:::: MENU ::::

Drodzy rodzice, drodzy ósmoklasiści! 

  • Maj 19 / 2023
  • Możliwość komentowania Drodzy rodzice, drodzy ósmoklasiści!  została wyłączona
Aktualności

Drodzy rodzice, drodzy ósmoklasiści! 

Drodzy rodzice, drodzy ósmoklasiści! 

Jest coś co bardzo chciałybyśmy powiedzieć wszystkim przystępującym do egzaminu kończącego szkołę. Egzamin ósmoklasisty lub maturalny to nie jest najważniejsza rzecz w Twoim życiu! Oczywiście, że ważne jest, abyś podszedł do sprawy poważnie i dobrze się przygotował. Fajnie byłoby się dostać do wypatrzonej szkoły czy na wymarzone studia. Jednak od tego, ile otrzymasz punktów nie zależy to, jakim jesteś człowiekiem. Nie świadczy to o Twoim ilorazie inteligencji ani nie przesądza Twojego losu.

Zdajemy sobie sprawę, że często nasi nastolatkowie otrzymują nieco inny przekaz. Słyszą np. że jeśli chcą coś osiągnąć, to muszą być najlepsi. Albo to, że od tego jak im pójdzie na egzaminie uzależniona jest ich dalsza przyszłość. Często też przyjmują na siebie obawy oraz oczekiwania rodziców czy nauczycieli. Jeśli młodzież słyszy o egzaminie tylko w kontekście jego znaczenia i poziomu trudności, w końcu zaczyna go postrzegać jako ogromny problem nie do pokonania, a nie wyzwanie, z którym warto się zmierzyć po to, by móc przejść dalej, do kolejnego etapu w życiu. Dlatego ważne jest to, w jaki sposób przedstawimy sytuację egzaminu końcowego naszym dzieciom i uczniom. Kolejna istotna kwestia to psychoedukacja na temat stresu egzaminacyjnego. Nie należy go lekceważyć, ponieważ nastolatek zbyt mocno przytłoczony sytuacją może zareagować na wiele różnych obciążających go sposobów. Dlatego warto przekazywać rzetelną wiedzę na temat stresu i sposobów radzenia sobie, gdy jego poziom jest zbyt wysoki.

 

Drodzy ósmoklasiści poniżej przedstawiamy dla Was sposoby na egzaminacyjny stres:

  1. Masz doświadczenie!

Do tej pory w życiu miałeś setki stresujących klasówek, sprawdzianów. Skoro wtedy tyle razy dawałeś sobie radę, to dlaczego nie miałbyś poradzić sobie teraz? Uczyłeś się, przygotowywałeś się. przerabiałeś wszystko podczas lekcji to co będzie na egzaminie. Masz wszystko czego potrzebujesz, by dobrze Ci poszło. Zaufaj sobie, uwierz w swoje umiejętności i posiadaną wiedzę.

  1. Oddychaj…

Gdy się stresujemy, nasze całe ciało momentalnie się napina. Serce bije szybciej, oddech i tętno przyspiesza. Wtedy – skup się tylko na swoim oddechu. Weź głęboki wdech nosem, następnie powoli wypuść powietrze ustami. Powtórz kilka razy. Gdy nasz oddech się wyrówna – inne objawy fizyczne także się unormują, a mózg otrzyma sygnał, że zagrożenie się zmniejszyło i możemy być spokojniejsi.

  1. Stop przykrym myślom!

Może się zdarzyć tak, że jakieś zadanie wyda Ci się trudne. Wtedy automatycznie pojawiają się nieprzyjemne myśli, np.,,Nie dam sobie rady.’’ Gdy takie się pojawią, to czas, aby powiedzieć im STOP. W celu rozproszenia przykrych myśli – skup się na zadaniu, które masz przed sobą. Nie pozwól, aby te myśli przeszkodziły Ci w rozwiązaniu tego zadania. To może być trudne wyzwanie. Weźmiesz głęboki oddech i spróbujesz zrobić, co w Twojej mocy! J

  1. Krótkie przerwy

Gdy poczujesz się zmęczony, zrób sobie krótką przerwę od pisania. Popatrz przez okno, jeśli masz taką możliwość, policz osoby w rzędzie przed Tobą, znajdź w sali kilka kolorowych przedmiotów… cokolwiek by na chwilę skupić uwagę na czymś innym. W ten sposób Twój mózg odpocznie, po to aby po chwili móc się ponownie skoncentrować na pisaniu egzaminu.

 

Twoim ostatnim, bardzo ważnym zadaniem jest pozytywne nastawienie, odprężenie i poradzenie sobie z galopem nieprzyjemnych emocji i myśli, które przychodzą Ci do głowy. Dasz radę. Pokonasz strach. Odniesiesz sukces!

Trzymamy kciuki! 

Zespół pedagogów i psychologów szkolnych

Top
Wielkość czcionki
Kontrast