Uczniowie klas 7 i 8 w ramach działalności koła chemicznego w roku szkolnym 2024/2025 wzięli udział w projekcie edukacyjnym “EKOSZKOŁA 2025”. Jest to roczny, ogólnopolski projekt edukacyjny dla przedszkoli, szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych oraz placówek edukacyjnych. Głównym celem projektu jest kształtowanie u uczniów postawy ekologicznego Polaka, Europejczyka i obywatela świata poprzez poszerzanie wiedzy uczniów o tematy z zakresu ekologii i ochrony środowiska, poznawanie lokalnego środowiska przyrodniczego oraz podjęcie działań na rzecz środowiska przyrodniczego.
W ramach programu uczniowie uczestniczyli w warsztatach ekologicznych “Zanieczyszczenia środowiska pod lupą chemika. Wpływ człowieka na środowisko naturalne a przeciwdziałanie zmianom klimatu” przeprowadzonych na zajęciach koła chemicznego. Warsztaty miały formę wirtualnej wycieczki przy wykorzystaniu gogli VR. Podczas wirtualnego spaceru podziwiali piękne krajobrazy naturalne, a następnie odwiedzili miejsca zmienione przez działalność człowieka. Zwiedzili wirtualnie także ekospalarnię, sortownie odpadów, recykling szkła, tworzyw sztucznych, e-odpadów, wysypisko śmieci, oczyszczalnię ścieków, elektrownie: jądrową, węglową, wodną, zobaczyli turbiny wiatrowe i kolektory słoneczne. Po wirtualnej wycieczce wzięli udział w panelu dyskusyjnym oraz aktywnie włączyli się w szkolną zbiórkę zużytych baterii.
Uczniowie brali udział w kampanii „Jedna przyroda – wiele opowieści”. Jest to kampania edukacyjna Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Polskich Parków Narodowych w ramach projektu „Promocja Parków Narodowych jako marki”. Po pokazie filmu przyrodniczego przeprowadzono pogadankę, a następnie uczniowie wykonali plakaty promujące wybrany park narodowy.
W tym roku szkolnym uczniowie naszej szkoły przyłączyli się do ogólnopolskiej akcji ekologicznej „Klasowa Wigilia bez plastiku „. Klasowe wigilie szkolne w wielu klasach odbyły się bez używania jednorazowych plastikowych kubeczków, talerzyków i sztućców, które potrzebne nam zaledwie na 3 godziny następnie w środowisku rozkładają się od 100 do 1000 lat.
Uczniowie wzięli udział w warsztatach kulinarnych w Laboratorium Smaku w Małopolskim Centrum Nauki COGITEON, podczas których uczestnicy zajęć mogli się dowiedzieć, jak będzie wyglądać kuchnia przyszłości. Doświadczyli tego, przygotowując samodzielnie smakołyki w niecodzienny sposób, które następnie mogli skosztować. A były to same pyszności: bubble tea z suchym lodem (zestalonym dwutlenkiem węgla) oraz przepyszne lody mrożone przy pomocy ciekłego azotu i do tego z posypką czekoladową! Podczas warsztatów uczniowie do produkcji żywności wykorzystywali substancje, które do tej pory znane im były z etykiet umieszczanych na produktach spożywczych, dowiedzieli się dlaczego dodaje się je do jedzenia, co to są konserwanty oraz czym jest zdrowa i ekologiczna i nieprzetworzona żywność. Moc atrakcji i naukowych przygód dostarczyła naszym uczniom wystawa „Człowiek i jego marzenia”. Ekspozycja jest podzielona na 5 części. Można tu między innymi znaleźć odpowiedź na pytania: Jak się czujemy?, Jak działa organizm człowieka?, Co nas łączy?, Jak działa świat?, Jak zmieniamy Ziemię?, Jak działa wyobraźnia?.
Uczniowie wzięli także udział w lekcji przyrodniczej w Ogrodzie Botanicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego, w lekcji warzenia magicznych eliksirów w Ministerstwie Tajemnic oraz zapoznali się z procesem wytwarzania leków w Muzeum Farmacji UJ. Obie wycieczki do Krakowa odbyły się transportem publicznym (PKP). Decyzję o środku transportu uczniowie podjęli wspólnie z nauczycielem po analizie trasy i programu wycieczki, rozkładów jazdy PKP, MPK, pod uwagę wzięli także koszty i ekologiczne względy.
Uczniowie również dzielili się swoją wiedzą z innymi. W ramach projektu uczniowie przygotowali lapbooki informujące o zagrożeniach związanych z zanieczyszczeniami powietrza oraz gazetkę “Odnawialne źródła energii” w pracowni chemicznej. Przeprowadzili na świetlicy szkolnej lekcję otwartą o temacie “Woda naszym najcenniejszym skarbem” oraz warsztaty ekologiczne „Mądre gospodarowanie odpadami” . Na świetlicy szkolnej odbyły się także zajęcia kreatywne, plastyczne, podczas których dzieci wykonały laurki dla leśników w ramach Ogólnopolskiej 44 edycji akcji „GIGA laurka dla strażników lasów”.
Realizacja Ogólnopolskiego projektu edukacyjnego “EKOSZKOŁA 2025” przyczyniła się do pogłębienia naszej wiedzy i świadomości z zakresu ekologii i ochrony środowiska. Była to dla nas piękna przygoda z przyrodą w tle.