
29 września 2025 roku uroczyście obchodziliśmy Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania. Został on ustanowiony na pamiątkę urodzin Janiny Porazińskiej, popularnej autorki książek dla dzieci. Początek akcji sięga 2001 roku i czasu kampanii czytelniczej prowadzonej przez Fundację Cała Polska Czyta Dzieciom: „Czytajmy dziecku 20 minut dziennie. Codziennie”.
Tradycyjnie oddziały przedszkolne przyjeły zaproszenie do biblioteki na głośne czytanie fragmentów literatury dziecięcej, m.in. wierszy ze zbioru „Brzechwa dzieciom”. Inne klasy również włączyły się aktywnie w akcję czytelniczą, m.in. uczniowie z klasy 8c czytali I Księgę „Pana Tadeusza” – jeden z uczniów czytał, pozostali tworzyli prace plastyczne inspirowane wysłuchanym tekstem. Klasa 2a zaczytała się o losach „Brzydkiego kaczątka” Hansa Christiana Andersena. W klasach 1f i 1a uczniowie, z entuzjazmem widocznym na zdjęciach, przyjęli czas spędzony na słuchaniu głośnego czytania. Podobnie 1e, 1g, 2e i 3g – w klasach tych gościli nauczyciele bibliotekarze i zastosowali czytanie wrażeniowe wierszy „Klawiatura” oraz „Kot w worku” Agnieszki Frączek.
Warto przeanalizować znaczenie czytania wrażeniowego. Jak twierdzi jego autorka – Małgorzata Swędrowska, ma ono „na celu pozostawienie w dziecku wielu wrażeń, nie tylko tych płynących ze słuchania tekstu i patrzenia na ilustracje zawarte w książkach, ale i wrażeń płynących z ruchu, gestów, emocji wyrażanych mimiką, a nawet z muzyki i tańca na siedząco. Podczas czytania wrażeniowego zapraszamy dziecko do dopowiadania wyrazów, pokazywania emocji, które pojawiają się w opowieści. Takie czytanie dłużej koncentruje dziecko na tekście i uczy obcowania ze słowem drukowanym”.
Dziękujemy wszystkim, którzy włączyli się w tegoroczną edycję Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania i zapraszamy do udziału w przyszłym roku.
nauczyciele bibliotekarze

