Program pracy z uczniem z zagranicy lub powracającym do Polski
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi
Nr 4 im. E. J. Jerzmanowskiego w Wieliczce
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz. U. z 2022 r., poz. 645)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 11 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz. U.
z 2022 r. poz. 1711).
Cele ogólne:
– stwarzanie możliwości harmonijnego rozwoju ucznia poprzez udzielaną pomoc w zakresie języka polskiego i kultury polskiej,
Cele szczegółowe (działania szkoły):
- diagnozowanie i monitorowanie osiągnięć edukacyjnych
- wzmacnianie rodzimej tożsamości kulturowej oraz stwarzanie możliwości poznania kultury polskiej
- rozwijanie kompetencji językowych z języka polskiego
- podejmowanie działań integrujących – praca z klasą w procesie włączania nowego ucznia
- współpraca z rodzicami nowego ucznia
- wspieranie uczniów pochodzących z terenów objętych wojną w radzeniu sobie z trudnymi przeżyciami oraz w prawidłowym funkcjonowaniu w szkole
- rozwijanie wiedzy oraz umiejętności z zakresu wszystkich przedmiotów zgodnie z ich możliwościami oraz indywidulanymi potrzebami uczniów
- dostosowanie wymagań i form pracy do możliwości językowych wychowanków podczas zajęć na wszystkich przedmiotach.
Adresaci:
- uczniowie, którzy uczęszczali do szkół funkcjonujących w systemach oświaty innych państw
- uczniowie, którzy przebywają w Polsce już jakiś czas, lecz bariera kulturowa i językowa stawowi dla nich problem w asymilacji
- uczniowie z Ukrainy, którzy przybyli do Polski z powodu działań wojennych, w tym uczniowie posiadający status uchodźcy
Wdrażający:
- wychowawcy klas
- nauczyciele uczący języka polskiego jako obcego
- członkowie klasowych zespołów nauczycielskich
- Dyrekcja Szkoły
- pedagog, psycholog, logopeda
- wychowawcy świetlicy
Zalecenia dotyczące dostosowań metod i form pracy oraz kryteriów oceniania ucznia z zagranicy lub powracającego do Polski
- Wymagania edukacyjne do wszystkich przedmiotów powinny być dostosowane do potrzeb i możliwości ucznia zwłaszcza w aspekcie językowym.
- Należy formułować polecenia proste, stosując niewyszukane słownictwo.
- Pozwolić uczniowi na zadawanie pytań pomocniczych.
- Dostosowywać wymagania dotyczące czytania bardziej obszernych tekstów (lektur) oraz analizy i interpretacji utworów lirycznych do aktualnych możliwości ucznia i zwiększać je wraz rozwijaniem kompetencji językowych dziecka.
- Sprawdziany i kartkówki powinny być przygotowywane tak, aby uczący miał pewność, że ewentualne braki w odpowiedziach nie są wynikiem braku zrozumienia polecenie.
- Stosować zadania zamknięte: prawda/fałsz itp.
- Doceniać takie umiejętności, jak czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji, ogólne rozumienie tematyki i problematyki lektur.
- Nie oceniać za błędy językowe, ortograficzne, składniowe i fleksyjne – ale je poprawiać i omawiać z uczniem.
- W wypowiedziach pisemnych oceniać przede wszystkim komunikatywność.
- Doceniać pisanie nawet krótkich wypowiedzi, gdy znajomość języka polskiego jest w fazie początkowej i zwiększać wymagania wraz rozwojem kompetencji językowych.
- Jak najwięcej wiadomości sprawdzać ustnie, formułując pytania wymagające krótkiej odpowiedzi.
- Dawać więcej czasu na napisanie pracy pisemnej.
- Dyktanda początkowo dawać w formie „dziurawca”, kolejno zwiększać ich poziom trudności.
- Pozwalać na używanie tłumacza lub słownika podczas lekcji.
- W przypadku pracy w grupie kontrolować, czy uczeń ma możliwość włączenia się w działania, czy rozumie polecenia. W razie konieczności przydzielić mu zadanie.
- Konsultować się z nauczycielem prowadzącym lekcje Nauczania języka polskie jako obcego w celu weryfikacji zakresu materiału leksykalnego i gramatycznego, jaki uczeń opanował.
- Wymagać obowiązkowości, dawać dodatkowe zadania, karty pracy, które dodatkowo utrwalą omawiane zagadnienie.
- Zezwolić na korzystanie z audiobooków, ekranizacji filmowych lektur, ale wymagać czytania wskazanych fragmentów.
- Przygotowywać krótkie, jasne i proste streszczenia lektur i innych tekstów, dostosowując je do poziomu znajomości języka polskiego przez ucznia lub wskazać dostępne materiały, ich źródła.
- Nie pytać czytania przy całej klasie, nie omawiać błędów – rozmawiać indywidualnie.
- Wymagania zwiększać stopniowo, w miarę obserwacji postępów ucznia.