Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania – podsumowanie akcji

29 września 2025 roku uroczyście obchodziliśmy Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania. Został on ustanowiony na pamiątkę urodzin Janiny Porazińskiej, popularnej autorki książek dla dzieci. Początek akcji sięga 2001 roku i czasu kampanii czytelniczej prowadzonej przez Fundację Cała Polska Czyta Dzieciom: „Czytajmy dziecku 20 minut dziennie. Codziennie”. 

Plakat sporządzony techniką kolażu ze zdjęć. Zawiera 6 zdjęć oraz napis w centralnej części Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania. Na środku po prawej stronie widnieje element otwartej książki i biały kwiat.
Od góry w lewym rogu zdjęcie dwóch stojących nauczycielek bibliotekarek i dzieci siedzące na dywanie słuchają i uczestniczą w  rozmowie kierowanej. Na środku w górnej części na ekernie napis Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania. Po prawej stronie uczniowie siedzą na dywanie, 1 uczeń czyta pozostałym.W centralnej części uczniowie siedzą na podłodze na kolorowym dywanie.
Na samym dole, po lewej stronie zdjęcie: nauczycielka bibliotekarka pokazuje uczniom ilustracje 
w książce. Po prawej stronie na samym dole dwie nauczycielki skupione na prezentowaniu książki, zawartych ilustracji uczniom klasy 2e, następnie czytają wiersz „Klawiatura” Agnieszki Frączek.

29 września 2025 roku uroczyście obchodziliśmy Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania. Został on ustanowiony na pamiątkę urodzin Janiny Porazińskiej, popularnej autorki książek dla dzieci. Początek akcji sięga 2001 roku i czasu kampanii czytelniczej prowadzonej przez Fundację Cała Polska Czyta Dzieciom: „Czytajmy dziecku 20 minut dziennie. Codziennie”. 

Tradycyjnie oddziały przedszkolne przyjeły zaproszenie do biblioteki na głośne czytanie fragmentów literatury dziecięcej, m.in. wierszy ze zbioru „Brzechwa dzieciom”. Inne klasy również włączyły się aktywnie w akcję czytelniczą, m.in. uczniowie z klasy 8c czytali I Księgę „Pana Tadeusza” –  jeden z uczniów czytał, pozostali tworzyli prace plastyczne inspirowane wysłuchanym tekstem.  Klasa 2a zaczytała się o losach „Brzydkiego kaczątka” Hansa Christiana Andersena. W klasach 1f i 1a  uczniowie, z entuzjazmem widocznym na zdjęciach, przyjęli czas spędzony na słuchaniu głośnego czytania. Podobnie 1e, 1g, 2e i 3g –  w klasach tych gościli nauczyciele bibliotekarze i zastosowali czytanie wrażeniowe wierszy „Klawiatura” oraz „Kot w worku” Agnieszki Frączek.

Warto przeanalizować znaczenie czytania wrażeniowego. Jak twierdzi jego autorka – Małgorzata Swędrowska, ma ono „na celu pozostawienie w dziecku wielu wrażeń, nie tylko tych płynących ze słuchania tekstu i patrzenia na ilustracje zawarte w książkach, ale i wrażeń płynących z ruchu, gestów, emocji wyrażanych mimiką, a nawet z muzyki i tańca na siedząco. Podczas czytania wrażeniowego zapraszamy dziecko do dopowiadania wyrazów, pokazywania emocji, które pojawiają się w opowieści. Takie czytanie dłużej koncentruje dziecko na tekście i uczy obcowania ze słowem drukowanym”. 

Dziękujemy wszystkim, którzy włączyli się w tegoroczną edycję Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania i zapraszamy do udziału w przyszłym roku.

nauczyciele bibliotekarze


listopad 2025
P W Ś C P S N
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930