:::: MENU ::::

Innowacja pedagogiczna w klasie II b „Moi koledzy z różnych stron Polski”

  • Cze 14 / 2018
  • Możliwość komentowania Innowacja pedagogiczna w klasie II b „Moi koledzy z różnych stron Polski” została wyłączona
Centrum Proaktywności

Innowacja pedagogiczna w klasie II b „Moi koledzy z różnych stron Polski”

Inspiracją do napisania innowacji pedagogicznej był wzrost zmian modelu wychowania XXI wieku dzieci i młodzieży oraz zmiany zachodzące środowisku społecznym, w jakim przebywają dzieci. Z biegiem lat coraz częściej obserwujemy, że dzieci podczas przerw, lekcji w pracach grupowych, czy podczas spędzania czasu na placu zabaw nie mają o czym ze sobą rozmawiać. W sytuacji, gdy wszelkie urządzenia interaktywne, uniemożliwiają kontakt z wirtualnym światem są niedostępne, zaczynają się nudzić. Narzekają, że nie mają przyjaciół, ani co robić. We współczesnych rodzinach, mało kto pamięta już o tym, aby wysłać kartkę z życzeniami świątecznymi, czy pozdrowieniami z wakacji.

W dzisiejszych czasach tradycyjne wysyłanie pocztówek czy listów wypierane jest przez korzystanie z różnych technologii komunikacyjnych. Szybciej, łatwiej i taniej napisać jest SMS lub emaila, często nie zwracając uwagi na poprawność ortograficzną, styl informacji. Wypowiedzi na czacie, na portalu społecznościom często obfitują w skróty myślowe, pojawiają się zupełnie nowe słowa, określenia, którymi tak bardzo chętnie posługują się młodzi ludzie. Na niekorzyść pisania listów czy wysyłania kartek przemawia również dłuższy czas dotarcia do adresata. Nie ma wątpliwości, że pisanie listów i kartek zajmuje trochę czasu. Ale z każdym czytanym listem, kartką, otwieraniem koperty wiążą się różne emocje, przeżycia, są czymś trwałym. Pisanie listów, wymaga od nadawcy większego zaangażowania, wysiłku, wyobraźni i odpowiedzialności za słowo. Przetrzymywane kartki, listy mogą być wspaniałą pamiątką, do której wraca się po latach. SMS skasujemy, a skrzynkę pocztową opróżnimy. Uczniowie podczas zajęć edukacyjnych, na których między innymi głównym celem jest nauczenie dzieci wypowiedzi pisemnych poczynając od tych najkrótszych, jakim jest napisanie kartki z życzeniami, zamiast wykazać się bogactwem językowym czy kreatywnością -milczą. Dlatego też, postanowiłyśmy ułatwić im to zadanie, jak również pokazać im w jaki sposób mogą zyskać nowych przyjaciół, zdobyć nowe doświadczenia, stać się bogatszym w nową wiedzę o otaczającym świecie oraz zapewnić możliwość czerpania przyjemności z zajęć oraz dobrej zabawy. Drugim krokiem była propozycja od zaprzyjaźnionych nauczycieli ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Dobczycach na wspólną wymianę kartek z okazji Świąt Bożego Narodzenia z uczniami klasy 3. Przy okazji poszukiwania inspiracji do zajęć lekcyjnych, które mogłyby jeszcze bardziej zmotywować naszych uczniów do efektywnej nauki, natrafiłyśmy na Program edukacyjny ”Pocztówkowe Przedszkole” i to stało się dodatkowym impulsem do stworzenia przez nas projektu dla uczniów. Na portalu społecznościom zaproponowałyśmy nauczycielom wspólną wymianę kartek w celu stworzenia bazy adresów.

Dlatego też doszłyśmy do wniosku, że okazją do napisania listu, wysłania pocztówki nie muszą być tylko święta. Wymianę pocztówek z dziećmi z różnych stron Polski wykorzystałyśmy do realizacji treści programowych podczas różnych zajęć. Uważamy, że warto od najmłodszych lat uczyć dzieci, że pisanie pocztówek, kartek z życzeniami czy listów jest ciekawą formą komunikowania się z innymi osobami, aby w późniejszym czasie również one podtrzymywały tą tradycję.

Uczniowie klasy II b od listopada 2017 roku uczyli się adresowania kartek oraz formułowania krótkich życzeń i pozdrowień. Poznali zasady oraz formy pisania listu. Odbyli wycieczkę na pocztę, gdzie dowiedzieli się na czym polega praca listonosza oraz osób zatrudnionych w tej placówce. Na święta Bożego Narodzenia, każdy z uczniów własnoręcznie przygotował kartkę świąteczną do wybranej osoby z klasy 3 ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Dobczycach. Na zajęciach plastycznych uczniowie przygotowali klasową mapę Polski. Od momentu otrzymania pierwszych kartek, dzieci bardzo zaangażowały się w ten projekt. Wspólnie odszukiwały daną miejscowość na mapie oraz poznawały najważniejsze jej zabytki. Na co dzień utrwalały kierunki na mapie, nazwy krain geograficznych oraz nazwy największych miast Polski. Naszą mapę do dziś wykorzystujemy na wielu lekcjach. Mamy nadzieję, że posłuży nam ona również w klasie III.

Karolina Sala, Anna Mucha

Top
Facebook
Facebook
YouTube
Wielkość czcionki
Kontrast