BibliotekaRegulamin bibliotekiPodręczniki w biblioteceKatalog BibliotecznyCzytelnictwo
„Biblioteka nie jest po to, by była w paki pozamykana albo do ozdoby służąca, jest po to by była powszechnie użytkowana”
/Joachim Lelewel/
Księgozbiór nasz zawiera ok. 9 tys. książek. W zbiorach dominują lektury. Jednak zmiana kanonu lektur oraz szybki wzrost liczby uczniów sprawia, że z wypożyczeniem lektury uczniowie czasem mają problem. Na bieżąco staramy się te braki uzupełniać.
Zapraszamy do korzystania ze strony internetowej: wolnelektury.pl. Znajdują się tam darmowe, pełne teksty wybranych lektur.
Zbiory biblioteki w całości są skomputeryzowane w programie MOL.
Czytelnicy obsługiwani są wyłącznie komputerowo.
KATALOGI BIBLIOTECZNE:
- Katalog książek dostępny w formie elektronicznej.
- Katalog kartkowy- to dawna dostępna pozostałość.
- Katalog ilustrowany-bardzo wdzięczny sojusznik młodego czytelnika .
W całości stworzony przez zdolnych plastycznie uczniów. Ale nie tylko. Najstarsze ilustrowane karty liczą sobie ok. 30 lat.
Biblioteka kontynuuje akcje:
1) „POZOSTAW PO SOBIE PAMIĄTKĘ W BIBLIOTECE – STWÓRZ KARTĘ KATALOGU ILUSTROWANEGO”:
Zachęcamy do tworzenia kart katalogu ilustrowanego, bo jest wspaniałą pamiątką, którą po latach można obejrzeć i powspominać. Tworzyć można w bibliotece, kiedy jest czynna, ale można też kartki z ilustracjami rysować w domu, nawet z pomocą starszego rodzeństwa, rodziców, dziadków… Jak dokładnie taka karta ma wyglądać? – dowiesz się w bibliotece. Zachęcamy do oglądania i tworzenia!
2) „MOJA PRZERWA – RELAKS Z KSIĄŻKĄ”:
W szkolnej czytelni w ciszy i wśród zieleni możesz odpocząć z ulubioną książką lub czasopismem. Zapraszamy wszystkich czytelników do wzięcia udziału w akcji: „Moja przerwa – relaks z książką”.
Uczniowie, którym przeszkadza hałas szkolnej przerwy mogą w bibliotece liczyć na odpoczynek z książką. Młodszym uczniom proponujemy „Przerwę z GIGANTEM” – czytanie bardzo popularnych komiksów o Kaczorze Donaldzie.
„Tylko dzieci potrafią, czytając, zobaczyć przed oczami cud…” Astrid Lindgren
- Z księgozbioru bibliotecznego mogą korzystać wszyscy uczniowie i pracownicy szkoły.
- Biblioteka i jej filia czynne są w ustalonych i podanych do wiadomości godzinach.
- W bibliotece obowiązuje cisza i zakaz spożywania posiłków.
- Korzystanie z biblioteki jest bezpłatne.
- Wypożyczone książki należy szanować.
- Czytelnik może wypożyczać książki tylko na swoje nazwisko.
- Nie można wypożyczonych książek przekazywać innym osobom.
- Przed wypożyczeniem należy książkę obejrzeć i zgłosić bibliotekarzowi zauważone uszkodzenia.
- Jednorazowo można wypożyczyć dwie książki na dwa tygodnie.
- Uczniowie przygotowujący się do olimpiad i konkursów mają prawo do wypożyczenia większej liczby książek jednorazowo.
- Jeżeli czytelnik nie przeczytał książki, a biblioteka nie ma na nią zamówień, może przed upływem wyznaczonego dnia zwrotu poprosić o przedłużenie terminu.
- Nieprzestrzeganie terminów zwrotu wypożyczonych książek będzie skutkowało negatywnymi uwagami z zachowania.
- Czytelnik odpowiada materialnie za wypożyczone książki i jest zobowiązany odkupić zniszczony lub zgubiony egzemplarz.
- Na dwa tygodnie przed zakończeniem roku szkolnego każdy czytelnik ma obowiązek oddać wszystkie wypożyczone książki.
