:::: MENU ::::

„Hobbit, czyli wyprawa po smoczy skarb” czyli kolejna innowacja

  • Sty 19 / 2015
  • Możliwość komentowania „Hobbit, czyli wyprawa po smoczy skarb” czyli kolejna innowacja została wyłączona
Aktualności

„Hobbit, czyli wyprawa po smoczy skarb” czyli kolejna innowacja

            Analiza dzieł literackich jest nieodłącznym elementem praktyki szkolnej, zwłaszcza podczas zajęć języka polskiego. Działania oscylujące wokół omawiania lektur niejednokrotnie mają charakter schematyczny, mało atrakcyjny dla uczniów. Nie sprzyja to motywowaniu młodych odbiorców do chętnego, krytycznego sięgania po dzieła literackie. Aby móc kształtować w dzieciach postawę świadomego odbiorcy dzieł kultury, należy w sposób jak najbardziej atrakcyjny przybliżyć im świat powieści. Przestrzenią, która stwarza niezwykłe możliwości analizy i interpretacji, jest tolkienowski świat Śródziemia. Duża popularność adaptacji „Hobbita” daje nauczycielowi możliwość zainteresowania ucznia tekstem powieści. Formą pracy, jaką zastosowałam w niniejszej innowacji, jest głównie utożsamianie się z bohaterami dzieła literackiego. Uczniowie klasy piątej na tydzień przeobrażają się w krasnoludy, elfy, gobliny i trolle. Poznają świat fantasy „od wewnątrz”.

Celem innowacji jest zapoznanie uczniów ze światem fantasy, opisanym w powieści J.R.R. Tolkiena „Hobbit, czyli tam i z powrotem” za pomocą metod aktywizujących, zachęcenie ucznia do identyfikacji z bohaterami lektury, kształtowanie kreatywności i twórczego myślenia, rozwijanie motywacji do pracy, podniesienie motywacji do nauki, uatrakcyjnienie lekcji języka polskiego oraz motywowanie nauczycieli do poszukiwania bardziej atrakcyjnych metod pracy podczas omawiania lektur.

Harmonogram działań:

            Poszczególne zajęcia zorganizowane są w formie wizyt w określonym miejscu Śródziemia.  Pierwszego dnia uczniowie zostają zaopatrzeni w mapy Śródziemia, które mają przy sobie codziennie. Zaznaczone są na niej poszczególne etapy wędrówki. Nauczyciel zmienia się w przewodnika wyprawy po skarb, Gandalfa. Instruuje uczniów o tym gdzie jest zbiórka i kogo w danym dniu odwiedzą. Wszystkie zajęcia oparte są o metody aktywizujące uczniów, w których nacisk kładzie się na utożsamianie, wcielanie w role.

  1. Dzień pierwszy- Bag End
  2. Dzień drugi- W jaskini trolli
  3. Dzień trzeci- U króla Goblinów
  4. Dzień czwarty- Mroczna Puszcza
  5. Dzień piąty- Oko w oko ze smokiem

6.Dzień szósty- Wycieczka do Kina Cinema City na film „Hobbit- bitwa pięciu armii” (trzecią część adaptacji powieści J.R.R. Tolkiena).

Przewidywane efekty:

 

– Zainteresowanie uczniów światem powieści Tolkiena;

– Zauważenie przez uczniów ciekawych możliwości omawiania dzieła literackiego;

– Motywowanie nauczycieli do poszukiwania bardziej atrakcyjnych metod pracy nad tekstem literackim.

Po zakończeniu wdrażania innowacji zostanie ona poddana ewaluacji. Uczniowie klasy objętej projektem otrzymają formularze ankiet, które pozwolą zbadać, czy cele innowacji zostały osiągnięte.

Sprawozdanie z innowacji (1)

 

Top
Facebook
Facebook
YouTube
Wielkość czcionki
Kontrast