:::: MENU ::::

Ćwiczenie kreatywne „SZKIELET” w innej odsłonie

  • Lut 23 / 2018
  • 2
Centrum Proaktywności

Ćwiczenie kreatywne „SZKIELET” w innej odsłonie

Jedno z poznanych w czasie szkolenia w Lizbonie  ćwiczeń – „Szkielet” wykorzystałam w trakcie zajęć logopedycznych z uczniem oddziału zerowego. Zamiast szkieletu pocięłam koszulę. Chłopiec miał ułożyć według własnego pomysłu z pociętych elementów inne ubrania. Powstał w ten sposób zbiór ubrań, który posłużył do ćwiczenia słownictwa w sposób ciekawy dla ucznia. Zadanie to wzbudziło w nim wiele entuzjazmu i posłużyło do rozwijania kreatywności językowej.

Zapraszam do zabawy i dzielenia się swoimi pomysłami, w jaki jeszcze inny sposób można wykorzystać to ćwiczenie.

 

Konspekt zajęć rewalidacji indywidualnej

prowadzący: Barbara Galas

uczeń: 6 lat /dwujęzyczność/

             

Tematyka zajęć:

Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i kompetencji społecznych. Ćwiczenia motoryki.

Cele:

Cel ogólny:

  • Rozpoznawanie i nazywanie poszczególnych ubrań.
  • Różnicowanie ubrań pod względem płci.
  • Usprawnianie motoryki artykulacyjnej oraz motoryki małej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń prawidłowo rozpoznaje i wskazuje ubrania dla chłopców i dla dziewczynek.
  • Potrafi samodzielnie nazwać niektóre ubrania.
  • Wykonuje podstawowe ruchy języka i warg.
  • Koloruje wskazany element utrzymując się w polu kolorowania.

Metody:

  • wzrokowa
  • słuchowa
  • wyjaśniająca położenie narządów artykulacyjnych
  • symultaniczno-sekwencyjna
  • ćwiczeniowa
  • zabawowa
  • metody aktywne

Forma:

  • praca indywidualna

Pomoce:

  • lustro
  • karty z bałwankami do ćwiczeń motoryki artykulacyjnej
  • postacie chłopca i dziewczynki
  • ubrania dla chłopca /koszula, spodnie, marynarka, skarpety, buty/
  • ubrania dla dziewczynki /bluzka, spódnica, rajtuzy, buty, sukienka/
  • obrazki do kolorowania do wklejenia do zeszytu
  • kredki
  • koszula duży format do pocięcia
  • naklejka – nagroda

Przebieg zajęć:

  1. Powitanie.
  2. Ćwiczenia wstępne:
  • Nazywanie obrazków z zeszytu /rytuał/.
  • Ćwiczenia motoryki artykulacyjnej:

– dotknij czubkiem języka dolnych zębów od wewnątrz,

– dotknij czubkiem języka górnych zębów od wewnątrz,

– dotknij czubkiem języka podniebienia,

– przesuwaj językiem od jednego kącika ust do drugiego,

– nadmuchaj policzki jak balonik,

– uśmiechnij się z zamkniętymi ustami,

– wyślij buziaka.

  1. Ćwiczenia właściwe:
  • Wybierz ubrania dla chłopca i dziewczynki

– nazywanie poszczególnych ubrań przez logopedę,

– powtarzanie nazw po logopedzie,

– rozpoznawanie i wskazywanie usłyszanej nazwy.

  • Ćwiczenia motoryki małej:

– wklejenie do zeszytu ubrań dla dziewczynki,

– kolorowanie wybranego ubrania.

  • Gra planszowa: Jakie to ubranie?
  • Jakie inne ubranie możemy zrobić z koszuli?

– układanie według własnego pomysłu innych ubrań z pociętych elementów

  koszuli,

– nazywanie nowopowstałych ubrań.

  1. Ćwiczenia kończące:

Podsumowanie zajęć:

Co najbardziej podobało ci się dzisiaj na zajęciach?

Rozpoznawanie i w miarę możliwości nazwanie poszczególnych ubrań.

Czytanie sylab otwartych:

  • MA MO MU ME MY MI PO PU PE PI PY
  • PA PA PA

Praca domowa: Pokoloruj ubrania i naucz się je nazywać.

 

 

 

Ćwiczenie kreatywne:

Jakie ubranie można zrobić z koszuli?

↑ szalik

↑ czapka

↑ skarpety

↑ kapelusz

↑ spodnie

↑ sukienka

Barbara Galas

2 komentarze

  1. Ela

    Bardzo podobają mi się ćwiczenia. Sama pracuję z dziećmi dwujęzycznymi i z przyjemnością skorzystam z Pani konspektu. Dziękuję.

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Top