:::: MENU ::::

Lekcja wychowawcza z wykorzystaniem aplikacji mobilnych

  • Cze 28 / 2017
  • Możliwość komentowania Lekcja wychowawcza z wykorzystaniem aplikacji mobilnych została wyłączona
Centrum Proaktywności

Lekcja wychowawcza z wykorzystaniem aplikacji mobilnych

Opis zajęć otwartych w klasie IV b na zajęciach wychowawczych, prowadzonych z wykorzystaniem aplikacji poznanych w czasie mobilności w ramach projektu „Język i nowoczesne metody kształcenia drogą do sukcesu naszej szkoły”

W dniu 07.04.2017 r. zostały przeprowadzone zajęcia otwarte na zajęciach z wychowawcą w klasie IV B Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi Nr 4 im. Erazma Józefa Jerzmanowskiego w Wieliczce. Zajęcia dotyczyły tematyki ekologicznej a do ich przeprowadzenia zostały wykorzystane aplikacje internetowe, poznane przez osobę prowadzącą na szkoleniu realizowanym w Portugalii. W zajęciach tych wzięło udział jedenastu nauczycieli naszej szkoły, chcących poznać nowoczesne metody pracy z dziećmi, z wykorzystaniem technologii komputerowej. W czasie zajęć uczniowie mieli okazję pracować w grupach nad określoną tematyką oraz pracować indywidualnie na komputerach.

Nauczyciele obserwujący lekcję także mieli możliwość aktywnego w niej uczestniczenia z wykorzystaniem komputerów.

Podsumowaniem pracy  w grupach było przedstawienie wyników za pomocą aplikacji popplet.com.

Popplet.com jest stroną internetową, dostępną także w formie aplikacji, gdzie po bezpłatnej rejestracji można tworzyć kolorowe schematy i diagramy w formie multimedialnej. Uczniowie samodzielnie mogą zapisywać efekty swojej pracy korzystając z tablicy multimedialnej. Bardzo dużym plusem strony jest opcja przygotowania własnych szkieletów schematów przed zajęciami. Można korzystać z wersji „try it on” – która jest dostępna bez wcześniejszej rejestracji, jednak stworzone przez nas efekty zostaną utracone wraz z zamknięciem strony.

Kolejnym elementem lekcji było sprawdzenie wiedzy uczniów na temat zachowań proekologicznych za pomocą aplikacji quizziz.com. Wcześniej przygotowany przez prowadzącego test, stwarzał możliwość samodzielnej pracy zarówno dla uczniów, jak i zaproszonych nauczycieli.

Strona quizziz.com jest miejscem, gdzie po bezpłatnym zarejestrowaniu się można tworzyć własne testy jednokrotnego wyboru. Logowanie odbywa się w bardzo przystępny dla uczniów sposób, gdyż muszą oni na podanej stronie wpisać tylko prezentowany przez nauczyciela numer. Po zalogowaniu się uczniowie dołączają do gry wpisując swoje imiona lub loginy.

Test przeprowadzony w formie gry jest dla uczniów bardzo atrakcyjną formą pracy. Dodatkowym plusem jest to, że program sam automatycznie podsumowuje wyniki uczniów, przez co na bieżąco można omawiać pytanie, na które uczniowie odpowiedzieli najsłabiej.

Na zakończenie zajęć otwartych uczniowie zostali poproszeni o wejście na podaną przez nauczyciela stronę, stworzoną w aplikacji padlet.com. oraz dołączenie do wspólnej pracy podsumowującej.

Padlet.com jest aplikacją, dzięki której można tworzyć wirtualne multimedialne plakaty. Po bezpłatnej rejestracji oraz ustaleniu opcji edycji powstaje plakat o konkretnej nazwie, która pojawia się w adresie strony. Po wejściu tam można dodawać własne posty, załączać do nich zdjęcia i inne pliki. Pozostali uczniowie mają także możliwość komentowania pracy swoich rówieśników. Jest to bardzo ciekawa forma pracy indywidualnej, której efekty widać dopiero po połączeniu w całość.

Uwieńczeniem pracy na padlet.com było wklejenie przez nauczyciela grafiki stworzonej na stronie ImageChef. Aplikacja powstała ze słów- skojarzeń uczniów o tematyce ekologicznej.

Aplikacja ImageChef, pozwała z podanych słów tworzyć różnorodne kształty. Posiada też opcje wyboru czcionek i kolorów przez co nabiera atrakcyjności. Jest świetnym narzędziem podsumowującym pracę o określonej tematyce.

Przeprowadzenie zajęć otwartych z wykorzystaniem aplikacji poznanych w ramach mobilności dało szansę nie tylko zapoznać nauczycieli z wiedzą, jaką prowadząca zdobyła w czasie swojego kursu, ale była także niezwykłą przygodą dla uczniów. Zaangażowanie w czasie lekcji oraz wypracowane przez nich pomysły potwierdzają, że użycie takich form zwiększa atrakcyjność zajęć i prowadzi do lepszego i bardziej efektywnego nauczania.

Scenariusz lekcji do pobrania

 

Top
Facebook
Facebook
YouTube
Wielkość czcionki
Kontrast