- Uczniowie i pracownicy szkoły, którzy z niej odchodzą, zobowiązani są do wcześniejszego rozliczenia się z biblioteką.
- Każdy czytelnik ma obowiązek zapoznać się z regulaminem biblioteki szkolnej.
W szkolnej czytelni w ciszy i wśród zieleni możesz przygotować się do lekcji, bądź odpocząć z ulubioną książką lub czasopismem.
PRAWO KORZYSTANIA Z CZYTELNI
- Z czytelni może korzystać każdy uczeń.
- W czytelni można korzystać z książek i czasopism w celu przygotowania się do lekcji, sprawdzianu, napisania referatu itp. z pomocą nauczyciela bibliotekarza.
- Do czytelni należy wchodzić spokojnie, z czystymi rękami , bez jedzenia.
- W czytelni obowiązuje cisza. Uczeń źle się zachowujący, głośny i hałaśliwy zostanie wyproszony.
CZYTELNIA TO CICHE MIEJSCE DO PRACY Z TEKSTEM !!!
KORZYSTANIE ZE ZBIORÓW
- W czytelni można korzystać ze wszystkich zbiorów, to jest z księgozbioru podręcznego, czasopism i zbiorów wypożyczalni.
- Z księgozbioru podręcznego (m.in. encyklopedie, słowniki, albumy…) i czasopism czytelnik może korzystać tylko na miejscu, nie można wynosić ich poza czytelnię.
- Czytelnik ma dostęp do książek i czasopism znajdujących się na regałach otwartych. Do innych zbiorów – za pośrednictwem nauczyciela bibliotekarza.
- Czasopisma odnosi się na ustalone miejsce i zostawia się je w należytym porządku.
- Przed opuszczeniem czytelni należy zwrócić czytane książki nauczycielowi bibliotekarzowi.
POSZANOWANIE KSIĄŻEK
- Czytelnik odpowiada osobiście za książki i czasopisma, z których korzysta. Z książkami i czasopismami powinien obchodzić się starannie, a dostrzeżone uszkodzenia natychmiast zgłaszać.
- Nie wolno : kreślić książek i czasopism, robić notatek na marginesach książek, zaginać i wyrywać kartek itp.
- Zbiory czytelni stanowią własność społeczną, którą powierza się czytelnikom.
- Każdy czytelnik zobowiązany jest dbać o ład i porządek w czytelni.
REGULAMIN KORZYSTANIA Z INTERNETU W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
1. O chęci skorzystania z Internetu należy powiadomić bibliotekarza i podać tematykę poszukiwanych zagadnień oraz wpisać do zeszytu temat i czas korzystania.
2. Internet może być wykorzystywany wyłącznie do celów edukacyjnych.
3. Użytkownik może korzystać z sieci nie dłużej niż 1 godzinę lekcyjną.
4. Rozpoczęcie i zakończenie pracy oraz wszelkiego rodzaju zakłócenia należy zgłosić bibliotekarzowi.
5. W przypadku „zawieszenia” pracy komputera lub innych problemów technicznych nie należy podejmować samodzielnych prób naprawy
6. Użytkownikowi nie wolno korzystać z własnych nośników elektronicznych.
7. Zabrania się kopiowania na dysk twardy komputera danych oraz instalacji oprogramowania przeniesionego z serwerów dostępnych w Internecie oraz instalowania innych programów.
8.W czasie użytkowania użytkownik odpowiada za sprzęt i w przypadku uszkodzenia lub zniszczenia sprzętu ponosi konsekwencje materialne.
9.Komputera nie można używać do prowadzenia prywatnej korespondencji, korzystania z serwerów chat, bramek sms i innych komunikatorów internetowych, oraz gier i zabaw.
10. Bibliotekarz monitoruje pracę użytkownika sieci i w przypadku naruszenia zasad przerywa jego pracę .
11. Biblioteka stosuje oprogramowanie blokujące dostęp do stron zawierających treści niezgodne z niniejszym regulaminem.
Zarządzenie Nr 8/2024
Dyrektora Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi Nr 4
im. Erazma Józefa Jerzmanowskiego w Wieliczce
z dnia 31 października 2024 r.
w sprawie określenia szczegółowych zasad korzystania przez uczniów z darmowych podręczników lub materiałów edukacyjnych.
