Zgodnie z kierunkami Polityki Oświatowej na ten rok szkolny nasza szkoła w bieżącym roku szkolnym realizowała projekt edukacyjny ,,Pierwsza Pomoc Przedmedyczna” skierowany do uczniów klas trzecich. Celem tego projektu było wyposażenie dzieci w podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu pierwszej pomocy, aby mogły one skutecznie reagować w sytuacjach awaryjnych.
Cele Projektu:
– zapoznanie uczniów z podstawowymi zasadami udzielania pierwszej pomocy;
– kształtowanie postaw prospołecznych i odpowiedzialności za innych;
– rozwijanie umiejętności praktycznych w zakresie ratownictwa przedmedycznego;
– podniesienie świadomości na temat bezpieczeństwa i reagowania w sytuacjach zagrożenia.
Przebieg Projektu:
Projekt został podzielony na kilka etapów:
Warsztaty teoretyczne:
Uczniowie uczestniczyli w zajęciach teoretycznych, podczas których prowadzące omawiały podstawowe zagadnienia związane z pierwszą pomocą. Dzieci dowiedziały się m.in. jak rozpoznać sytuacje zagrażające życiu, jakie są numery alarmowe oraz jakie są zasady wzywania pomocy. Ponadto poznali zagadnienie ,,łańcuch przeżycia”.
Zajęcia Praktyczne:
W ramach zajęć praktycznych uczniowie ćwiczylipodstawowe techniki ratunkowe, takie jaksprawdzanie oddechu,układanie poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej (pozycji bezpiecznej)oraz postępowanie w przypadku zadławienia, użądlenia, zasłabnięcia oraz krwotoku z nosa. Na fantomie przećwiczyliresuscytację krążeniowo-oddechową (RKO).
Egzamin:
Na zakończenie projektu przeprowadzono egzamin praktyczny i teoretyczny, podczas których uczniowie musieli wykazać się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
Wnioski:
Projekt „Pierwsza Pomoc Przedmedyczna dla klas III” spotkał się z ogromnym zainteresowaniem i zaangażowaniem ze strony uczniów. Dzieci zdobyły cenne umiejętności, które mogą okazać się nieocenione w sytuacjach kryzysowych. Wychowawcy klas, w których były przeprowadzone zajęcia wyrazili swoje zadowolenie z inicjatywy, podkreślając jej ważność i praktyczne zastosowanie w życiu codziennym.
Dziękujemy naszym Koleżankom z klas trzecich za możliwość przeprowadzenia zajęć. Mamy nadzieję, że zdobyte umiejętności i wiedza będą procentować w przyszłości, a nasi uczniowie będą mogli w razie potrzeby pomóc innym.
Koordynatorki Projektu:
Monika Kokor, Dorota Michałowicz