Wszystkie dzieci charakteryzuje naturalna ciekawość tego, co nas otacza. Dzieci chętnie przystępują do wszelkich zadań, które mają charakter doświadczenia lub eksperymentu. Zajęcia zawierające tego typu działania wyzwalają w uczniach większą aktywność, chęć do działania, prowokują pytania, prowadzą do szybszego i częstszego formułowania wniosków oraz wzmagają zainteresowanie prezentowanymi treściami. Podczas zajęć wychowankowie świetlicy z oddziału 2a2b poznali zasady bezpieczeństwa pracowni chemicznej i wzorowo się do nich stosują. Przeprowadzili kilka eksperymentów z odczynnikami chemicznymi znanymi z codziennego użytku.
„Chemiczne jojo” to bardzo atrakcyjne doświadczenie dla dzieci ponieważ mogą go przeprowadzać wykonując wszystkie czynności samodzielnie i obserwując zachodzące reakcje. Podczas zajęć eksperymentując z sodą i octem dzieci dowiedziały się o tym, że można nadmuchać balon bez „wysiłku” co szybko znalazło swoje praktyczne zastosowanie –w stwierdzeniach „to już nie będę dmuchał balonów na urodziny ☺”
Nie zabrakło również sensorycznej zabawy z sztucznym śniegiem, który młodzi naukowcy wykonali i zabarwili samodzielnie – w końcu można było ulepić bałwana lub zrobić śnieżkę.
Podczas warsztatów dzieci poznały zagadkowo brzmiące określenie „chromatografia bibułowa”. Jednak pod czujnym okiem p. Marty i Sylwii zagadka została rozwiązana. Uczniowie wykonali doświadczenie wg instrukcji i obserwowali ciekawe zjawisko przemieszczania się mieszaniny, która wędrowała z różnymi prędkościami i dzięki temu poszczególne jej składniki zostały rozdzielone. Dzieci stwierdziły, iż mimo tego, że mazak jest jednobarwny, to jego tusz składa się z kilku innych barwników, które pojawiają się przy użyciu bibuły filtracyjnej, odpowiedniego rozpuszczalnika i odrobinie cierpliwości.
Kolejne eksperymenty i doświadczenia przed nami.
Prowadzący zajęcia: Marta Micherdzińska, Sylwia Foltyn
Poniżej krótka fotorelacja z zajęć