Na podstawie:
art. 54 ust. 4 oraz art. 64 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. 2024 r. poz. 754)
art. 22aj ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. 2024 r. poz. 750)
zarządzam, co następuje:
§ 1.
1. Niniejsze zarządzenie, zwane dalej „zarządzeniem”, reguluje:
a) tryb przyjęcia podręczników na stan szkoły,
b) zasady związane z wypożyczaniem i zapewnieniem uczniom dostępu do podręczników lub materiałów edukacyjnych,
c) postępowanie w przypadku zagubienia lub zniszczenia podręcznika lub materiałów edukacyjnych.
2. Każdy uczeń powinien zaznajomić się z niniejszym zarządzeniem dotyczącym korzystania z darmowych podręczników lub materiałów edukacyjnych i z godzinami otwarcia biblioteki szkolnej.
3. Udostępnianie materiałów bibliotecznych podlega rejestracji.
4. Podręczniki wypożyczane do domu bibliotekarz zapisuje w dokumentacji udostępniania podręczników.
5. Zwrot wypożyczonych podręczników bibliotekarz potwierdza w komputerowej bazie użytkowników.
§ 2.
1. Ilekroć w zarządzeniu mowa o:
a) szkole – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową z Oddziałami Integracyjnymi Nr 4 w Wieliczce,
b) uczniu – należy przez to rozumieć ucznia realizującego obowiązek szkolny ujętego w księdze uczniów Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi Nr 4 w Wieliczce,
c) rodzicu ucznia – należy przez to rozumieć także opiekuna prawnego,
d) podręcznikach – należy przez to rozumieć podręczniki, materiały edukacyjne w tym podręcznik do języka angielskiego, materiały edukacyjne do zajęć z języka angielskiego,
e) organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Gminę Wieliczka.
§ 3.
1. Bezpłatne podręczniki zapewniane przez MEN oraz podręczniki, materiały edukacyjne do nauczania zintegrowanego i języka angielskiego przekazane szkole w ramach dotacji winny być użytkowane przez minimum trzy lata. Są one własnością organu prowadzącego i znajdują się w zasobach biblioteki szkolnej. Wszystkie podręczniki i materiały są opieczętowane pieczątką biblioteki Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi Nr 4 w Wieliczce.
2. Do wypożyczania podręczników lub materiałów edukacyjnych uprawnieni są wszyscy uczniowie szkoły, którzy rozpoczęli naukę w klasach I – VIII w roku szkolnym 2024/2025 lub później.
3. Użytkownicy biblioteki przed rozpoczęciem korzystania ze zbiorów podlegają rejestracji.
4. Uczniowie są rejestrowani na podstawie dostarczonych przez wychowawców klas do biblioteki list zgodnych z listą klasy zamieszczoną w dzienniku lekcyjnym.
5. Wypożyczanie odbywa się na początku każdego roku szkolnego z zasobów biblioteki – najpóźniej do dnia 15 września danego roku szkolnego, oraz na bieżąco z zamówionych brakujących dla uczniów podręczników.
6. Podręczniki wypożyczane są na okres roku szkolnego, termin ich zwrotu mija w ostatni dzień roboczy przed zakończeniem roku szkolnego. Uczniowie przystępujący do egzaminu klasyfikacyjnego, sprawdzającego lub poprawkowego zwracają podręcznik nie później niż do końca sierpnia danego roku.
7. Biblioteka w uzasadnionych okolicznościach ma prawo zażądać zwrotu wypożyczonych materiałów przed upływem ustalonego terminu.
8. Wypożyczenie podręcznika może nastąpić również w innym terminie, w trakcie roku szkolnego.
9. Podręczniki są wypożyczane (użyczane) uczniom, a rodzice zapoznają się z zarządzeniem dyrektora szkoły w sprawie określenia szczegółowych zasad korzystania przez uczniów z darmowych podręczników lub materiałów edukacyjnych i potwierdzają ten fakt własnoręcznym podpisem.
10. Za zebranie od rodziców podpisów pod zarządzeniem odpowiada wychowawca klasy, a następnie przekazuje do biblioteki szkolnej.
§ 4.
Podręczniki podlegają zwrotowi do biblioteki szkolnej w przypadku skreślenia ucznia z księgi uczniów, przeniesienia ucznia do innej szkoły lub w przypadku innych zdarzeń losowych.
