzin. Grupa szkoleniowa liczyła 15 osób. W grupie byli logopedzi mówiący po polsku, ale także Litwinki, które nie potrafiły rozmawiać w języku polskim. Przy szkoleniu w takim wymiarze godzin nawet najmądrzejsze prezentacje i świetne materiały szkoleniowe zmęczą nawet bardzo odpornych. Stąd wprowadziłam kilka ćwiczeń aktywizujących grupę dla uatrakcyjnienia tego szkolenia, ale także dla uzyskania materiałów wypracowanych przez grupę w atrakcyjny sposób umożliwiających stworzenie własnego systemu pracy w obszarach, które tego wymagały. Pomysły do ćwiczeń zaczerpnęłam ze szkolenia w ramach mobilności zagranicznej do Lizbony.
Na otwarcie drugiego dnia pracy i podniesienie energii grupy wykorzystałam ćwiczenie „Dzisiaj czuję się…” z wykorzystaniem zdjęć obrazujących różne reakcje, sytuacje oraz stany zaczerpniętych z pomocy logopedycznej „POSŁUCHAJ, POKAŻ, ODPOWIEDZ” A. Tońskiej-Szyfelbein cz.1. Uczestnicy szkolenia schodząc się do sali, gdzie za chwilę miały rozpocząć się zajęcia zajmowali miejsca w kręgu. W tle słychać było muzykę relaksacyjną z szumem morza. W środku kręgu leżały rozrzucone zdjęcia. Panie siedząc przyglądały się zdjęciom. Po czym poprosiłam, aby każda z osób obecnych w kręgu wybrała sobie jedno zdjęcie, które pasuje do tego z czym przyszła na to spotkanie. Następnie po kolei każda osoba wypowiadała się na ten temat. Kartki okazały się być świetną pomocą dla otwarcia się na kolejne działania.
Kolejnym ciekawym pomysłem dla uczestników szkolenia było zadanie „Rybia ość”. Po zdiagnozowaniu obszaru, w którym wskazane byłoby stworzenie planu działań, podzieliłyśmy grupę na trzy zespoły. Każdy zespół dostał arkusz szarego papieru z narysowanym szkieletem ryby. Zadaniem zespołu było wpisać na ościach ryby wszystko to, co stanowi problem w realizacji wyłonionego obszaru w płaszczyźnie współpracy z rodzicem. Następnie kiedy problemy zostały sformułowane, kolejnym etapem było wyłonienie tych problemów, na które mamy wpływ, odrzucając te, na które wpływu nie mamy. W ten sposób zebrano konkretny materiał do wypracowania planu działania w interesującym nas obszarze. Rybia ość, to ćwiczenie, które pomaga w sformułowaniu problemu przy pomocy graficznego schematu i poukładaniu go w obszarze ważności. Dobra pomoc do pracy w starszyk klasach, czy grupach.
Innym pomysłem, który także podobał się logopedom była „Kawiarnia naukowa”. Kiedy zgromadziłyśmy i poukładałyśmy wiedzę w interesującym nas temacie, przyszedł czas na wypracowanie konkretnych działań do realizacji w codziennej pracy. W tym celu wykorzystałyśmy ćwiczenie zwane „Kawiarnią naukową” polegające na zadaniowym wypracowaniu planu działań. Przy muzyce i kawie w sympatycznych warunkach pracując w grupach przy stolikach, panie wypisywały swoje pomysły na arkuszach papieru stanowiących obrusy. Każda osoba wpisywała swoje pomysły przy każdym stoliku. W ten sposób wypisano pomysły w czterech poziomach. Po czym poprosiłyśmy przy ostatniej zmianie miejsc, o zebranie pomysłów, ułożenie ich w logiczną całość i prezentację na forum grupy. To ćwiczenie pozwala na zebranie pomysłów w danym temacie w różnych kwestiach. Można z powodzeniem stosować je w starszych klasach.
Metody aktywizujące pomogły nam dobrze wykorzystać czas uczestników szkolenia i zdobyć ich sympatię. Dla uczestników były atrakcyjną formą odkrywania wiedzy i poznawania swoich możliwości. Otrzymałyśmy bardzo pozytywne informacje zwrotne na temat zastosowanych metod.
Barbara Galas