:::: MENU ::::

System Pracy z Uczniem Zdolnym

  • Paź 27 / 2017
  • Możliwość komentowania System Pracy z Uczniem Zdolnym została wyłączona
Aktualności

System Pracy z Uczniem Zdolnym

Szanowni Rodzice!
Cztery lata temu nauczyciele naszej szkoły stworzyli System Pracy z Uczniem Zdolnym. Stanowi on wewnętrzny dokument, który wyznacza kierunki działań wspomagające harmonijny rozwój dziecka utalentowanego. Dokładny opis programu znajduje się na stronie internetowej szkoły –System Pracy z Uczniem Zdolnym. Jest to nasz wewnętrzny program pracy, obowiązujący w naszej szkole i dotyczący naszych uczniów.
Pierwszym etapem jest identyfikacja ucznia zdolnego, która opiera się na:
• przeprowadzanie testów diagnozujących, które określą poziom umiejętności ucznia;

Każdy wychowawca w klasie I dokonuje w klasie diagnozy ucznia zdolnego. Badana jest cała klasa Kwestionariuszem Inteligencji Wielorakiej Howarda Gardnera.  Na zebraniu, również rodzice w klasie I wypełniają arkusz obserwacji dziecka, który jest podstawą początkowej diagnozy profilu inteligencji dziecka. Odpowiedzi udzielone przez rodziców czy opiekunów mogą być różne od odpowiedzi nauczyciela. Daje to możliwość wymiany informacji, porównania spostrzeżeń nauczycieli i rodziców/ opiekunów co do zdolności, zainteresowań i zachowań dziecka.  Na podstawie dokonanej diagnozy, obserwacji i osiągnięć ucznia, wychowawca podejmuje decyzję o założeniu Karty Ucznia Zdolnego.

Podobnie postępuje się w klasach IV- uczniów bada się we wrześniu Kwestionariuszem Inteligencji Wielorakiej Howarda Gardnera .

• zapoznanie się z osiągnięciami uczniów na niższym etapie edukacji;
• obserwacja uczniów podczas zajęć lekcyjnych;
• wymiana informacji pomiędzy nauczycielami na temat uczniów;
• rozmowy z rodzicami uczniów;
• zorganizowanie w szkole „Dni Rozwoju Talentów” według określonych kategorii. W tym roku szkolnym w ramach tych dni odbędzie się: Festiwal Umysłów Ścisłych, Festiwal Humanistów, Święto Wolontariatu, Festiwal Sztuki Muzyki i Sportu, Festiwal Poliglotów.

Następnie wdrażane są różnorodne sposoby pracy z uczniem zdolnym:
• opracowanie programu pracy z uczniem zdolnym przez indywidulnego opiekuna ucznia;
• indywidualizacja pracy na lekcji (różnicowanie i rozszerzanie treści nauczania,
• opracowywanie dodatkowych zajęć, wykraczających poza program, prace długoterminowe, przygotowywanie przez uczniów prezentacji, zwiększanie wymagań nauczyciela co do jakości i precyzji wykonania zadań, samodzielna praca ucznia na temat zagadnień ponadprogramowych);
• prowadzenie dodatkowych zajęć rozwijających zainteresowania (koła zainteresowań);
• organizacja konsultacji indywidualnych i grupowych z nauczycielami;
• wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjnych w pracy z uczniem zdolnym
• wprowadzanie podczas zajęć nowych technik pracy;
• organizowanie obozów naukowych, eksperymentalnych dla uczniów uzdolnionych – EuroWeek
• zachęcanie do samorozwoju poprzez polecanie literatury fachowej, programów telewizyjnych, filmów edukacyjnych, programów komputerowych i eksperymentów;
• praca metodami aktywizującymi ucznia;
• wyjazdy na warsztaty rozwijające uzdolnienia, np. „Spotkania z matematyką”
Dostrzegając konieczność promocji ucznia zdolnego, szkoła podejmuje następujące działania:
• zorganizowanie Galerii Talentów;
• prezentacja uczniowskich talentów podczas „Dnia Talentów” 21 marca;
• pokazy, występy uczniów uzdolnionych podczas „Dnia Rodziny i Radości”;
• wystawa prac uczniów uzdolnionych;
• przyznanie nagrody im. E.J. Jerzmanowskiego oraz Talentu Roku;
• prezentowanie szczególnych osiągnięć uczniów na stronie szkoły, w gazetce parafialnej oraz na stronie Gminy Wieliczka.

Ewaluację działań promocyjnych ucznia zdolnego stanowią wysokie osiągnięcia w konkursach, m.in. recytatorskim (gminnym i powiatowym), czytelniczym (gminnym), pięknego czytania (gminnym), matematycznym Sokół (gminnym, powiatowym), Rachmistrz i Kangur (międzynarodowym), Małopolskich Konkursach Przedmiotowych itd.

Top
Facebook
Facebook
YouTube
Wielkość czcionki
Kontrast