§ 5.
1. Podczas zwrotu podręcznika do biblioteki bibliotekarz dokonuje oględzin podręcznika, określając stopień jego zużycia.
2. W przypadku zgubienia podręcznika, znacznego zużycia – wykraczającego poza jego zwykle używanie – bądź jego zniszczenia, rodzice są zobowiązani do odkupienia podręcznika lub zwrotu kosztów zakupu nowego podręcznika. Wpłaty za bezpłatny podręcznik zapewniony przez MEN dokonuje się na rachunek dochodów MEN, natomiast wpłaty za podręczniki i materiały edukacyjne z dotacji celowej na numer konta podany w sekretariacie szkoły.
3. Ustępu 1 nie stosuje się w przypadku zwrotu podręcznika po jego trzyletnim użytkowaniu
§ 6.
1. Przez cały okres użytkowania podręczników uczeń dba o właściwe i czyste obłożenie książki.
2. Uczeń ma obowiązek na bieżąco dokonywać drobnych napraw czy ewentualnej wymiany okładki.
3. Zabrania się dokonywania jakichkolwiek wpisów i notatek w podręcznikach.
4. Wraz z upływem terminu zwrotu ( termin podany corocznie ) uczeń powinien uporządkować podręczniki, podkleić, obłożyć w nową foliową okładkę, jeśli wcześniejsza ulegnie zniszczeniu, a następnie oddać do biblioteki szkolnej wszystkie wypożyczone podręczniki.
§ 7.
1. Przez uszkodzenie podręcznika lub materiałów edukacyjnych rozumie się zabrudzenie, poplamienie, zgniecenie lub rozerwanie umożliwiające jednak dalsze ich wykorzystywanie.
2. W przypadku zniszczenia lub zagubienia podręcznika uczeń lub rodzic jest zobowiązany poinformować wychowawcę i bibliotekarza szkoły.
§ 8.
1. Uczniowie i rodzice zobowiązani są do zapoznania się z treścią niniejszego zarządzenia i stosowania się do zawartych w nim postanowień.
2. Sprawy sporne pomiędzy nauczycielem, bibliotekarzem, a użytkownikiem biblioteki rozstrzyga dyrektor szkoły.
§ 9.
Zarządzenie umieszcza się na szkolnej tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej szkoły.
§ 10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 31 października 2024r
Dyrektor szkoły
Agnieszka Myślak
Lista lektur dla klas I-III:
- „Baśnie” (do wyboru) Hansa Christiana Andersena,
- „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)” Justyny Bednarek,
- wiersze ze zbioru „Brzechwa dzieciom” Jana Brzechwy,
- „Zaczarowana zagroda” Czesława Centkiewicza,
- „Cukierku, ty łobuzie!” Waldemara Cichonia,
- „Rany Julek. O tym jak Julian Tuwim został poetą” Agnieszki Frączek,
- „Oto jest Kasia” Miry Jaworczakowej,
- „Detektyw Pozytywka” Grzegorza Kasdepke,
- G. Kasdepke – „Co to znaczy…”
- „Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?” Leszka Kołakowskiego,
- „Dziewczynka z parku” Barbary Kosmowskiej,
- „Karolcia” Marii Kruger,
- „Dzieci z Bullerbyn” Astrid Lindgren,
- „Doktor Dolittle i jego zwierzęta” Hugh Loftinga,
- „Sposób na Elfa” Marcina Pałasza,
- „Asiunia” Joanny Papuzińskiej,
- „Kapelusz Pani Wrony” Danuty Parlak,
- „O psie, który jeździł koleją” Romana Pisarskiego,
- „Pamiętnik Czarnego Noska” Janiny Porazińskiej,
- „Drzewo do samego nieba” Marii Terlikowskiej,
- „Wiersze dla dzieci” Tuwima,
- „O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśniach i legendach” Barbary Tylickiej,
- „Malutka czarownica” O. Preussler
- „Najpiękniejsze wiersze” Danuty Wawiłow,
- „Afryka Kazika” Łukasza wierzbickiego,
- „Dziadek i niedźwiadek” Łukasza Wierzbickiego.
