:::: MENU ::::

Nowe formy terapii

  • Sty 15 / 2014
  • Możliwość komentowania Nowe formy terapii została wyłączona
Aktualności

Nowe formy terapii

W roku szkolnym 2013/2014 podejmowane działania terapeutyczne zostały poszerzone o nowe formy. Są to dogoterapia, terapia Biofeedback oraz elementy hortiterapii.
Dogoterapia to metoda terapeutyczna polegająca na intencjonalnym stosowaniu działań opartych na interakcji z psem w celu poprawy zaburzonych funkcji. Podczas zajęć z psem dzieci uczą się podejmowania wyzwań, mają poczucie sprawstwa, aktywnie uczestniczą w zajęciach oraz kształtują umiejętności społeczne. Dzieje się tak poprzez zabawę , ale tak kierowaną, że dzieci nie zdają sobie sprawy, że przy okazji się uczą. Obecność psa na zajęciach wyzwala u dzieci radość, spontaniczność oraz daje możliwość odreagowania negatywnych emocji. Czworonżny przyjaciel zaakceptuje przecież wszelkie niedoskonałości dzieciaków. Cele do pracy zostają określone dla każdego dziecka indywidualnie, biorąc pod uwagę rodzaj i stopień niepełnosprawności. Naszym psim terapeutą jest Frodo – 1,5 lat, bardzo wesoły, biszkoptowy labrador. W zajęciach uczestniczy ósemka dzieci podzielona na dwie grupy. Zajęcia trwają 45 min.

Hortiterapia – terapia i wspomaganie leczenia za pomocą ogrodu. Hortiterapia jest uzupełnieniem podstawowej rehabilitacji wykorzystywana w leczeniu zaburzeń i upośledzeń umysłowych czy niepełnosprawności fizycznej.
Terapia ogrodowa dzieli się na bierną i czynną.
Bierna czyli doznania sensoryczne podczas przebywania i spacerowanie w ogrodzie. Pobudzanie zmysłów poprzez obserwowanie barwnej roślinności, upajanie się wspaniałym aromatem ziół i kwiatów oraz wsłuchiwanie się w odprężające dzięki ogrodu.
Czynna zaś polega na bezpośrednim kontakcie pacjentów z roślinami i poznawanie ich poprzez dotyk, a przede wszystkim wykonywanie drobnych prac ogrodowych. Sianie i sadzenie kwiatów, ziół i warzyw, opieka nam nimi oraz obserwowanie jak się zmieniają i rosną. A także prace artystyczne z wykorzystaniem roślin.
Terapia w otoczeniu ogrodu stymuluje ośrodkowy układ nerwowy, pobudza rozwój narządów zmysłu, zwiększa sprawność i koordynację ruchową, obniża poziom stresu, napięcia i agresji, poprawia samopoczucie, działa relaksująco i odprężająco, podnosi poczucie własnej wartości i pewności siebie, uczy samodzielności, poprawia pamięć , koncentrację i pobudza kreatywność, zwiększa zdolność do obserwacji otoczenia, wywołuje zaciekawienie i rozbudza chęci do działania.
W naszej szkole terapia ogrodem realizowana jest poprzez projekt edukacyjny „Ogród zmysłów”. W bieżącym roku szkolnym nawiązaliśmy współpracę z Uniwersytetem Rolniczym ,która zaowocowała stworzeniem małego ogrodu warzywno – kwiatowego. W pracach ogrodniczych pomagali nam studenci, który dzielnie towarzyszyły dzieci. Wysialiśmy pszenicę oraz zasadziliśmy 150 cebulek kwiatowych, które na wiosnę zakwitną. W okresie zimowym planowane są warsztaty związane z sadzeniem i pielęgnacją ziół ogrodowych, które na wiosnę zasadzimy w naszym małym ogrodzie.

Dyrekcja szkoły pozyskała fundusze ze środków PFRON na dofinansowanie projektu w ramach „Programu wyrównywania różnic między regionami II”. Przy 60% wsparciu gminy w/w projektu szkoła już w II semestrze bieżącego roku szkolnego rozpocznie terapię na specjalistycznym sprzęcie i oprogramowaniu „Biofeedback”. Biofeedback służy do terapii mózgu uczniów niepełnosprawnych jak również zdrowych a jednocześnie likwiduje bariery w komunikowaniu się. Poprzez indywidualny trening, właściwy dobór zestawu gier, plansz symulacyjnych, filmów, dostosowany do potrzeb i możliwości uczniów poprawia efektywność pracy mózgu, kontrolę nad procesami zachodzącymi w organizmie, relaksację całego organizmu, lepsze radzenie sobie w trudnych sytuacjach, poprawia szybkość uczenia się i zapamiętywanie nowego materiału. Podczas ferii zimowych zaplanowane jest specjalistyczne i efektywne szkolenie nauczycieli, którzy będą wykorzystywali „Biofeedback” w swojej pracy.

Top