Blog Centrum Proaktywnosci

JAK ROZWIJAĆ KOORDYNACJĘ RUCHOWO-SŁUCHOWĄ NA ZAJĘCIACH LOGOPEDYCZNYCH?

O tym jak ważne w rozwoju percepcji słuchowej są ćwiczenia doskonalące
umiejętności rytmiczne ora słuch fonemowy, nikogo nie trzeba przekonywać. Stanowią one podwaliny do rozwoju mowy, a także umiejętności szkolnych-czytania i pisania. To, co czyni te ćwiczenia atrakcyjnymi i naturalnymi dla dziecka, jest połączenie ich z elementami ruchu.
Pozwala to, w jeszcze lepszy i zgodny z rozwojem sposób, stymulować narząd słuchu. Zachęcam zatem do zapoznania się z książką Małgorzaty Barańskiej Rymuj, głoskuj, w rytmie klaszcz. Ćwiczenia uwagi, pamięci słuchowej, koordynacji ruchowo-słuchowej i słuchu fonemowego. W tej niewielkiej rozmiarami książeczce znajdziemy aż dziewięćdziesiąt osiem zestawów ćwiczeń. Każde z nich zawiera dwuwersowy wierszyk, który stanowi punkt wyjścia do ćwiczeń rytmicznych, słuchu fonemowego i zabawy ruchowej. Tematyka utworów jest ciekawa i odnosi się do najbliższego dziecku środowiska, świata przyrody oraz bajek czy baśni. Uczniowie słuchają wierszyka, powtarzają go, ilustrują tekst ruchem, dokonują analizy i syntezy fonemowej i sylabowej Wszystko to odbywa się w atmosferze zabawy i z wykorzystaniem muzyki. Scenariusze są krótkie, napisane prostym i konkretnym językiem. Na koniec odsyłam Państwa do linku, pod którym można zobaczyć okładkę książki i podejrzeć kilka przykładowych stron.
https://harmonia.edu.pl/pl/product/rymuj-gloskuj-w-rytmie-klaszcz

Opracowała: Agnieszka Baś – logopeda


Świetlica szkolna to miejsce, w którym nauka i zabawa łączą się w jedno.
Przedstawiam kilka sprawdzonych i bezpiecznych eksperymentów, które doskonale sprawdzą się zarówno w świetlicy, jak i na zajęciach edukacyjnych.
Dlaczego warto eksperymentować z dziećmi?
•	Rozbudzanie ciekawości świata
•	Łączenie nauki z kreatywnością i zabawą
•	Rozwijanie logicznego myślenia i wyciągania wniosków
•	Usprawnianie małej motoryki i współpracy w grupie
Sprawdzone eksperymenty krok po kroku:
1. Kolorowe mleko
Co potrzebujemy: talerz, mleko, barwniki spożywcze, płyn do naczyń, patyczki do uszu.
Jak zrobić:
•	Na talerzu rozlewamy cienką warstwę mleka.
•	Dodajemy kilka kropel różnych barwników.
•	Maczamy patyczek w płynie do naczyń i dotykamy powierzchni mleka.
2. Wulkan z sody i octu
Co potrzebujemy: soda oczyszczona, ocet, barwnik czerwony, butelka.
Jak zrobić:
•	Do butelki wsypujemy 3–4 łyżki sody.
•	Dodajemy barwnik i szybko wlewamy ocet.
•	Obserwujemy efektowne "wybuchy" piany.
3. Dmuchana tęcza
Co potrzebujemy: końcówka butelki, chusteczka higieniczna, gumka recepturka, barwniki.
Jak zrobić:
•	Zamoczyć chusteczkę w kolorowych barwnikach.
•	Nałożyć ją na butelkę i przymocować gumką.
•	Dzieci dmuchają przez butelkę i tworzą tęczowe bąbelki!
4. Tęczowe skittlesy
Co potrzebujemy: talerz, cukierki Skittles, ciepła woda.
Jak zrobić:
•	Układamy skittlesy na brzegu talerza.


„Spektrum autyzmu – SPOJRZENIA”

Zaproszenie do lektury publikacji trzech tytułów dotyczących autyzmu