Lista lektur obowiązkowych dla klas IV-VI:
- „Akademia pana Kleksa” Jana Brzechwy,
- komiks „Kajko i Kokosz. Szkoła latania” Janusza Christy,
- „Mikołajek”, „Mikołajek i inne chłopaki”(wybór opowiadań) Rene Gościnnego i Jean-Jacquesa Sempe,
- „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi” Rafała Kosika,
- wybrane bajki Ignacego Krasickiego,
- „Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa” Clive’a Staplesa Lewisa,
- „Powrót taty”, „Pani Twardowska”, „Pan Tadeusz” (fragmenty, w tym: opisy, zwyczaje i obyczaje, polowanie i koncert Wojskiego) Adama Mickiewicza,
- „Chłopcy z Placu Broni” Ferenca Molnara,
- „Katarynka” Bolesława Prusa,
- „W pamiętniku Zofii Bobrówny” Juliusza Słowackiego,
- „Hobbit, czyli tam i z powrotem” Johna Ronalda Reuela Tolkiena,
- „W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza
- „Mazurek Dąbrowskiego” Józefa Wybickiego
- wybrane mity greckie (w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, Syzyfie, Demeter i Korze, Dedalu i Ikarze, Heraklesie, Tezeuszu i Ariadnie, Orfeuszu i Eurydyce),
- Biblia (stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, miłosiernym Samarytaninie),
- wybrane podania i legendy polskie (w tym o Lechu, Piaście, Kraku i Wandzie),
- wybrane baśnie polskie i europejskie (w tym „Kopciuszek” Charlesa Perraulta i „Bajka o rybaku i rybce” Aleksandra Puszkina),
- wybrane wiersze Władysława Bełzy, Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Mickiewicza, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Słowackiego, Leopolda Staffa, Tuwima, ks. Jana Twardowskiego oraz pieśni i piosenki patriotyczne.
Lista lektur uzupełniających dla klas IV-VI:
- „Kapelusz za 100 tysięcy” Adama Bahdaja,
- „Tajemniczy ogród” lub inna powieść Frances Hodgson Burnett,
- „Alicja w Krainie Czarów” Lewisa Carrolla,
- „Trzej muszkieterowie” Aleksandra Dumasa,
- „Skarb Troi” Olafa Fritsche,
- „Księga dżungli” Josepha Rudyarda Kiplinga,
- „Król Maciuś Pierwszy” Janusza Korczaka,
- „Skrzynia Władcy Piorunów” Marcina Kozioła,
- „Cudowna podróż” Selmy Lagerlof,
- „Cyberiada”, „Bajki robotów” Stanisława Lema,
- wybrana powieść Kornela Makuszyńskiego,
- „Magiczne drzewo” Andrzeja Maleszki, cz. 1: Czerwone krzesło”
- „Winnetou” Karola Maya,
- „Ania z Zielonego Wzgórza” Lucy Maud Montgomery,
- „Opium w rosole”; „Szósta klepka” Małgorzaty Musierowicz,
- „Pajączek na rowerze” Ewy Nowak,
- „Sposób na Alcybiadesa” Edmunda Niziurskiego,
- „Biały Mustang” Sat-Okha, „Janko Muzykant” Sienkiewicza,
- wybrana powieść Alfreda Szklarskiego,
- Joanna Olech, Dynastia Miziołków,
- „Przygody Tomka Sawyera” Marka Twaina,
- „Ten obcy” Ireny Jurgielewiczowej,
- wybrane pozycje z serii „Nazywam się…” (np. Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Maria Curie-Skłodowska, Jan Paweł II i in.) oraz inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela.
Lista lektur obowiązkowych dla klas VI-VIII:
- „Opowieść wigilijna” Charlesa Dickensa,
- „Zemsta” Aleksandra Fredry,
- wybór fraszek, pieśni i trenów (w tym tren I, V, VII, VIII) Jana Kochanowskiego,
- „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego,
- „Żona modna” Ignacego Krasickiego,
- „Reduta Ordona”, „Śmierć Pułkownika”, „Świtezianka”, II część „Dziadów”, wybrany utwór z cyklu „Sonety krymskie”, „Pan Tadeusz” (całość) Mickiewicza,
- „Mały Książę” Antoine’a de Saint-Exupery,
- „Quo vadis” i „Latarnik” Sienkiewicza,
- „Balladyna” Słowackiego,
- „Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego, „
- „Artysta” Sławomira Mrożka,
- „Ziele na kraterze” (fragmenty), „Tędy i owędy” (wybrany reportaż) Melchiora Wańkowicza,
- wybrane wiersze Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Stanisława Barańczaka, Cypriana Norwida, Leśmiana, Mariana Hemara, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wisławy Szymborskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta oraz fraszki Jana Sztaudyngera i aforyzmy Stanisława Jerzego Leca.
Lista lektur uzupełniających dla klas VI-VIII:
- „Pamiętnik z powstania warszawskiego” (fragmenty) Mirona Białoszewskiego,
- wybrana powieść kryminalna Agathy Christie: „Morderstwo w Orient Expressie”,
- „Dywizjon 303” Arkadego Fiedlera,
- „Stary człowiek i morze” Ernesta Hemingwaya,
- „Pozłacana rybka” Barbary Kosmowskiej,
- „Przekroczyć próg nadziei” (fragmenty) Jana Pawła II,
- „Stowarzyszenie Umarłych Poetów” Nancy H. Kleinbaum,
- „Krzyżacy” Sienkiewicza,
- „Oskar i pani Róża” Erica-Emmanuela Schmitta,
- „Monte Cassino” (fragmenty) Wańkowicza,
- „Wspomnienia wojenne 22 IX 1939 – 5 IV 1945” (fragmenty) Karoliny Lanckorońskiej lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże.
Wykaz lektur dla klas 1-3, 4-6, 7-8 (dostępne bezpłatne linki)
LEKTURY SZKOLNE
Lektury 1-3
Dziadek i niedźwiadek – Łukasz Wierzbicki
https://www.sydneynorthshorepolishsaturdayschool.org/uploads/1/1/9/5/11954357/wojtek.pdf
Asiunia – Joanna Papuzińska
http://www.zkpig7.pl/2015_2016/Asiunia_Joanna_Papuzinska.pdf
Sposób na Elfa – Marcin Pałasz
https://www.wydawnictwoliteratura.pl/pub/uploads/fragmenty/Sposob%20na%20elfa%20str%203-19.pdf
Baśnie (do wyboru) – Hans Christian Andersen
http://biblioteka.kijowski.pl/andersen%20christian%20hans/basnie.pdf
Dzieci z Bullerbyn – Astrid Lindgren
http://www.orsza.pl/images-media/wszystko-o-szkole/I-03-lektury/lindgren-dzieci-z-bullerbyn.pdf
Doktor Dolittle i jego zwierzęta – Hugh Lofting
https://docplayer.pl/72115588-Doktor-dolittle-i-jego-zwierzeta.html
Karolcia – Maria Krüger Kruger
O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśniach i legendach – Barbara Tylicka
https://www.wydawnictwoliteratura.pl/pub/uploads/fragmenty/O%20krakowskich%20psach%20str%203-15.pdf
Wiersze dla dzieci – Julian Tuwim
http://orsza.pl/images-media/wszystko-o-szkole/I-03-lektury/tuwim-wiersze-dla-dzieci.pdf
Oto jest Kasia – Mira Jaworczakowa
http://www.orsza.pl/images-media/wszystko-o-szkole/I-03-lektury/jaworczakowa-oto-jest-kasia.pdf
O psie, który jeździł koleją – Roman Pisarski
https://pl-static.z-dn.net/files/d9b/6d097397cee57b8e8825fb5bd9668dc0.pdf
Brzechwa dzieciom – Jan Brzechwa
http://wierszykidladzieci.pl/wierszykibrzechwy.php
Rany Julek. O tym jak Julian Tuwim został poetą – Agnieszka Frączek
https://www.wydawnictwoliteratura.pl/pub/uploads/fragmenty/Rany%20Julek%20str%201-13.pdf
Zaczarowana zagroda – Czesław Centkiewicz
http://polish-culture.com/wp-content/uploads/2013/08/Zaczarowana-Zagroda.pdf
Najpiękniejsze wiersze – Danuta Wawiłow
Lektury 4-6
Katarynka, Bolesław Prus
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/katarynka.pdf
Mazurek Dąbrowskiego – Józef Wybicki
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/mazurek-dabrowskiego.pdf
Powrót taty- Adam Mickiewicz
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/ballady-i-romanse-powrot-taty.pdf
Pani Twardowska- Adam Mickiewicz
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/ballady-i-romanse-pani-twardowska.pdf
Pan Tadeusz – Adam Mickiewicz
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/pan-tadeusz.pdf
W pamiętniku Zofii Bobrówny- Juliusz Słowacki
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/w-pamietniku-zofii-bobrowny.pdf
W pustyni i w puszczy – Henryk Sienkiewicz
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/w-pustyni-i-w-puszczy.pdf
Wybrane bajki – Ignacy Krasicki
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/bajki-nowe.pdf
Janko Muzykant – Henryk Sienkiewicz
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/janko-muzykant.pdf
Król Maciuś Pierwszy – Janusz Korczak
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/krol-macius-pierwszy.pdf
Księga dżungli – Joseph Rudyard Kipling
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/ksiega-dzungli.pdf
Przygody Tomka Sawyera – Mark Twain
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/przygody-tomka-sawyera.pdf
Tajemniczy ogród – Frances Hodgson Burnett
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/tajemniczy-ogrod.pdf
Trzej muszkieterowie – Aleksander Dumas
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/aleksander-dumas-trzej-muszkieterowie.pdf
Lektury 7-8
Artysta – Sławomir Mrożek
https://pl-static.z-dn.net/files/d4c/e954adca28b15c1b4e39d61e526ff35d.pdf
Balladyna – Juliusz Słowacki
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/balladyna.html
Kamienie na szaniec – Aleksander Kamiński
https://doci.pl/uzavrano/aleksander-kamiski-kamienie-na-szaniec+f1xsxx
Mały Książę – Antoine de Saint-Exupéry
https://docplayer.pl/5199569-Antoine-de-saint-exupery-maly-ksiaze.html
Opowieść wigilijna – Charles Dickens
http://lektury.kochamjp.pl/teksty_/opowiesc_wigilijna_tekst.pdf
Reduta Ordona
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/reduta-ordona.html
Śmierć Pułkownika
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/smierc-pulkownika.html
Świtezianka
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/ballady-i-romanse-switezianka.html
II część Dziadów
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/dziady-dziady-poema-dziady-czesc-ii.html
Sonety krymskie
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/sonety-krymskie.pdf
Pan Tadeusz – Adam Mickiewicz
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/pan-tadeusz.html
Syzyfowe prace – Stefan Żeromski
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/syzyfowe-prace.html
Quo vadis – Henryk Sienkiewicz
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/quo-vadis.html
Latarnik – Henryk Sienkiewicz
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/latarnik.html
Wybór fraszek – Jan Kochanowski
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/fraszki.pdf
Pieśni – Jan Kochanowski
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/piesni.pdf
Treny – Jan Kochanowski
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/treny.pdf
Wiersze – Krzysztofa Kamila Baczyńskiego
https://wolnelektury.pl/katalog/autor/krzysztof-kamil-baczynski/
Zemsta – Aleksander Fredro
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/zemsta.html
Żona modna – Ignacy Krasicki
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/satyry-czesc-pierwsza-zona-modna.pdf
Ziele na kraterze – Melchior Wańkowicz
https://docplayer.pl/18895414-Ziele-na-kraterze-wankowicz-melchior.html
Tędy i owędy – Melchior Wańkowicz
https://www.scribd.com/doc/236893462/Wa%C5%84kowicz-Melchior-T%C4%99dy-i-ow%C4%99dy-pdf
Dywizjon 303 – Arkady Fiedler
http://www.gmzielonka.edu.pl/szkolna_bibl_cyfr/e-booki/Arkady%20Fiedler%20-%20Dywizjon%20303.pdf
Krzyżacy – Henryk Sienkiewicz
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/krzyzacy.pdf
Oskar i pani Róża – Eric-Emmanuel Schmitt
https://www.academia.edu/10265475/Oskar_i_pani_roza
Pamiętnik z powstania warszawskiego – fragmenty – Miron Białoszewski
http://cyfroteka.pl/ebooki/Pamietnik_z_powstania_warszawskiego-ebook/p02033498i020#Darmowy-fragment
Przekroczyć próg nadziei – Jan Paweł II
https://www.rodaknet.com/rp_sw_papiez_jpII_przekroczyc_prog_nadziei.pdf